اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

فارس من| افزایش 20 درصدی پذیرش دندانپزشکی از کنکور 1402

معاون خط‌مشی‌گذاری دفتر علم شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی مطالبه اجتماعی و نیاز کشور است که با نهایی شدن مصوبه آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تدوین آیین‌نامه از سوی وزارت بهداشت، پیش بینی می‌شود از کنکور 1402 به میزان 20 درصد اعمال خواهد شد.

فارس من| افزایش 20 درصدی پذیرش دندانپزشکی از کنکور 1402

«رجبعلی برزویی» معاون خط‌مشی‌گذاری دفتر علم شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس گفت: بنابر مصوبه شورا درباره افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی باید وزارت بهداشت، آیین‌نامه‌ شیوه افزایش را ظرف دو ماه آماده می‌کرد و به شورای سنجش و پذیرش دانشجو تحویل می‌داد‌.

وی افزود: شورای انقلاب فرهنگی افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی سالی ۲۰ درصد پیش‌بینی کرده است  و در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۶۰۰ نفر افزایش ظرفیت نسبت به سال ۱۴۰۰ خواهد داشت.

برزویی با بیان اینکه آیین نامه این مصوبه را وزارت بهداشت تدوین و به شورای سنجش و پذیرش تحویل داده است، گفت: نکاتی در مورد تعهدات این آیین‌نامه وجود دارد که رایزنی درباره آن در حال انجام است.

آیین‌نامه افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی تا دو هفته آینده نهایی می‌شود

معاون خط‌مشی گذاری دفتر علم شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جلسات این شورا درباره این آیین‌نامه ادامه داد: در جلسه بعدی شورای سنجش و پذیرش در یک تا دو هفته آینده تشکیل و آیین‌نامه به صورت قطعی مصوب می‌شود.

وی تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام شده با معاون آموزشی وزارت بهداشت امسال افزایش ۱۶۰۰ دانشجوی پزشکی را خواهیم داشت. این افزایش در سال‌های اول به ویژه برای مناطق کم برخوردار و محروم صورت خواهد گرفت.

برزویی با بیان اینکه منظور از مناطق محروم فقط استان‌های خاص نیست، ادامه داد: ممکن است در تهران نیز این مناطق محروم را داشته باشیم که افزایش ۱۶۰۰ دانشجوی پزشکی آنها را نیز شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: در مورد افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی و تخصص نیز به شورای ستاد نقشه زمان داده شد که در اولین فرصت یعنی ظرف دو ماه این موضوع بررسی کند که تاکنون جلساتی در اینباره برگزار شده است.

سرانه دندانپزشک محل اختلاف نظر است

معاون خط‌مشی‌گذاری دفتر علم شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه هفته گذشته جلسه کمیسیون علم و آموزش با موضوع افزایش ظرفیت پذیرش دندانپزشکی با حضور مسئولان آموزش و همچنین حوزه دندانپزشکی وزارت بهداشت تشکیل شده است، افزود: اختلاف نظرهایی در آمارها و تعداد دندانپزشک در کشور وجود دارد؛ از نظر ما تعداد دندانپزشک نسبت به جمعیت ۳۵ نفر است که از نظر وزارت بهداشت این عدد ۴۳ نفر به ازای ۱۰۰ هزار جمعیت است.

وی افزود: دلیل این اختلاف آمار این است که آنها بر اساس کدهای نظام پزشکی سرانه را اعلام می‌کنند در حالیکه که ما بر اساس پروانه صلاحیت حرفه‌ای موضوع کمبود دندانپزشک را مطرح کرده‌ایم. هر پزشک و دندانپزشک تنها با داشتن کد نظام پزشکی نمی‌تواند فعالیت کند بلکه باید پروانه صلاحیت حرفه‌ای برای فعالیت بالینی داشته باشد. در کدهای نظام پزشکی افراد فوت شده و کسانی که به هر دلیلی فعالیت نمی‌کنند در آمار لحاظ می‌شوند.

برزویی با بیان اینکه در هفته‌های آینده این آمارها هماهنگ می‌شود و همراهی در این زمینه از سوی وزارت بهداشت وجود دارد، اضافه کرد: تلاش‌ها بر این است که همان افزایش ظرفیت که برای پزشکی عمومی صورت گرفت در مورد دندانپزشکی نیز اعمال شود.

معاون خط‌مشی گذاری دفتر علم شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: پیشنهاد ما بر افزایش ۳۰ درصدی در رشته دندانپزشکی است که پیش‌بینی می‌شود افزایش ۲۰ درصدی مورد توافق باشد که با این میزان حداقل ۱۷ سال طول می‌کشد که به کشورهای پیشرفته برسیم.

برزویی با اشاره به سرانه دندانپزشک کشورهای پیشرفته ادامه داد: در کشورهای پیشرفته گروه ۲۰ عدد سرانه ۶۰ به ازای ۱۰۰ هزار جمعیت و در کشورهای منطقه ۴۵ است به همین دلیل طبق پیش‌بینی‌ها بین ۳ تا ۴ سال زمان نیاز است که از سال۱۴۰۲ با افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی به میانگین کشورهای پیشرفته دست یابیم.

وی با بیان اینکه ایران در مسیر سالمندی حرکت می‌کند و میانگین سرانه دندانپزشک در کشورهای سالمند بالای ۷۰ است، افزود: باید برای ۲۰ تا ۳۰ سال آینده باید برنامه‌ریزی صورت گیرد که با بحران سلامت در این حوزه مواجه نشویم.

وی افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی را از کنکور ۱۴۰۲ اعلام کرد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی هنوز در مورد دندانپزشکی مصوبه‌ای نداده است و ما هم اکنون باید جلسات کارشناسی را نهایی کنیم و پس از تصویب، وزارت بهداشت آیین‌نامه آن را تدوین کند.

برزویی یادآور شد: ظرف دو هفته آینده آیین‌نامه افزایش ظرفیت پزشکی نهایی در دفترچه کنکور ۱۴۰۱ اعمال می‌شود.

وی در خصوص الزامات وزارت بهداشت برای اجرای این قانون گفت: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی سازمان بازرسی کل کشور قابل پیگرد است و هر دستگاهی که این مصوبات را اجرا نکند سازمان بازرسی ورود می‌کند.

برزویی با اشاره به نقش راهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: اگر مشکل و مانعی در مسیر اجرای مصوبات وجود داشته باشد، با نقش راهبری شورا حل خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه موضوع افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی، دندانپزشکی و تخصص نیاز اجتماعی مردم و کشور است، گفت: این نیاز فعلی و بلندمدت کشور و مطالبه اجتماعی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول