اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

طلبه فوتبالیستی که 110 نفر را شاغل کرد +عکس و فیلم

حجت‌الاسلام سعیدی‌مهر امام روستای کُنارو از توابع بندرعباس که فوتبال را هم به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند. او توانسته در روستای خود و چهار روستای اطراف با راه‌اندازی حدود 100 نوع شغل خانگی، 110 نفر را مستقیم و غیرمستقیم شاغل کند.

طلبه فوتبالیستی که 110 نفر را شاغل کرد +عکس و فیلم

خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: این روزها طلبه‌های بسیاری در سراسر کشور نشان دادند که امام جماعت مسجد فقط پیشنماز نیست؛ بلکه امام محله است و برای تمام شئون محله و همچنین مشکلات مردم می‌تواند برنامه‌ریزی و اقدام داشته باشد و با محوریت خود، تمام ظرفیت‌ها و استعدادهای محله را فعال و پویا کند.


حجت‌الاسلام سعیدی‌مهر در حال سخنرانی در خطبه‌های نماز عید فطر روستا

طلبه‌ای که در روستا ۱۰۰ نوع اشتغال‌ خانگی ایجاد کرده است

حجت‌الاسلام محمدامین سعیدی‌مهر امام روستای کُنارو از توابع بندرعباس یکی از همین طلبه‌های جوان است. او ۶ سال است که برای ارتقاء فرهنگی و اجتماعی روستا تلاش می‌کند و با کمک فعالان گروه جهادی و اهالی روستا به بازسازی منازل نیازمندان و حمایت از افراد مستمند پنج روستای منطقه می‌پردازد و با تلاش او بیش از ۱۰۰ مورد اشتغال خانگی ایجاد شده است. او می‌گوید: «ابتدا برای اشتغال‌زایی فراخوانی اعلام کردیم تا افرادی که توانایی و یا استعدادی دارند، خود را معرفی کنند. اطلاعات رسیده را ساماندهی کردیم تا مشاغلی همچون خیاطی، گل دوزی، دامداری، پرورش طیور، صنایع دستی، سبزی خُردکنی و ... را برای خانواده‌ها ایجاد کنیم. با هماهنگی‌های صورت گرفته با بانک‌ها و خیرین، برای آنان وام و تسهیلات اشتغال‌زایی تدارک دیدیم. این وام بعد از کسب درآمد توسط این واحدها، به صورت اقساطی بازپس گرفته می‌شود. تاکنون در این طرح ۱۱۰ نفر مستقیم و غیرمستقیم شاغل شده‌اند.»


بسیاری از زنان روستا با تلاش‌های این امام محله این روزها مشغول خیاطی در خانه هستند

پرداخت وام‌های ۵ تا ۳۰ میلیون تومان به جویندگان کار

بیش از ۱۰ خانواده زیرپوشش مسجد هستند و بیمه سالانه برای آن‌ها پرداخت می‌شود. سعیدی‌مهر می‌گوید: «تلاش ما این است تا خانواده‌های نیازمند به خودکفایی برسند و محتاج دیگران نباشند. از این رو در سال‌های گذشته بیش از ۱۱۰ نفر مستقیم و غیرمستقیم در مشاغل خانگی در پنج روستا مشغول به کار شده‌اند. برای ایجاد مشاغل خُرد حدود ۳۰ نفر دیگر نیز منتظر معرفی و پیگیری وام و پرداخت آن هستند. این وام‌ها در مبالغی از ۵ تا ۳۰ میلیون تومان است که به جویندگان کار پرداخت شده است.»


افراد بسیاری به واسطه اشتغال‌آفرینی‌های این طلبه شاغل شدند

نماز جماعت را نوبتی در دو مسجد می‌خوانم!

سعیدی‌مهر از سال ۸۴ لباس سربازی امام زمان(عج) را پوشیده و ۱۰ سالی هست که در راه ترویج معارف اهل بیت(ع) و ارتقاء فرهنگی و اجتماعی مردم حضور دارد و ۶ سال است که کُنارو را برای فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی خویش انتخاب کرده است. روستای کُنارو دو مسجد دارد؛ یکی مسجد صاحب الزمان (ع) و دیگری مسجد امام حسین (ع) و این امام روستا در هر دو مسجد برنامه داشته و نگذاشته است، چراغ این دو مسجد خاموش شود. او می‌گوید: «در روستا دو محله بزرگ داریم که هرکدام دارای یک مسجد هستند. برای ایجاد پیوند میان دو محله به این دلیل که امام جماعت دیگری نداریم، طبق برنامه‌ریزی به صورت نوبتی هر وعده نماز را در یک مسجد اقامه می‌کنیم. برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی نیز به همین صورت، متناوب در هر کدام از این مساجد برگزار می‌شود.»


حجت‌الاسلام سعیدی‌مهر درحال سخنرانی در مسجد امام حسین(ع)

خانه ۷ روستایی را بازسازی کردیم

این طلبه که متولد سال ۱۳۶۸ است، برای رسیدگی به مشکلات مردم، اقدامات خوبی داشته است. تشکیل گروه جهادی برای ساخت و ساز و خدمت‌رسانی به نیازمندان یکی از فعالیت‌های او و گروهی است که ۲۰ نفر از فعالان جهادی اهل روستا را در کنار هم برای رسیدگی به نیازمندان جمع کرده است. او می‌گوید: «خانه‌هایی را که نیازمند تعمیرند، تعمیر و بازسازی می‌کنیم و تاکنون منازل هفت خانواده را تعمیر کرده‌ایم و در مناسبت‌های مختلف مانند ایام کرونا ویزیت رایگان توسط پزشکان را برای مردم فراهم کردیم. بسته‌های معیشتی علاوه بر این روستا در چهار روستای دیگر منطقه به صورت مستمر و دو ماه یک بار توزیع می‌شود و ۲۰۰ خانواده زیرپوشش مسجد هستند که علاوه بر حمایت مستمر در سال، سه بار نیز به صورت عمومی اطلاع رسانی می‌شود و افرادی که نیاز به حمایت داشته باشند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.»


در خانه‌هایی که ظرفیت و امکان لازم را داشته باشند، پرورش دام و طیور آغاز شده است

فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی خواهران مسجدی روستا

کار جمع دیگری که در این مسجد فعالیت دارد، کارگروه حجاب است که برای خواهران کلاس‌های تابستانه، تبلیغ چهره به چهره و فعالیت‌های دیگر انجام می‌دهند و از سرکشی به نیازمندان تا عیادت از بیماران توسط بانوان فعال روستا صورت می‌گیرد. سعیدی‌مهر می‌گوید: «بخش بانوان مسجد هم فعالیت خوبی دارد و آن‌ها با محوریت خواهران بسیجی توانسته‌اند برنامه‌های خوبی را رقم بزنند. این مجموعه اردوهای تفریحی و فرهنگی نیز برای بانوان تدارک و برنامه‌ریزی می‌کند.»

 

اجرای سرود «سلام فرمانده» در مسجد روستای کُنارو

کمک به ازدواج آسان و کم‌هزینه جوانان روستا

این طلبه یک مرکز نیکوکاری در روستا دایر کرده است و وام قرض‌الحسنه و اشتغال‌زایی به مردم پرداخت می‌کند. او می‌گوید: «برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی برنامه‌ریزی و معرفی معتادان برای ترک اعتیاد در دستور کار ماست. با استفاده از کمک‌های مردمی، تعدادی جهیزیه نیز برای دختران دم بخت تهیه کرده‌ایم. این روزها که برگزاری مراسم ازدواج با هزینه‌های زیاد باعث شده است تا جوانان مسیر ازدواج را سخت و پرهزینه ببینند، برای همین تلاش کردیم در قالب این مرکز نیکوکاری از هزینه‌های ازدواج کم کنیم. جاری شدن صیغه عقد رایگان برای زوج های جوان، یکی از کارهایی است که انجام می‌دهیم.»


این طلبه ۳۳ ساله فوتبال را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند و عضو تیم فوتبال روستاست

طلبه‌ای که فوتبالیست حرفه‌ای است​

حجت‌الاسلام سعیدی‌مهر خود فوتبالیست است و در تیم فوتبال شهدای کنارو در لیگ مرکزی بندرعباس بازی می‌کند. او با داشتن این ظرفیت و استعداد تلاش کرده است تا بتواند فضای خوبی را برای جذب جوانان با برنامه‌های تفریحی و ورزشی فراهم کند. او می‌گوید: «با برپایی اردوها و برنامه‌های تفریحی و ورزشی توانستیم جوانان زیادی را جذب مسجد کنیم. ما کلاس فوتبال در مسجد فعال کردیم. اجرای این برنامه‌ها علاوه بر ایجاد نشاط و شادی و تفریح برای این قشر، راه مناسبی برای آشتی و جذب آنان به مسجد است.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول