اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در قم اعلام شد/ بازپس‌گیری اراضی حبس‌شده برای جبران کمبود زمین

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: بر اساس برآورد اولیه ۸۰ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن در استان قم احداث خواهد شد که برای ۴۰ هزار واحد آن تاکنون زمین تامین شده است و برای جبران کمبود زمین در شهر قم، اراضی مهلت سپری شده، بازپس‌گیری می‌شود.

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در قم اعلام شد/ بازپس‌گیری اراضی حبس‌شده برای جبران کمبود زمین

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی استان قم، محمد صادقی اظهار داشت: طبق آخرین گزارش از سامانه طرح نهضت ملی مسکن  ۱۳۱ هزار متقاضی در سامانه نام‌نویسی کرده‌اند که تاکنون ۵۵ هزار متقاضی واجد شرایط و از این تعداد ۲۸ هزار متقاضی به بانک معرفی شده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم افزود: بر اساس ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی به استان‌ها، تعداد ۶۳ هزار واحد مسکونی در تعهد استان قم بوده است که که بنا بر مصوبه شورای عالی مسکن، ملاک تعداد و سهم هر استان تعداد متقاضیان واجد شرایط خواهد بود.

وی با بیان این که طبق برآورد اولیه حدود ۸۰ هزار متقاضی تایید نهایی خواهد شد توضیح داد: در حال حاضر برای بیش از ۴۰ هزار متقاضی زمین تامین شده است و برای مابقی متقاضیان با کمبود زمین مواجه هستیم که باز پس‌گیری اراضی حبس شده و مهلت سپری‌شده موسسات موسوم به اراضی هزار هکتاری در اولویت و دستور کار این اداره کل است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم آورده اولیه تمامی متقاضیان را بر اساس قانون، ۴۰ میلیون اعلام کرد و توضیح داد: در پروژه‌هایی که کار عمرانی آن آغاز شده است آورده اولیه ۴۰ میلیون تومان است و برای سایر پروژه‌ها طی دو مرحله ۲۰ میلیون تومانی خواهد بود.

صادقی گفت: مبنای قیمت هر واحد مسکونی بر اساس قیمت تمام شده هر مترمربع محاسبه خواهد شد که با توجه به بحث تعدیل پیمانکاری این رقم به متری بین متری ۶.۵ تا هفت میلیون تومان پیش بینی می‌شود.

وی به اعلام آمادگی ۳۲ پیمانکار برای شروع کار ساخت در اراضی ۵۶۰ هکتاری اشاره کرد و افزود: امیدواریم عملیات اجرایی در ۵۶۰ هکتاری تا دو ماه آینده شروع شود.

به گفته دبیر شورای تأمین مسکن استان قم برنامه خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن غیرقانونی است و هرگونه مشکلات حقوقی بر عهده خریدار و فروشنده این امتیاز خواهد بود.

صادقی واریز به موقع آورده اولیه را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در صورت عدم واریز به موقع آورده اولیه در فرجه ۱۵روزه اعلامی، متقاضیان از اولویت خارج خواهند شد.

وی در خصوص تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن توضیح داد: این تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومان ۱۸ درصد و با بازپرداخت ۱۷ ساله خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم درخصوص مبلغ اقساط ماهیانه این تسهیلات توضیح داد: در حال حاضر مبلغ بازپرداخت ماهیانه حدود هفت میلیون تومان است که با توجه به تحویل ۱۸۰ واحد مسکونی در تیرماه و صدور دفترچه اقساط برای اعضای آن، با ستاد وزارت راه و شهرسازی نامه‌نگاری و مکاتبه‌هایی برای  افزایش مهلت بازپرداخت یا تزریق یارانه به وام انجام شده است که طبق قانون باید در شورای عالی مسکن کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در صورت تصویب به استان‌ها ابلاغ شود.

صادقی در خصوص آخرین وضعیت متقاضیان و پروژه های سایر شهرهای استان گفت: در شهر جعفریه ۳۱۹ ، در شهر دستجرد ۳۰۸، در شهر سلفچگان ۱۷۷، در شهر قنوات ۲۵۳ و  در شهر کهک ۷۸۵ متقاضی ثبت نام کرده‌اند که پالایش آنها در دست اقدام است.

وی افزود: هم اکنون عملیات ساخت ۱۰۰ واحد در شهر کهک، ۶۰ واحد در شهر قنوات و ۲۰ واحد در شهر جعفریه آغاز شده است و پس از مشخص شدن نفرات نهایی در این شهرها و تامین زمین، برای مابقی آن ها واحدهای مسکونی ساخته خواهد شد.

صادقی با اشاره به ثبت نام ۹۱ هزار متاهل و ۳۳ هزار متقاضی مجرد در طرح نهضت ملی مسکن استان اظهار داشت: در حال حاضر اولویت پالایش با متقاضیان متاهل و زنان خودسرپرست است و مجردین در مراحل بعد پالایش خواهند شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: چنانچه فرزند سوم از تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ به بعد متولد شده باشد و متقاضی دارای فرم جیم قرمز باشد به عنوان مشوق فرم ج  آنها سبز خواهد شد.

انتهای پیام/78032

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول