اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

رئیس سازمان انرژی اتمی: ایران هیچ فعالیت هسته‌ای پنهان و نانوشته‌ای ندارد

محمد اسلامی با اشاره به ادعاهای مطرح شده علیه برنامه هسته ای ایران گفت: ایران هیچ فعالیت هسته ای پنهان و نانوشته‌ای ندارد و هیچ سایت و فعالیت معرفی نشده‌ای هم وجود ندارد؛ این اسناد کذایی، یک حرکت سیاسی برای تداوم فشار حداکثری است.

رئیس سازمان انرژی اتمی: ایران هیچ فعالیت هسته‌ای پنهان و نانوشته‌ای ندارد

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، پیش از ظهر امروز چهارشنبه (18 خرداد) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، در رابطه با نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پیش‌نویس قطعنامه علیه کشورمان، اظهار داشت:

این حرکت اخیر سه کشور اروپایی با طرح پیش نویس قطعنامه علیه ایران در شورای حکام یک حرکت سیاسی و در راستای سیاست فشار حداکثری است و اهداف اصلی آن و همچنین پشتیبانی و راهبری آن با رژیم صهیونیستی است.

اسلامی تاکید کرد: موارد اتهامی و ادعایی مطرح را ۲۰ سال است که به ایران نسبت می‌دهند. اساس شکل گیری برجام برای رفع این اتهامات بود. اگر جمهوری اسلامی ایران برجام را پذیرفت برای این بود تا این اتهامات را رد کرده و اعتمادسازی کند.

وی خاطر نشان کرد: تمامی موارد ادعایی در قالب pmd بسته شده است یعنی مذاکره، بازرسی، بازدید صورت گرفته و پرونده بسته شده است. در این راستا تفاهمی صورت گرفته است که طرفین متعهد تکالیفی داشتند. آنها باید تحریم‌ها را لغو می‌کردند و همکاری‌ها و تسهیلاتی را برای توسعه صنعتی کشور انجام می‌دادند و جمهوری اسلامی ایران هم پذیرفته محدودیتی در پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای خود داشته باشد تا این اعتماد سازی اتفاق بیفتد.

اسلامی گفت: ما امروز مجدداً به او خط بازگشتیم یعنی دوباره همان حرف‌ها و داستان‌ها مطرح می‌شود. ایران ماه‌ها مذاکره کرده و متن توافق به صورت فنی تمام شده است. اما مجدداً رژیم صهیونیستی با عملیات تروریستی و عملیات روانی و همچنین با دیپلماسی فعال و زیاده گوییِ همراه با تهدیدهای مکرر، کشور را تهدید می‌کند که اگر دیپلماسی، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نکند ما خودمان آن را متوقف می‌کنیم. مگر قانون جنگل‌ها حاکم است؟ جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه فعالیت هسته‌ای پنهان و نانوشته نشده و معرفی نشده ندارد. مردم ما بدانند که این موارد ادعایی القائات رسانه‌های صهیونیستی است.

وی خاطر نشان کرد: مواردی که در قالب این اسناد کذایی و ادعای وجود دارد در قالب چهار مکان مطرح است. آنها آمدند و چهار مکان را بازرسی کردند. یکی از این چهار مکان را بستند یعنی گفتند ما درباره آن هیچ سوالی نداریم. بیست سال است که آنها ادعا می‌کنند ایران در حال ساختن بمب است؛ کدام بمب؟ یک روز می‌گفتند «شیان»، بعد گفتند «پارچین» سپس گفتند در جنوب غرب تهران. هرروز منافقین آدرسی را بیان می‌کردند تا کشور ما را متهم کنند و با اخبار و اسناد جعلی ایران را تحت فشار قرار دهند. همه این موارد بررسی شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: درباره یکی از این چهار مکان اعلام کردند سوالی درباره آن نداریم اما دوباره در پیش‌نویس قطعنامه اخیر درباره آن سوال می‌کنند. این مکان یک مکان آزمایشگاهی است که بر روی یک سری از موارد آزمایش می‌کند.

اسلامی گفت: کاملاً مشخص است که طرح پیش نویس قطعنامه علیه ایران در شورای حکام یک حرکت سیاسی در راستای همان سیاست فشار حداکثری است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همکاری کامل را با آژانس اتمی کرده است. ما دو تا سه درصد ظرفیت هسته‌ای دنیا را داریم و حدود ۲۵ درصد بازرسی‌ها را از ما انجام می‌دهند. آژانس اتمی در ایران حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ بازرس دارد. این اتهامات نخ‌نما شده و مزاحمت‌های بی شمار آنها انتها ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما دقیقاً طبق ضوابط و مقررات آژانس کار می‌کنیم و هیچ‌گونه فعالیتی از ما وجود ندارد که تحت نظارت آژانس نباشد. ما این اتهامات را نمی‌پذیریم و نه از این عملیات روانی آنها عقب نشینی می‌کنیم. ما یک باقی مانده‌ای از حسن نیت در برجام داریم که اگر نخواهند به تعهداتشان پایبند باشند ما هم نسبت به باقی مانده حسن نیت خودمان تجدید نظر می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واکنش احتمالی ایران به تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام چه خواهد بود؟ گفت: ما در چهارچوب پادمان حرکت می‌کنیم نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه اضافه‌تر. جریان صنعتی تولید ما برقرار است. ما طبق احساسات حرکت نمی‌کنیم. ما یک برنامه داریم و قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی تکالیفی را برای ما تعریف کرده است که بر اساس آن حرکت می‌کنیم و این مسئله کاملاً آشکار است و طبق نظارت انجام می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول