اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

هیأت زنانه‌ای که خیاط تربیت می‌کند+عکس و فیلم

هیأت فاروق اصفهان، هیأت زنانه‌ای است که در بخش اشتغال‌زایی خود، توانسته با آموزش زنان سرپرست خانوار کارگاه خیاطی راه‌اندازی و در مجموع 33 نفر را شاغل کند.

هیأت زنانه‌ای که خیاط تربیت می‌کند+عکس و فیلم

خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: هیأت‌های مذهبی ثابت کردند ظرفیت بسیار خوب و بزرگی برای ورود به مسائل اجتماعی و بازکردن گره‌های بزرگ در کشور دارند. ظرفیتی که با کمک به نیازمندان و آسیب‌دیدگان در زمان بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله بروز کرد، در زمان همه‌گیری کرونا به اوج خود رسید و این روزها هم با ورود این تشکل‌های دینی و مردمی به عرصه تولید داخلی و اشتغال‌زایی فصل جدیدی را رقم زده است.


مجلس عزاداری ماه محرم هیأت فاروق اصفهان

هیأت مردانه‌ای که به مرور زنانه شد!

در پنجمین گزارش روایت تولید سراغ یک هیأت دخترانه رفتیم، هیأت فاروق اصفهان. این هیأت در ابتدای امری رویکردی مردانه داشت و برای گرامیداشت روز عید غدیر خم بنا شده بود، به صورت کاملاً مردمی و بدون وابستگی به هیچ نهاد و ارگانی اما کم‌کم گسترش پیدا کرد و رویکرد بانوان بیشتر به خود گرفت و در مناسبت‌های مختلف مجالسی برپا می‌کند. مهدیه کاروان مدیر اجرایی هیأت فاروق در این خصوص می‌گوید: «مسئولیت این هیأت با آقای بصیرت از اساتید دانشگاه و مشاوران روانپزشکی است که در ابتدا این هیأت را برای گرامیداشت عید غدیر تاسیس شد اما به مرور گسترش پیدا کرد. با کمک خیرین، محلی برای برپایی مجالس اجاره کردیم که در منطقه زینبیه اصفهان قرار دارد و نام آن را خانه فاروق گذاشتیم.»


ارائه مشاوره یکی از برنامه‌های اصلی هیأت فاروق به بانوان است

جذب ایتام برای کمک‌رسانی و حل مشکلات

هدف اصلی برپایی هیأت فاروق کمک‌رسانی به ایتام و خانواده‌های نیازمند است، برای همین این هیأت در ابتدای فعالیت از میان ایتام، افرادی را عضوگیری کرد. کاروان می‌گوید: «برای جذب افراد از کمیته امداد کمک گرفتیم زیرا غربال‌گری‌های اولیه را انجام داده بودند و با این هم‌افزایی ما چند پله‌ای جلو افتادیم. جدای از این افراد، نیازمندانی را هم در مجموعه شناسایی کردیم و با رویکرد مددکاری برای حل مشکلات و کمک به بهبود وضعیت زندگی، تحت پوشش قرار دادیم.»


مسئولان فاروق در هر بخش متخصصین را برای ارائه خدمات به کار می‌گیرند

هیأت زدیم تا بار روی زمین مانده شهر را بلند کنیم

هیأت فاروق دارای ۴ بخش است، بخش فرهنگی، مشاوره، توزیع ارزاق و اشتغال‌آفرینی است. مدیر اجرایی این هیأت می‌گوید: «ما هیأت تاسیس کردیم تا فعالیت نو انجام دهیم و بار روی زمین مانده شهر را برداریم. در بخش فرهنگی، جشن‌ها و اردوهای مختلف فرهنگی را پیش می‌بریم. در بخش مشاوره هم با حضور متخصصین امر از جمله خود دکتر بصیرت به بانوان و خانواده‌ها مشاوره‌های مختلف ارائه می‌شود. رویکرد اصلی ما در امور فرهنگی و مشاوره‌ای، امر و نهی کردن نیست بلکه با افراد رفیق می‌شویم تا به مرور روی آنان اثرگذاری کنیم. با این روش توانستیم خانم‌های بسیاری را که حجاب مناسب نداشتند، چادری کنیم.»


کار اشتغال‌زایی در هیأت فاروق با حضور دو نفر و یک چرخ خیاطی آغاز شد

اشتغال‌زایی برای ۳۳ بانوی سرپرست خانواده

بخش اشتغال‌آفرینی این هیأت اما از نقاط مثبت و قابل اتکای کارهای آنان است. با توجه به آنکه فضای کلی هیأت در اختیار بانوان است برای اشتغال‌زایی سراغ خیاطی رفتند. هم آموزش دادند و بعد از مدتی هم کارگاه راه‌اندازی کردند. کاروان می‌گوید: «کار کارگاه را با حضور دو نفر و یک چرخ خیاطی آغاز کردیم و امروز به ۱۱ چرخ و حدود ۱۳ نفر نیرو رسیده است. ۵ نفر دیگر نیز در انتظار تهیه چرخ خیاطی هستند تا مشغول کار شوند. فروشگاهی هم برای فروش محصولات راه‌اندازی کردیم که ۱۵ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در آن قالب مشغول کار شدند. در مجموع توانستیم برای ۳۳ نفر در قالب کارگاه و فروشگاه اشتغال‌آفرینی کنیم. این افراد همگی از بانوان هستند که عمدتاً سرپرست خانواده هم محسوب می‌شوند.»


برای فروش محصولات کارگاه نیز فروشگاهی تاسیس شد و همین امر موجب اشتغال افراد دیگری شد

اشتغال‌زایی و امور فرهنگی دو بال قدرتمند خانه فاروق

مسئولین هیأت فاروق تلاش کردند در هر بخش و موضوعی متخصصان امر را وارد کار کنند و محوریت با فردی باشد که هم تخصص و هم تجربه لازم را داراست. کاروان می‌گوید: «در حوزه پزشکی و تهیه دارو تلاش کردیم در ایام کرونا به خصوص امکان اخذ آزمایش را برای افراد تحت پوشش خود فراهم کنیم و در بستر برگزاری جشن و مراسم هم مشکلات مردم را با کمک خیرین برطرف می‌کنیم. در دو حوزه اشتغال و امور فرهنگی به بلوغ و توانایی خوبی رسیده‌ایم.»


این هیأت ایتام و نیازمندان را تحت پوشش دارد و در مناسبت‌های مختلف با طبخ نذری کمک‌رسان آنان است

توزیع ماهانه  ۵ ـ ۷ بلدرچین میان خانواده‌های نیازمند

این هیأت مذهبی افراد نیازمند بسیاری را تحت پوشش دارد و هر ماه در ابتدای ماه قمری با اخذ صدقه از مردم برای نیازمندان گوشت و مرغ تهیه می‌کند. مسئول اجرایی این هیأت می‌گوید: «هر ماه گوشت و مرغ برای مردم تهیه می‌کردیم که با توجه به افزایش قیمت ها تصمیم گرفتیم این کمک را به سمت ذبح بلدرچین ببریم. هر ماه با این روش، ۵ ـ ۷ بلدرچین به خانواده های نیازمند می‌دهیم. جدای از این طرح هر ۲ ـ ۳ ماه نیز بسته‌های ارزاق تهیه و به نیازمندان ارائه می‌کنیم.»


هر ۲ ـ ۳ ماه از سوی هیأت بسته‌های معیشتی برای نیازمندان تهیه می‌شود

هیأت فاروق برای توسعه کارهای فرهنگی و اشتغال‌زایی خود نیازمند حمایت و کمک خیرین است تا بتواند هم افراد بیشتری را تحت پوشش قرار دهد و راهی بازار کار کند و هم بتواند همین فضای کاری را ادامه دهد و حفظ کند.

 

فیلم اختصاصی خبرگزاری فارس از اقدامات هیأت فاروق

ظرفیت مردمی هیأت‌های مذهبی برای ورود به عرصه تولید و اشتغال‌آفرینی در مشاغل خُرد و خانگی، فرصتی است که اگر دُرست و اصولی مدیریت و عملیاتی شود، می‌تواند اثرگذاری بسیاری به خصوص در شرایط تحریمی کشور داشته باشد و افرادی را که پشت درهای بازار اشتغال مانده‌اند، شاغل و دارای درآمد کند.

انتهای پیام/ ت 136

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول