اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

قطار سریع‌السیر، مهم‌ترین پروژه زیرساختی استان اصفهان است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطار سریع‌السیر مهم‌ترین پروژه زیرساختی ما در سال‌های اخیر است، گفت: اگر در اصفهان، مزیت خود را گردشگری می‌دانیم، با این طرح با فاصله کم و ایمنی زیاد گردشگر را به اصفهان می‌رسانیم.

قطار سریع‌السیر، مهم‌ترین پروژه زیرساختی استان اصفهان است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: پیش از این قول داده بودیم که چنین نشست‌هایی را برگزار کنیم تا وظایفی که از جهت رسالت اطلاع‌رسانی به عهده‌مان است را ارائه دهیم و در این باره گفت‌وگو کنیم. 

وی با یادآوری اینکه شرایط فعلی کشور، شرایط دشواری است، تاکید کرد: شاید مهم‌ترین مساله این است که در ماه‌های آغازین دولت سیزدهم با شدیدترین تحریم‌های قرن اخیر دست به گریبانیم، تحریمی که در سال‌های پس از جنگ تنها در سال‌های ۷۲ و ۷۳ آن را تجربه کرده بودیم. 

رفاه مردم از آغاز تا پایان دهه ۹۰ حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است

طغیانی ادامه داد: دولت در دهه‌های اخیر طبق درآمد نفتی برنامه‌ریزی می‌کرد، اما این درآمد نفتی در جنگ اقتصادی مورد هدف قرار گرفت و دشمن بر همین اساس فشار خود را بیش‌تر کرد. 

وی با بیان اینکه اقتصادها با شرایط تحریمی خو می‌گیرند، اما در کشورمان آغاز کرونا شوکی جدید به شرایط وارد کرد، گفت: همچنین در انتهای سال ۱۴٠٠ جنگ اوکراین و مسائل پیرامونی آن شرایط را حادتر کرد و شاهدیم از سمتی قیمت انرژی و نفت افزایش پیدا کرد و از سمتی دیگر نفت روسیه جایگزین نفت ما شد. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: شوک آخر، آژانس بین‌المللی و طرح قطعنامه جدید بود که اثر خود را در بازار ارز گذاشت همچنین در کنار آن اقدام دولت برای حدف ارز ترجیحی بود زیرا گزینه دیگری مقابل دولت وجود نداشت. 

طغیانی پیرامون پروژه قطار سریع‌السیر، با بیان اینکه قطار سریع‌السیر مهم‌ترین پروژه زیرساختی ما در سال‌های اخیر است و اگر در اصفهان، مزیت خود را گردشگری می‌دانیم، با این طرح با فاصله کم و ایمنی زیاد گردشگر را به اصفهان می‌رسانیم، توضیح داد: البته این قطار جز سریع‌ترین قطارهای جهان نیست ولی در کشور، شروع تغییر ریل حمل و نقل ریلی است، در این پروژه مهم‌ترین موضوع ارتقا تکنولوژی است یعنی نیاز است شرکت‌های داخلی، فناوری آن را یاد بگیرند. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه این طرح در سال ۱۳۸۹، یکی از طرح‌های تامین مالی چین بود و شرکت راه‌آهن چین مجری و وزارت راه وشهرسازی کارفرمای آن بود، گفت: شرکت راه‌آهن چین در این ۱٠ سال بیش از ۳٠ هزار کیلومتر خط راه‌آهن تاسیس کرده اما کل پروژه ما ۴٠٠ کیلومتر است که هنوز به پایان نرسیده است.

وی پیرامون دلایل تعویق این پروژه یادآور شد: قطعی شدن پروژه در سال ۹۱ که سال پایانی دولت دهم بود رقم خورد اما چند ماه بعد دولت تغییر کرد، همچنین در ابتدا، پروژه با مجری‌گری شرکت زیرساخت رقم خورد اما وزیر دولت یازدهم این پروژه را به راه‌آهن داد.

طغیانی با یادآوری اینکه در آن برهه اسناد به نام راه‌آهن بود و حداقل چندین ماه زمان می‌برد که تغییر پیدا کند، مطرح کرد: در دولت دوازدهم نیز مجدد مجری پروژه تغییر پیدا کرد و به شرکت زیر ساخت منتقل شد اما امکان جابجایی اسناد وجود نداشت، در دولت سیزدهم به محض آمدن وزیر جدید نامه‌ای به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود که مجری این طرح شرکت راه‌آهن است. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: از دیگر علل به تعویق افتادن این پروژه تاخیرهای فراوانی است که وارد و باعث به‌هم خوردن منابع مالی می‌شود، در این راستا پروژه از ارز ۱۲٠٠ تومان آغاز شد و به حدود ۲۷ هزار تومان رسید و با این موضوع پروژه، دستخوش تغییرات می‌شود. 

وی با یادآوری اینکه در این میان در حالی که حدود ۶٠ درصد زیرساخت پروژه آماده شده است، عده‌ای بیان می‌کنند که اقتصادی نیست و باید از آن خارج شویم، گفت: با هربار تغییر مجری، سلیقه‌ها تغییر پیدا کرده است و در حال حاضر مطرح شده که کل پروژه اصفهان-قم به قم-تهران منتقل شود در حالی که برنامه‌ریزی شده قطار از تهران تا قم به‌صورت برقی باشد و از قم خط جدید به اصفهان بیاید. 

طغیانی با بیان اینکه استاندار اصفهان چندین جلسه با وزیر راه و شهرسازی داشته است، اما موانع زیادی وجود دارد و اغلب دستگاه‌هایی که درگیر پروژه هستند با مسیری که طی می‌شود مخالف‌اند، تصریح کرد: عزم جدی برای این پروژه در استان مطرح است و آخرین خبر این است که LC اول پروژه توسط بانک مرکزی تمدید نشده است. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم در سفر رئیس جمهور، تاییدی برای پروژه قطار سریع‌السیر بگیریم تا موانع داخلی آن حل شود، به گفته چینی‌ها در صورت رفع مشکلات، پروژه تا ۳ یا ۴ سال آینده تمام خواهد شد. 

برای موضوع مسکن نیازمند سامانه اطلاعاتی دقیق هستیم

وی در ادامه پیرامون ساماندهی بازار اجاره‌ها، با بیان اینکه از ابتدای شروع کار مجلس در بحث مسکن، تلاش بر این بود که از افزایش لحظه‌ای قیمت فاصله بگیریم، تأکید کرد: سال ۱۳۹۹ طرح مالیات بر خانه‌های خالی در مجلس تصویب ودر سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد، وزارت راه و شهرسازی که مسؤول سامانه املاک و اسکان بود به مشکل برخورد زیرا زمانی که این سامانه را در کشور نداشته باشیم با مشکل مواجه خواهیم شد. 

طغیانی با تاکید بر اینکه در کشور نیازمند بانک اطلاعاتی یعنی سامانه املاک و اسکان هستیم، عنوان کرد: زمانی که سامانه املاک و اسکان نداشته باشیم، نمی‌دانیم چه تعداد از افراد خواهان مسکن هستند. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قصد به نتیجه رسیدن این طرح را داریم، نباید اینگونه فکر کنیم که تصویب قانون در مجلس مشکل را حل می‌کند، قانونی مشکل را حل می‌کند که جوانب کار در آن دیده شده باشد. 

وی بیان داشت: مشکل اصفهان این است که صنایع پایه مانند فولاد را به راه انداخته اما این صنایع در مراحل پایین دست، به دیگر شهرها منتقل می‌شود یعنی مصنوعات فولادی را نداریم و در سند آمایش استانی بر این موضوع بحث شده است. 

طغیانی با بیان اینکه قانون‌گذاری در کشورمان، قانون‌گذاری اصیلی نیست، در این راستا اصیل بودن به این معنا که بر اساس نظریه بومی صورت بگیرد، توضیح داد: عمده قانون‌هایمان گذشته‌نگر است در حالی که نیاز است آینده را مورد توجه قرار دهیم و در این راستا نیازمند فضای علمی و دانشگاهی داریم. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر قانون‌گذاری‌مان اسلامی و عقلانی نباشد مجبور به اصلاح روزانه آن هستیم چون فکری پشت آن وجود ندارد و مشکل‌مان زمانی حل می‌شود که فکری منسجم پشت قانون و بودجه وجود داشته باشد.

وی پیرامون خام‌فروشی توضیح داد: یکی از مشکلات‌مان این است که سالانه حجم صادرات‌مان زیاد اما ارزش آن پایین است، در این باره مجلس برای صادرات تعرفه‌ قرار داد اما عمده صادرات‌مان کالاهای خام و نیمه خام بود که وضع این تعرفه صادرات را کم کرد و با مشکل ارزآوری مواجه شدیم. 

دارایی صندوق‌های بازنشستگی دارایی‌های مولدی نیست

طغیانی پیرامون شرایط بازنشستگان با بیان اینکه مهم‌ترین مساله‌مان این است که مدتی طولانی صندوق‌های بازنشستگی‌مان را به‌درستی اداره نکردیم و در این راستا وضعیت صندوق‌هایمان گونه‌ای است که به ظاهر دارایی زیادی دارند اما مولد نیست، گفت: در این سال ۱۴٠ هزار میلیارد تومان رد دیون دولت برای صندوق‌های بازنشستگی پرداخت کردیم اما مسائل حل نخواهد شد، اگر صندوق‌های بازنشستگی قصد حل مشکلات را دارند نیازمند اصلاح جدی هستند. 

وی پیرامون سفر رئیس جمهور به اصفهان با یادآوری اینکه پیش از هر سفر، مسؤولان استانی با معاونت اجرایی رئیس جمهور در خصوص طرح‌ها رای‌زنی می‌کنند، مطرح کرد: طرح‌هایی که بیش از ۵٠ درصد پیشرفت و ردیف بودجه داشته باشد همچنین به بروکراسی دولت اضافه نکند در اولویت قرار دارد اما جنس مساله‌ای که در استان اصفهان مطرح است، از این مباحث نیست بلکه موضوع احیای زاینده‌رود است. 

طغیانی با یادآوری اینکه احیای زاینده‌رود نیازمند زیرپروژه‌هایی است که این زیرپروژه‌ها بعضا شرایط مطرح شده را ندارد، گفت: قرار بر این شد در مدت باقی‌مانده، پروژه‌های جدی‌تری که مساله را حل می‌کند و شروط لازم را دارد مورد بحث قرار بگیرد، اگر برای حل مساله زاینده‌رود، اقداماتی در پیش‌نویس سفر رییس جمهور مطرح نشود، این سفر کمکی به مساله نخواهد کرد در صورتی‌که توقع مردم حل مساله‌شان است. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه از هر قطره ورود آب به اصفهان استقبال و از هر قطره خروج ممانعت می‌کنم، یادآور شد: تجربه تلخ یزد باعث شد که زیر بار پروژه‌های انتقال آب نرویم. 

مخالف طرح بن-بروجن نیستیم بلکه مخالف برداشت از زاینده‌رود هستیم 

وی پیرامون طرح پروژه بن-بروجن اظهار کرد: مخالف طرح بن-بروجن نیستیم، بلکه مخالف برداشت از زاینده‌رود هستیم و قانون، شرع و عقل بیان می‌کند که زاینده‌رود توان بارگذاری جدید ندارد، در کشور درباره این موضوع بر اساس پیش‌داوری‌ها قضاوت می‌شود و شاهدیم که قوانین گزینشی اجرا می‌شود. 

طغیانی با اشاره به سفر آبان ماه سال گذشته وزیر نیرو به اصفهان گفت: وزیر نیرو تقریبا هیچ‌کدام از تعهدات خود در سفر اصفهان را اجرایی نکرد و منتظر توضیحات او هستیم. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیرامون اهمیت احیای بناهای تاریخی اصفهان، با بیان اینکه وجه تمایز اصفهان یا دیگر نقاط، تاریخ بیش از هزار ساله آن است و اگر هر کدام از این بناها در دیگر نقاط دنیا وجود داشت، آن را تبدیل موزه می‌کردند، خاطرنشان کرد: هر کدام از بناهای استان یک گنجینه است و با وجود این گنج‌ها در اصفهان با مشکلات معیشتی مواجه هستیم، با تخریب شدن این آثار، ثروت مردم اصفهان از بین می‌رود. 

وی با تاکید بر اینکه وجه تمایز اصفهان دانش‌بنیان و گردشگری است و نیاز است برای بناهای تاریخی مدیریت متمرکز برای امن‌سازی، بازسازی و جذب مخاطب صورت بگیرد، اظهار داشت: نیاز است برای حل این مشکل، به‌دنبال مدل‌های مشارکتی برویم، برخی از سراهایی که در اصفهان جود دارد،با اندک خطایی از بین خواهد رفت و جز چاله‌ای از آن باقی نخواهد ماند. 

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول