اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

تحلیلی بر تجلیل رهبر انقلاب از دیوان محاسبات

نظارت و بازرسی از عملکرد کارگزاران در نهج‌البلاغه، فرازهای مهم و قابل استنباطی دارد و می توان از آن‌ها با مدل‌سازی و مدلاسیون، برداشت‌هایی برای امروز داشت.

خبرگزاری فارس؛ علیرضا معاف در یادداشتی تحت عنوان «تحلیلی بر تجلیل رهبر انقلاب از دیوان محاسبات» نوشت:

1) اهمیت یک تقدیر

یک سوال مهم و راهبردی در فضای مدیریتی و حاکمیتی کشور وجود دارد که چرا رهبر معظم انقلاب به شکل متمایز و متفاوتی از رویکردهای نو، کارکردهای بدیع و عملکردهای نوپدید دیوان محاسبات و جهت‌گیری‌ها و ریل‌گذاری‌های اخیر دیوان تجلیل و تقدیر کردند. شاید برای اولین بار است که از لسان رهبر حکیم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس از عملکرد دیوان محاسبات کشور با صفاتی چون چابک، فعال، خوب و مجموعه‌ای سریع در ارسال گزارش‌ها تقدیر می‌شود. این تقدیرِ حائز اهمیت که ناظر به عملکرد اخیر دیوان در دوره جدید است، نیاز به واکاوی و بررسی دقیق دارد.

رهبر انقلاب فرمودند: «یک مسئله‌ی دیگری که مورد توجّه بنده است، مسئله‌ی دیوان محاسبات است که خب بحمدالله در این سال‌های اخیر دیوان محاسبات چابک، فعّال و خوب شده؛ یعنی این گزارش‌های تفریغ بودجه در موعد خودش خیلی زود و خوب [انجام می‌شود]، این چیز بسیار خوبی است که اخیراً به بررسی شرکتهای دولتی هم پرداخته‌اند؛ این باید ادامه پیدا کند. حالا برخی از شرکت‌های دولتی مورد توجّه و بررسی دیوان محاسبات است، اگر این به همه‌ی شرکت‌های دولتی تعمیم پیدا کند ــ البتّه من حالا یک فکری است که دارم میگویم، روی آن [بایستی] بررسی بشود ــ و اگر بتوانید این کار را بکنید، به نظر من این یکی از امتیازات بزرگ مجلس شما خواهد بود.»

هدف کلان دیوان محاسبات بر اساس اصل پنجاه و پنجم قانون اساسی و قانون دیوان محاسبات مصوب سال ۱۳۶۱ چنین تعریف شده‌است:

«هدف دیوان محاسبات کشور با توجه به اصول مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عبارت است از: اعمال کنترل و نظارت‌ مستمر مالی به منظور پاسداری از بیت‌المال از طریق:

الف - کنترل عملیات و فعالیت‌های مالی کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و

سایر دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور‌ استفاده می‌کنند.

ب - بررسی و حسابرسی وجوه مصرف شده و درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار در ارتباط

با سیاست‌های مالی تعیین شده در بودجه مصوب با‌توجه به گزارش عملیاتی و محاسباتی

مأخوذه از دستگاه‌های مربوطه.

ج - تهیه و تدوین گزارش حاوی نظرات در مورد لایحه تفریغ بودجه و ارائه آن به مجلس

شورای اسلامی.»

در این یادداشت تحلیلی و تفصیلی قصد دارم به بهانه رویکرد تحولی مدیریت جدید دیوان محاسبات که تقدیر ویژه رهبر انقلاب را به دنبال داشت، در خصوص نگاه دینی و روایی به مساله مهم بازرسی و نظارت در حکمرانی اسلامی و نیز در خصوص نظارت، کنترل و مدیریت برخط و حین انجام کار پروژه‌های کلان کشور و همچنین درباره عملکردها و رویکردهای جدید دیوان محاسبات در دوره مدیریت جوانانه و مومنامه و انقلابی آن، نکاتی را اشاره کنم و معتقدم که می توان فعالیتهای جدید دیوان محاسبات را به عنوان یک فرایند نظارتی موثر، پیشینی، عالمانه (فناورانه)، مومنانه، برخط و مردم پایه صورتبندی نظری نمود و برای آن چارچوب نظری و چارچوب مفهومی ارائه کرد.

فرامتنی مهمتر از متن

علاوه بر متن تقدیر رهبر انقلاب، فرامتن آن نیز حائز اهمیت و دارای نکات فراوان است؛ این تجلیل در واقع توجه رهبری نظام به خلأ جدی نظارتهای موثر و کنترلهای جدی، عالمانه، دستگیرانه (غیرمچ‌گیرانه)، اثربخش و اثرگذار را در نظام مدیریتی و حاکمیتی کشور نشان می دهد؛ توجه به این مساله که به جای حرف‌ها، ارزیابی‌ها و نظارت‌های کلی، انتزاعی، دیرهنگام، سوخته و غیرعملیاتی، باید به شکل انضمامی، کاربردی، نقطه زن، موثر، به هنگام و عملیاتی، بر دستگاهه‌ای دولتی نظارت و کنترل داشت.

همچنین بایستی دلایل مهم مُهر تایید رهبر انقلاب بر ارزش، روش، کنش و سبک کار مهرداد بذرپاش در دیوان محاسبات، در دستگاه روش‌گانی مدیریتی جمهوری اسلامی و مغز سیاستگذاری نظام اسلامی تحلیل و ارزیابی شود؛ تا بتوان این سبک و مدل مورد تایید و کارآمد را در سایر بخش‌های نظارتی و حاکمیتی نیز تسری و امتداد داد.

رهبر انقلاب به همه عدالتخواهان پیام عملی دادند که عدالتخواهی درست از مسیر نظارت‌های عالمانه و موثر می‌گذرد و نه افشاگری‌های سیاسی و ژورنالیستی.

2) عملکرد دیوان محاسبات از منظر مدل‌های نظارتی نهج البلاغه

نظارت و بازرسی از عملکرد کارگزاران در نهج‌البلاغه، فرازهای مهم و قابل استنباطی دارد و می توان از آن‌ها با مدل‌سازی و مدلاسیون، برداشت‌هایی برای امروز داشت. نمونه‌هایی از مدل‌های مورد توجه امام علی را اشاره می کنم.

الف) بازرسی مداوم و مستمر

امیرالمومنین در بخشی از نامه پرمغز خود خطاب به مالک اشتر از بازرسی‌های مستمر و مداوم و مسلط بر کارگزاران صحبت می‌کنند و دلایل و فلسفه‌های نظارت موثر را شرح می‌دهند؛ می‌فرمایند:

«ثُمَّ أَسْبِغْ عَلَیْهِمُ الْأَرْزَاقَ، فَإِنَّ ذَلِکَ قُوَّةٌ لَهُمْ عَلَى اسْتِصْلَاحِ أَنْفُسِهِمْ، وَغِنًى لَهُمْ عَنْ تَنَاوُلِ مَا تَحْتَ أَیْدِیهِمْ، وَحُجَّةٌ عَلَیْهِمْ إِنْ خَالَفُوا أَمْرَکَ أَوْ ثَلَمُوا أَمَانَتَکَ. ثُمَّ تَفَقَّدْ أَعْمَالَهُمْ، وَابْعَثِ الْعُیُونَ مِنْ أَهْلِ الصِّدْقِ وَالْوَفَاءِ عَلَیْهِمْ، فَإِنَّ تَعَاهُدَکَ فِی السِّرِّ لِأُمُورِهِمْ حَدْوَةٌ لَهُمْ عَلَى اسْتِعْمَالِ الْأَمَانَةِ، وَالرِّفْقِ بِالرَّعِیَّةِ.

وَتَحَفَّظْ مِنَ الْأَعْوَانِ؛ فَإِنْ أَحَدٌ مِنْهُمْ بَسَطَ یَدَهُ إِلَى خِیَانَةٍ اجْتَمَعَتْ بِهَا عَلَیْهِ عِنْدَکَ أَخْبَارُ عُیُونِکَ، اکْتَفَیْتَ بِذَلِکَ شَاهِداً، فَبَسَطْتَ عَلَیْهِ الْعُقُوبَةَ فِی بَدَنِهِ، وَأَخَذْتَهُ بِمَا أَصَابَ مِنْ عَمَلِهِ، ثُمَّ نَصَبْتَهُ بِمَقَامِ الْمَذَلَّةِ، وَوَسَمْتَهُ بِالْخِیَانَةِ، وَقَلَّدْتَهُ عَارَ التُّهَمَةِ.

آن‏گاه روزى آن‌ها را فراوان کن (و حقوق کافى به‏ آن‌ها بده) زیرا این کار سبب تقویت آن‌ها در اصلاح خویشتن می‌شود و ایشان را از خیانت در اموالى که زیر نظرشان است بی‌نیاز می‌سازد و اضافه بر این حجتى در برابر آن‌هاست اگر از دستورات تو سرپیچى کنند یا در امانت تو خیانت ورزند.

سپس با فرستادن مأموران مخفىِ راستگو و وفادار کارهاى آنان را تحت نظر بگیر، زیرا بازرسى مداومِ پنهانى سبب تشویق آن‌ها به امانت‏دارى و مدارا کردن به زیردستان و مراقبت از معاونان می‌‏شود.

و هرگاه یکى از آن‌ها (از کارگزاران تو) دست به سوى خیانت دراز کند و مأموران مخفى‏ات متفقاً نزد تو بر ضد او گزارش دهند به همین مقدار به عنوان گواه و شاهد قناعت کن و مجازاتِ‏بدنى را در حق او روا دار و به مقدارى که در کار خود خیانت کرده کیفر ده سپس (از نظر روانى نیز او را مجازات کن و) وى را در مقام خوارى بنشان و داغ خیانت را بر او نه و قلاده اتهام تهمت را به گردنش بیفکن (و او را چنان معرفى کن که عبرت دیگران گردد).» (نامه 53)

«وَتَفَقَّدْ أَمْرَ الْخَرَاجِ بِمَا یُصْلِحُ أَهْلَهُ؛ مسأله خراج و مالیات را دقیقا زیر نظر بگیر، به‏گونه‏اى که صلاح خراج‏دهندگان باشد.» (نامه 53)

«ثُمَّ لَاقِوَامَ لِهَذَیْنِ الصِّنْفَیْنِ إِلَّا بِالصِّنْفِ الثَّالِثِ مِنَ الْقُضَاةِ وَالْعُمَّالِ وَالْکُتَّابِ، لِمَا یُحْکِمُونَ مِنَ الْمَعَاقِدِ، وَیَجْمَعُونَ مِنَ الْمَنَافِعِ،

وَیُؤْتَمَنُونَ عَلَیْهِ مِنْ خَوَاصِّ الْأُمُورِ وَعَوَامِّهَا؛ این دو گروه (سپاهیان و خراج‏گزاران) جز با گروه سومى از قضات و کارگزاران دولت و منشى‌‏ها و حساب‏داران، قوام و استوارى نمی‌‏پذیرند، زیرا آن‌ها قراردادها را استحکام مى‏بخشند و مالیات‏ها را جمع‌‏آورى مى‏کنند و در ضبطِ امور خصوصى و عمومى مورد اعتماد و اطمینان هستند.» (نامه 53)

در واقع امام در این عبارات نورانى خود سه گروه از گروه‏‌هاى اجتماعى را در یک صنف ادغام کرده و به عنوان صنف سوم در مقابل دو صنف پیشین؛ یعنى سپاهیان و جمع‌‏آورى‌کنندگان خراج قرار داده و براى هر کدام از این سه گروه یک اثر مهم اجتماعى ذکر کرده است.

در مورد قضات می‌فرماید: آن‌ها قراردادها را استحکام می‌بخشند، زیرا اگر نظارت آن‌ها نباشد ممکن است بسیارى از مردم از تعهدات خود سرباز زنند؛ ولى وجود محاکم عدل سبب می‌شود تخلّف نکنند، زیرا از طرف محاکم تحت تعقیب قرار مى‏گیرند و گرفتار مجازات مى‏شوند.

ب) نظارت سختگیرانه بر ادای امانت مسئولیت و کنترل بیت‌المال

ایشان در سه نامه خطاب به والیان و کارگزاران خود ابن عباس، قُثم بن عباس و منذربن جارود در نامه‌های 33، 40 و 71 می فرمایند:

«و من کتاب له علیه‌السلام إلى‏ بَعْضِ عُمّالِهِ‏؛ از نامه‏‌هاى امام علیه‌السلام‏ به یکى از فرماندارانش ‏(ابن عباس):

أَمَّا بَعْدُ، فَقَدْ بَلَغَنِی عَنْکَ أَمْرٌ، إِنْ کُنْتَ فَعَلْتَهُ فَقَدْ أَسْخَطْتَ رَبَّکَ، وَعَصَیْتَ إِمَامَکَ، وَأَخْزَیْتَ أَمَانَتَکَ. بَلَغَنِی أَنَّکَ جَرَّدْتَ الْأَرْضَ فَأَخَذْتَ مَا تَحْتَ قَدَمَیْکَ، وَأَکَلْتَ مَا تَحْتَ یَدَیْکَ، فَارْفَعْ إِلَیَّ حِسَابَکَ، وَاعْلَمْ أَنَّ حِسَابَ اللَّهِ أَعْظَمُ مِنْ حِسَابِ النَّاسِ، وَالسَّلَامُ.

اما بعد (از حمد و ثناى الهى)، کارى از تو به من گزارش داده شده که اگر انجام داده باشى پروردگارت را به خشم آورده‏‌اى و پیشوایت را عصیان کرده‏‌اى و امانت خود را به رسوایى کشیده‏‌اى (و خود را به سبب خیانت رسوا و ننگین ساخته‏‌اى). به من خبر داده‏اند که تو زمین‏هاى آباد را ویران کرده‏اى و آنچه از بیت‏‌المال در زیر دست تو بوده است را به خیانت برگرفته و خورده‌‏اى، بنابراین حساب خویش را براى من بفرست و بدان که حساب خداوند از حساب مردم (در قیامت) سخت‏‌تر و برتر است. والسلام.» (نامه40)

ج) آسان‌گیری با مردم و مراقبت دائمی و کنترل‌های پنهانی از مسئولین

خطاب به فرماندار مکّه قُثم بن عباس برادر عبداللَّه بن عباس:

«امّا بَعْدُ فَانَّ عَیْنى بِالْمَغْرِبِ‏ کَتَبَ الىَّ یُعْلِمُنى انَّهُ وُجِّهَ الَى الْمَوْسِمِ اناسٌ مِنْ اهْلِ‏ الشّامِ الْعُمىُّ الْقُلُوبِ الصُّمِّ الاسْماعِ الکُمْهِ الابْصارِ الَّذینَ یَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالباطلِ وَ یُطیعُونَ الْمَخْلْوقَ فى مَعْصیَتِهِ الْخالِقِ ... فَاقِمْ عَلى ما فى یَدَیْکَ قیامَ الحازِمِ الصَّلیبِ»: «مأمور مخفى‏ اطلاعاتى من در مغرب (شام) برایم نوشته است که گروهى از مردم- از سوى معاویه به سوى حج گسیل شده‏‌اند، گروهى کوردل و ناشنوا و کور دیده که حق را با باطل مشوب می‌سازند، و در طریق نافرمانى خالق، اطاعت مخلوق می‌کنند ... با توجّه به این معنى مراقب مسئولیّت خویش باش و به وظایف خود قیام کن، قیام انسان دوراندیش و نیرومند»! (نامه33)

د) تفاوت قائل نشدن بین خویشاوندان و دیگران

امام علی خطاب به «منذربن جارود» والی «استخر» در تذکری تند می‌فرمایند:

«فَاذا انْتَ فیما رُقِّىَ الَىَّ عَنْکَ لاتَدَعُ لِهَواکَ انْقِیاداً وَلا تُبْقى لِآخِرَتِکَ عَتاداً، تَعْمُرُ دُنیاکَ بِخَرابِ آخِرَتِکَ وَ تَصِلُ عَشیرَتَکَ بِقَطیعةِ دینِکَ؛ ناگهان به من خبر دادند که تو در پیروى از هوا و هوس فروگذار نمی‌کنى و براى آخرت چیزى باقى نمی‌گذارى! دنیاى خود را با ویرانى آخرتت آباد می‌سازى، و پیوند خود را با خویشاوندانت به قیمت قطع دین خود برقرار مى‏کنى»!(نامه 71)

از روایات استفاده می‌‏شود که منذر خیانت در بیت‌المال کرده و چهار صد هزار درهم را به نفع خود و بستگانش اختلاس نموده بود! امام علیه‌السلام او را از آنجا عزل کرد و مدّتى در زندان انداخت. در اینجا نیز می‌بینیم مأموران خبررسانى، خیانت پنهانى فرماندار را کشف کرده و به امام علیه‌السلام گزارش می‌دهند و امام علیه‌السلام در برابر آن عکس‌العمل شدید نشان می‌دهد.

از این 4 سرفصل و نمونه‌های دیگر از روش‌های نظارتی امام علی راهبردها و راهنکنشهایی استخراج می‌شود.

3) مسأله مهم نظارت‌های برخطِ حین انجام کار به جای نظارت‌های بی‌خاصیت پسینی

یکی از جدی‌ترین و اصلی‌ترین مشکلات مدیریتی در کشور، عدم نظارت همزمان و کنترل آنلاین و برخط بر انجام پروژه‌ها و ماموریت‌های کلان سازمان‌ها و نهادهای کشور است. عمده نظارت‌ها پسینی است و نتایج آن مدت‌ها پس از اتمام کار و بروز مشکلات عدیده، در اختیار مدیران و نهادهای ناظر قرار می گیرد و عملا در فرایندها و روندهای مسیر کار کمکی به مدیر نمی‌کند.

به عنوان مثال اگر در طول سال کشور با معضل واردات مازاد یک محصول کشاورزی مثل گندم روبرو شود، معمولاً در سال آینده مدیران کشور و نهادهای نظارتی متوجه این مساله می‌شوند که عملاً هیچ تاثیری در کنترل روند مشکل‌زای واردات این محصول و جلوگیری از واردات مازاد نخواهد داشت و چنین نظارتی هیچ تاثیری بر اصلاح امور ندارد.

در صورتی که اگر فرایند کنترل و نظارت بر روند واردات گندم، برخط، به روز و به لحظه باشد، در همان زمانی که روند واردات از حد نیاز سال کشور فراتر می‌رود، نهاد کنترل کننده متوجه مشکل خواهد شد و می تواند با اقدام به موقع جلو بروز مشکل را بگیرد و از هدررفت بیت‌المال جلوگیری کند.

به عبارت دیگر در حال حاضر یک سامانه «مانیتورینگ برخط» از پروژه‌های کلان کشور که از موضع نظارت بیرونی از دستگاه‌ها، عملکردها را ارزیابی کند، در اختیار مدیران قرار ندارد؛ دیوان‌ محاسبات به عنوان نهاد ناظر و کنترل‌کننده، می‌تواند و باید با تغییر در نظام کنترلی و نظارتی خود و ایجاد یک سامانه برخط کنترل و مدیریت پروژه و مانیتورینگ فرایندهای نهادها، سازمانها و وزارتخانه‌های کشور این معضل اساسی و همیشگی مدیریتی کشور را حل کند. اتفاقی که هم اکنون بخش قابل توجهی از آن در دیوان رخ داده و برکات متعددی را طی مدت کوتاه مدیریت جدید به ارمغان اورده است.

این مدل نظارت، مدیریت و کنترل پروژه‌های کلان یک پشتوانه آکادمیک، علمی و تئوریک دارد که در حال حاضر در مدیریت بسیاری از پروژه‌های خرد در شرکت‌ها و موسسات دولتی و خصوصی برای افزایش بهره‌وری، درآمد و کیفیت محصول انجام می شود. تنها کافی است با نگاهی کلان‌تر، نظارت بر کل فرایندهای اساسی و مهم تحت ماموریت وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی را هم بر مبنای این نوع مدیریت آنلاین حین انجام کار، طراحی و اجرا کرد.

برای فهم دقیق‌تر این نوع نظارت، کنترل و مدیریت پروژه‌های کلان کشور بحثی تخصصی از منظر علم مدیریت را به طور خلاصه اشاره می‌کنم. به این منظور، دو مفهوم را باید بررسی کنیم؛ اولاً مفهوم «مدیریت پورتفولیو یا همان مدیریت سبد پروژه‌ها و برنامه های حکومت PPM» و ثانیاً مفهوم «دفتر مدیریت پروژه PMO»

الف) پورتفولیو یا مدیریت سبد پروژه‌ها و برنامه‌ها PPM

مدیریت سبد پروژه ها از نگاه کلان و با رویکرد کلان، یکی از بهترین روشهایی است که در مدیریت پروژه ها و نظارت بر روند انجام کار استفاده می شود. این یک روش مطمئن است که ساختارها، سیستمها و شرکتها بکار می بندند تا منابع کمیاب را با بیشترین ارزش خروجی ممکن به کار گیرند و کارآمدی سیستم را ارتقاء دهند. این شیوه که احتیاج به ممارست در زندگی پروژه دارد، رویکردی دقیق و نوین در مدیریت و نظارت است و باعث حرکت به سمت تعالی سازمانی می شود. همانند آنچه در مدیریت جوانانه و فنارورانه دیوان محاسبات اتفاق افتاده است.

در بسیاری از کشورها، مدیریت پروژه ها جهت تعیین نوع تجارت استفاده می شود. در این سبد، باید تمام پروژه ها را با هم دید، تجزیه و تحلیل و اداره کرد. برای بدست آوردن حداکثر سود مقایسه و دوباره منابع را به آن اختصاص داد. مدیریت سبد پروژه ها یک پروسه تصمیم گیری فعال و دینامیکی است. پروژه های جدید را ارزیابی می کند، اولویت بندی می نماید، از رده خارج می کند با قبول می کند یا دوباره اولویت بندی کرده و منابع را دوباره تخصیص می دهد.

ب) دفتر مدیریت پروژه PMO

شکل زیر، جایگاه و استقرار مسؤلیتهای دفتر مدیریت پروژه یا به بیان دیگر، نحوه تعامل و تقابل فعالیتهای آن با سایر ارکان را نشان می‌دهد.

همانطور که در شکل مشخص است، دفتر مدیریت پروژه پس از برنامه ریزی استراتژیک و تعیین اولویتهای راهبردی که توسط مدیران ارشد سازمان انجام می شود، به ارزیابی و تحلیل پروژه هایی می پردازد که بواسطه تشخیص سیاستگذاران سازمانی در راستای خط مشی ها و راهبردهای سازمانی هستند. سبد پروژه های سازمان، متشکل از پروژه های قابل اجرا و برنامه ریزی است که پس از این تحلیل ها، بر اساس معیارهای مختلف ( از جمله منابع در دسترس و ظرفیتهای سازمان و..) بدست آمده است.

بصورت دقیق‌تر شاید بتوان چنین اذعان داشت که مسؤلیتی که دفتر مدیریت پروژه باید بر عهده داشته باشد، ایجاد منظری واقع بینانه و ایده آل از پروژه ها است. دفتر مدیریت پروژه با خلق معیارهای معقول و همچنین تعیین اوزان اولویت بندی و نیز بررسی توانهای اجرایی و قابلیتهای انسانی و اداری، ترتیبی از پروژه ها را معین می سازد و چشم اندازی روشن را برای مدیران سازمان و پروژه ها بوجود می آورد تا در بستری به دور از عدم اطمینان و ابهام، مبادرت به فعالیت نمایند و یک سازمان را در حالت راهبردی قرار دهد.

می توان در یک جمع بندی از دیدگاهها و رویکردهای مختلف، کارکردهای نظارت برخط و حضور دفتر مدیریت پروژه‌ها را به شرح زیر عنوان کرد:

1- پرورش و تصحیح متدلوژی نظارت موثر مدیریت پروژه در سازمان

2- تهیه و تدوین متدلوژی های مدیریت پروژه و ارتقاء سطح مهارت‌ها و شایستگی های شغلی برای مدیران پروژه

3- کشف معیارهای ارزیابی پروژه و تشکیل و پیشنهاد سبد پروژه

4- ارائه خدمات مشاوره ای به پروژه ها

5- ایجاد ظرفیت های جدید

6- تقویت بنیه مدیریت پروژه و ارتقاء سطح مهارتها و شایستگی های شغلی برای مدیران پروژه

7- پیشنهاد راه و روش های بهینه نظارتی و کاری برای خلق مدیران پروژه خبره

8- انتخاب ابزارهای مدیریتی مناسب برای مدیران پروژه

9- حفظ ونمایش نحوه تامین و مصرف منابع مالی و بودجه در پروژه ها

10- بهبود فرایندهای کاری و تجدید نظر درباره نحوه انجام امور (مهندسی مجدد فراینده)

11- تسهیم و تسری درس‌های آموخته شده در بین پروژه ها

12- ایجاد امکان استفاده مشترک از منابع توسط پروژه ها

13- تعیین نرخ بازگشت سرمایه در پروژه ها (فردی و جمعی)

14- پیگیری پیشرفت پروژه ها مطابق زمان، بودجه و کیفیت مورد انتظار

15- سنجش عملکرد و کارایی پروژه ها و شناسایی نقاط قوت و ضعف

16- اولویت بندی اجرای پروژه ها با توجه به شرایط و اقتضلئات

17- ارائه آخرین وضعیت پروژه ها از جهت پیشرفت، منابع، برنامه ها و غیره

18- تعریف استانداردهای کاری و تسری آنها در پروژه ها

19- انتقال و توجیه آخرین الزامت کاری بر اساس استراتژی ها و تصمیمات مدیران ارشد سازمان به پروژه ها

20- تحقیق و توسعه در زمینه روش های کاهش طول زمانی چرخه حیات پروژه ها، هزینه و نیز افزایش بهبود کیفی

21- تشخیص ریسک های پروژه و انجام اقدامات پیشگیرانه

22- بهبود برآوردهای پروژه ها

23- ارتباط با ذینفعان و مشتریان پروژه ها

24- تخصیص عادلانه و مناسب منابع سازمان به پروژه ها

25- تامین و جایجایی منابع انسانی در درون پروژه ها

26- ارائه آموزش های کاربردی و مدیریتی

27- تهیه و به روز نگهداری بانک اطلاعات نیروی انسانی پروژه ها

28- تهیه و به روز نگهداری بانک فرایندهای کاری مورد استفاده در پروژه ها

29- گزینش الگوهای کاری مناسب و استقرار و بومی سازی آنها در پروژه ها

30- ارائه گزارشات و مستندات لازم جهت ارائه در مجامع مختلف

31- ایجاد برنامه هایی جهت ارتقاء سطح هوشمندی سازمان

32- مستند سازی سوابق پروژه ها برای مدیران پروژه به منظور اطلاع‌رسانی برای برنامه‌ریزی بودجه‌بندی و پیش‌بینی رخدادهای پروژه‌های آینده

33- ارائه الگو ها، راهنماها و برنامه‌های کیفی جهت استفاده در پروژه‌ها

34- اعتبارسنجی و تبیین روشن جوانب و ابهامات پروژه‌ها پیش از ورود به فاز اجرا

35- ارئه پیشنهادات تخصصی به مدیران پروژه در هر مرحله از چرخه حیات

36- هدایت پروژه‌های سازمان در راستای اهداف و استراتژی های سازمان

37- ارائه خدمات پشتیبانی برای ضمانت های کیفی، اداری ومالی مورد نیاز پروژه ها

38- اطمینان از پیروی پروژه‌های سازمان به رعایت استانداردهای مصوب

39- کمک به برنامه‌ریزی عملیاتی، تاکتیکی و استراتژیک در پروژه‌ها

40- برقراری و تسهیل روابط داخلی و خارجی

4) رویکردهای تحولی، جدید و مبتکرانه دیوان محاسبات مبتنی بر پیش‌گفته‌های نظارتی و کنترلی

با عنایت به آنچه گفته شد، بررسی عملکرد دیوان محاسبات در دوره جدید نشان می‌دهد فرایندها و روندهای نظارت و کنترل در دوره جدید، هم به مدل‌های نظارتی مستنبط از سیره امیرالمومنین نزدیک شده و هم از روش‌ها و سبک‌های کارآمد نظارتی در علم مدیریت، بهره مند شده است. در دوره جدید مدیریتی دیوان محاسبات اتفاقات مبارک و دلگرم‌کننده‌ای رخ داده که در صورت ادامه روند و رفع آسیب‌ها و معایب، دیوان را به یک نهاد ناظر پویا، چابک، متحرک، برخط، فناورانه و مردم‌پایه‌تر تبدیل خواهد کرد.

از بارزترین اقدامات دیوان محاسبات که گویای چالاک شدن فرایندها و روندهای آن است، تسریع در تکمیل گزارش‌های تفریغ بودجه سالانه کشور است. به طوریکه گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰، ۶ ماه زودتر از موعد مقرر قانونی آماده و ارسال شد. این اتفاق در حالی برای اولین بار رقم‌ می‌خورد که در دوره‌های گذشته همواره این گزارش با تاخیر چندماهه اماده می شد و عملاً تاثیر و نقشی در کنترل هزینه‌کرد بودجه و نظارت بر حسن احرای آن نداشت.

ایجاد سامانه ارتباطات مردمی ۱۹۸ برای اجتماعی سازی امر نظارت، مهم‌رسی و اولویت‌بخشی در موضوعات تاثیرگذار بر زندگی مردم نظیر مسأله ارز ترجیحی و واگذاریهای غیرقانونی مثل کشت و صنعت هفت تپه، انفصال دائم از خدمت ۱۵ مسئول اجرایی متخلف و ۱۱۵۴ توبیخ و تذکر مسئولین اجرایی متخلف، اعلام مکتوب تکالیف قانونی انجام نشده دستگاه‌های اجرایی و ترک فعل‌ها و بسیاری از موارد دیگر بخشی از عملکرد قابل تقدیر دیوان محاسبات در دوره کوتاه مدیریت جدید است.

5) نامه‌های ۱8گانه دیوان محاسبات به وزرا؛ به مثابه نقشه راه برنامه دولت

اقدام خلاقانه و متخصصانه ارسال نامه‌های 18 گانه به 18 وزارتخانه که حاوی نکات قابل توجه و مهمی هستند، از دیگر نقاط برجسته عملکرد دیوان است که حاوی دلالت‌های روشنی بر تغییر روندها و فرایندهای این نهاد مهم نظارتی است.

نگارنده معتقد است همه مدیران ارشد کشور باید متن هجده نامه رئیس دیوان محاسبات به وزرا را دقیق و کلمه به کلمه و مو به مو مطالعه کنند. نامه‌هایی حاوی نکات دقیق، حرفه‌ای، راهگشا و مهم که متاسفانه در رسانه‌ها، بازتاب و بازنمایی و بازنشر نشده و بسامد مناسب را پیدا نکرده است.

آن تصوری که طی سالیان گذشته از دیوان محاسبات در ذهن‌ها شکل گرفته کجا و ایده های جذاب مطرح شده در این نامه‌ها کجا؟

صورتبندی ساختاری، ایده قدرت آفرین و متن نامه‌ها، این سعه و ظرفیت را دارد که ساختار بروکراتیک، اینرسیک، آنتالپیک، بی‌حال، خسته، بسته، لَخت، تنبل، کسل، فشل و ناکارآمد وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی را تکان دهد و دچار تکانه‌های جدی کند.

مفاد این 18 نامه می‌تواند به وزرای تازه‌نفس، نودولت و توانمند دولت جدید، با ابزار و ادبیات قانونی و برنامه‌ای کمک کند که از همه فروبستگی‌ها، انقباض‌ها، انسدادها، انجمادها و بن‌بست‌های ساختگی و واقعی وزارتخانه تحت مدیریتشان، راه و مفری به انفتاح و  انبساط و انفراج و گشایش و کارآمدی باز کنند.

برخی امتیازات نامه‌های 18گانه دیوان

الف: نگاشت جزء به جزء نهادی و رویکرد آنالیزیک و تحلیلی و پرهیز از کلی گویی و کلی بافی؛

ب: ایجاد امکان گفتگوی کارشناسی و تخصصی و سیاستی و غیرسیاسی قوه مقننه با قوه مجریه و قرارگرفتن قوه مقننه در جایگاه استعلایی نظارتی مطابق قانون اساسی؛

ج: اشراف برنامه‌ای به کل دولت که مشخص است یک تیم سیاست پژوه با هاضمه اندیشکده‌ای، پشت نگارش این نامه‌هاست؛

د: نامه‌های رییس دیوان محاسبات، در ساختار فعلی کشور که تقریبا امکان نمره‌دهی و ارزش‌گذاری به هیچ کاری وجود ندارد و دوغ و دوشاب عملکردها خیلی تفاوتی با هم ندارند، منطق ارزش‌گذاری تولید میکند.

به قول ابن سینا، منطق ترازوی اندیشه است؛ این نامه‌ها هم می تواند ترازو و شاقولی برای ارزیابیِ کامیابی یا عدم کامیابی نهادها در اختیار حاکمیت قرار دهد.

هـ: دیوان محاسبات را یک دستگاه جدی و مجامله ناپذیر نشان میدهد که فقط با قانون و برنامه منعطف میشود؛

و: دولت سایه واقعی را شکل میدهد؛ نه دولت سایه‌ای که با چند جلسه سخنرانی شکل گرفته است؛

ز: سالهاست که معتقدم یکی از چالش‌های اساسی حکمرانی ما، فقدان کنترل‌ها و نظارت‌های آنلاین، برخط، همزمان و موثر است؛ نظارت‌های پسینی و بی‌خاصیت و دیرهنگام چه دردی از کشور و مردم را دوا می کند؟

این نامه ها میتواند مدلاسیون ساختاری و فرمولاسیون نهادی از نظارتهای پیشینی و همزمان و موثر را ارائه کند که در آن مدل موفق، تغییر و مچ گیری بی خاصیت و پفکی بعدی، جای خود را به تایید و دست گیری مومنانه اکنونی میدهد.

در پایان این مقال بیان یک هشدار و تذکر ضروری است؛ علی رغم همه نکات پیش‌گفته درباره مزایا و ابتکارات نامه‌های دیوان محاسبات به وزرا، نباید از آفات و آسیب‌های این نوع نامه نگاری هم غافل شد و تنها به محسنات و نقاط قوت آن توجه کرد؛ اگر سلسله نامه‌های مسلسل، بخواهد دچار دور و تسلسل نشود و وزارتخانه‌ها با جواب‌های ساختگی، دیوان محاسبات و مجلس را بازی ندهند، باید مکانیزمی که هم رویکرد ارگانیستی و هم شعور دینامیستی از مسایل وزارتخانه‌ها داشته باشد، این نامه‌ها را رهگیری، پیگیری و پسگیری کند؛ وگرنه دستگاه‌های محیل، گزارش‌ساز و آمارباز بلدند به نحوی نامه‌ها را به سقف بکوبند که  همان آش بی برنامگی و همان کاسه خالی ناکارآمدی تحویل دولت رئیسی و مردم شود.

دیوان محاسبات چابک و فعال می تواند و باید الگوی سایر دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی نظام شود. در این باره نیز خواهم نوشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول