اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

صعود قیمت مواد غذایی به دنبال افزایش نرخ آرد و نان در ازبکستان

خرید غلات از کشاورزان به نرخ بازار نه تنها منجر به افزایش قیمت آرد و نان در ازبکستان بلکه افزایش قیمت مواد تهیه شده از آرد و غلات نیز شده است.

صعود قیمت مواد غذایی به دنبال افزایش نرخ آرد و نان در ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، خرید غلات از کشاورزان به نرخ بازار نه تنها منجر به افزایش قیمت آرد و نان، بلکه افزایش قیمت مواد تهیه شده از آرد و غلات در ازبکستان نیز شده است.

به دلیل جنگ روسیه و اوکراین بازار جهانی در حال حاضر با کمبود گندم و غلات مواجه شده است که انتظار می‌رود قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی نیز افزایش یابد.

به گفته یکی از کشاورزان استان «اندیجان» که طی 25 سال است به کشت گندم و پنبه می‌پردازد، امسال وی برنامه ریزی کرده به طور متوسط ​​از هر هکتار زمین 5 تن گندم برداشت کند. وی از این مقدار 2 تن و 930 کیلوگرم را باید به قیمت تعیین شده توسط دولت یعنی هر تن را 3 میلیون صوم (معادل 272 دلار) بفروشد. وی امیدوار است که بتواند بقیه را به قیمت آزاد بفروشد.

بر اساس گزارش شرکت سهامی «اوزدان محصولات»، این شرکت سهامی برنامه ریزی کرده در سال جاری میلادی از کشاورزان حدود یک میلیون و 800 هزار تن گندم خریداری کند.

«غافرجان کارشی بایف» رئیس بخش مطبوعاتی شرکت مذکور گفت: امسال انتظار داریم یک میلیون و 783 تن محصول برداشت کنیم که از بخشی از آن آرد تولید شود و بخشی دیگر در ذخیره باقی بماند.

بر اساس گزارش وزارت کشاورزی ازبکستان، در سال گذشته میلادی 2 میلیون و 533 هزار تن گندم به عنوان ذخیره در کارخانجات مناطقی «اوزدان محصولات» ذخیره شده است. به عبارت دیگر امسال حجم گندم خریداری شده با قیمت پایین دولتی کاهش یافته است.

وزارت کشاورزی اعلام کرد: برنامه ریزی شده در ماه‌های ژوئن و ژوئیه سال جاری میلادی به مقدار 7 میلیون و 679 هزار تن محصول برداشت شود. سال گذشته 6 میلیون و 656 هزار تن گندم تولید شده است. اول ژوئن در بورس کالای این کشور اولین معاملات آزاد بورس آرد برگزار شد.

بر اساس اعلام بورس، 44 کارخانه «اوزدان محصولات» 10 هزار تن آرد درجه یک را در مزایده بورس امروز قرار دادند و 8 هزار و 300 تن یا 83 درصد آن را به فروش رساندند.

کارشناسان بر اساس نتایج معاملات بورس، قیمت یک نان را به قیمت 4291 صوم (39 سنت) به ازای هر کیلوگرم آرد محاسبه کردند. به گفته آنها، قیمت تمام شده تولید یک نان آجری و انتقال آن به فروشگاه‌ها بر اساس آمار روز اول ژوئن، به طور میانگین 2550 صوم (23 سنت) است.

«تولقین میرزایف» رئیس اداره وزارت دارایی ازبکستان در یک نشست مطبوعاتی در «تاشکند» گفت: افزایش قیمت آرد یک رویداد موقتی است. وضعیت در بازار جهانی به دلیل بحران سیاسی بین روسیه و اوکراین و همچنین گرانی آرد وارداتی دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها است. اما در ازبکستان ذخایر کافی وجود دارد. در روزهای آینده 50 هزار تن آرد محلی به بازار عرضه خواهد شد که این امر باعث تثبیت قیمت خواهد شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول