اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

برمک: مهدوی کیا باید بیش‌تر برای تیمش وقت بگذارد/ فدراسیون فوتبال هیچ وقت برنامه‌محور نیست

مربی پیشین تیم ملی فوتبال امید گفت: مهدوی‌کیا باید از حذف تیم امید درس بگیرد و از این به بعد بیش‌تر برای تیمش وقت بگذارد.

برمک: مهدوی کیا باید بیش‌تر برای تیمش وقت بگذارد/ فدراسیون فوتبال هیچ وقت برنامه‌محور نیست

کوروش برمک در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درباره حذف تیم ملی فوتبال امید کشورمان در مرحله گروهی رقابت‌های زیر 23 سال قهرمانی آسیا، اظهار داشت: خود من سابقه کار در تیم ملی امید به عنوان مربی را دارم. پس از حضور تیم ملی جوانان در جام جهانی 2017، فدراسیون فوتبال در زمان ریاست مهدی تاج با ما تا المپیک 2020 قرارداد بست و با هم قرار گذاشتیم در رقابت های مقدماتی زیر 23 سال آسیا با نفرات زیر 21 سال تیم جوانان به میزبانی بیشکک قرقیزستان شرکت کرده و برای مقدماتی المپیک آماده شویم. متاسفانه در آن دوره فدراسیون و محمدرضا ساکت ما را تا حدی سیاه و سیبل کردند زیرا فلسفه مان این بود بچه‌هایی که رقابت های قهرمانی آسیا و جام جهانی جوانان را دیده بودند، به قرقیزستان برویم اما در نهایت به دلیل گل زده کمتر نسبت به ویتنام نتوانستیم به رقابت‌های قهرمانی آسیا صعود کنیم.

* مهدوی کیا و تیمش استرس داشتند

وی افزود: تمام بازی های تیم مهدی مهدوی کیا را دیدم. در نیمه اول بازی با ازبکستان، بچه‌ها مقداری استرس داشتند و این موضوع را در چهره خودش هم دیدیم. این استرس از نبود امنیت شغلی و رفتاری حاصل می‌شود. با توجه به سبقه ای که از حضور در مسابقات جهانی، آسیایی و مقدماتی المپیک دارم این نکته را می‌گویم. خیلی از کارشناسان و منتقدان این مراحل را ندیده‌اند اما من با گوشت، پوست و استخوان چنین مراحلی را لمس کرده‌ام. ابتدا باید ببینیم فدراسیون فوتبال چه اهدافی دارد؟ محسن بیاتی نیا شب گذشته در برنامه تلویزیونی برای کارشناسی بازی ایران و ازبکستان حرف خوبی بود و گفت مربی تیم امید برنامه سه ساله داده است.

* فدراسیون فوتبال هیچ وقت برنامه محور نیست، از مهدوی کیا حمایت می‌کنم

مربی اسبق تیم ملی فوتبال امید تصریح کرد: امیرحسین پیروانی و من هم پس از انتخاب به عنوان سرمربی و مربی تیم جوانان، برنامه شش ساله دادیم اما فدراسیون فوتبال در یک برنامه ریزی غلط تیم امید را از ما گرفت و به زلاتکو کرانچار داد. در ادامه هم در شرایطی که تیم زیر 23 سال ما بهترین دوره خودش را داشت، با تغییرات متوالی مربیان و سپردن کار به فرهاد مجیدی و در ادامه حمید استیلی این تیم را هدر دادیم. فدراسیون فوتبال ما هیچ وقت برنامه محور نبوده و اکنون هم شرایطش را می بینید که به چه شکلی است. می‌خواهم از مهدوی کیا حمایت کنم زیرا به او گفته‌اند با تیم زیر 21 سال به مسابقات برود. تیم‌های دیگر هم این میانگین سنی را داشتند اما باید بدون غرض ورزی صحبت کنیم.

* 2 بازی دوستانه برای حضور در یک تورنمنت کفایت نمی کند

برمک اضافه کرد: آیا دوره آماده‌سازی تیم‌های دیگر با بازیکنان زیر 21 سال شان با تیم مهدوی‌کیا یکسان بوده است؟ تیم امید ما یک هفته تا 10 روز قبل مسابقات جمع شده و بدون هیچگونه آماده سازی، فقط دو دیدار دوستانه در عراق انجام داده است. آیا این تعداد دیدار تدارکاتی برای حضور در یک تورنمنت کفایت می‌کند؟ 

* کشورهایی مثل ترکمنستان در حال جلو زدن از ما هستند و نمی‌توانیم با غیرت و خون ایرانی خود را فریب بدهیم

وی درباره اینکه با وجود تمام این مشکلات مردم انتظار شکست تیم امید از حریفی مثل ترکمنستان را نداشتند، پاسخ داد: ایران جزو کشورهای توسعه یافته بود اما اکنون عقب مانده ایم. باید منطقی و کارشناسانه جلو برویم. کشورهای در حال توسعه مثل ترکمنستان، عمان، امارات، عراق، ویتنام و... در حال جلو زدن از ما هستند یا خیلی از آنها جلو زده‌اند. باید این موضوع را قبول کنم اما همیشه انتظار داریم با خون و غیرت ایرانی کارمان را جلو ببریم. تا چه زمانی‌ می‌خواهیم خودمان را فریب بدهیم؟ در این میان هم فقط مشغول سوزاندن امثال مجیدی و مهدوی کیا هستیم. بحث من برنامه محور بودن است. شکل جزیره‌ای در فوتبال ایران ایجاد کردیم.

* ایراد مهدوی کیا این است که خودش بازیکنان را انتخاب نکرد

مربی سابق تیم ‌های ملی پایه خاطرنشان کرد: دست استعدادیاب‌ها درد نکند اما یکی از انتقادات من به مهدوی‌کیا این جا است. نفرات فعلی انتخاب او نبودند بلکه 100  بازیکن را گلچین کردند و در اختیارش قرار دادند. نمی‌گویم این نفرات بد بودند، خوب بودند اما مهدوی کیا با تفکر خودش تیم نبست بلکه 30 نفر را اسم داده و گفتند آنها را به مسابقات ببر. چه زمانی او بازی‌های لیگ را دیده و نفراتش را انتخاب کرده است؟ ایراد کار مهدوی کیا این است. ندیده‌ام او بازی‌های لیگ برتری و دسته اول را ببیند و بازیکنان را از این طریق انتخاب کند. شاید خیلی از نفرات دیگر زیر 21 سال بودند که اگر دیده می‌شدند، می‌توانستند در لیست تیم امید جا بگیرند.

* 3 ماه به مسابقات مانده اما سرمربی تیم جوانان مشخص نیست

برمک عنوان کرد: چهار نفر به عنوان استعدادیاب در ایران چرخیده‌ و لیستی را تنظیم کرده اند. سپس به مهدوی کیا گفتند بیا سرمربی این نفرات شو و با این تیم به مسابقات برو. این اتفاق در تیم نوجوانان هم نیفتاده بلکه لیستی را در اختیار حسین عبدی قرار داده و گفته اند از میان انها انتخاب کن. اکنون سه ماه به مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا مانده اما هنوز سرمربی تیم جوانان مشخص نشده است. هرکسی هم انتخاب شود فهرستی 30-20 نفره را به او می‌دهند و می‌گویند از بین آنها تیمت را آماده کن. یک مربی با نفراتی که خودش ندیده چه کار می‌تواند انجام بدهد.

وی ادامه داد: از کسی حمایت نمی‌کنم زیرا دنبال لابی کردن نیستم اما به شرف علی کفاشیان درود می‌فرستم. او کارگروهی تشکیل داد و از امیرحسین پیروانی خواست با قدرت در تیم جوانان کار کند. تنها بحث ما سفرها بود که البته با حمایت حبیب کاشانی و مناطق مختلف شهرداری پول سفرمان به تورنمنت‌های چین، سنگاپور و 2 اردوی کمپ آلمان جور شد. البته هزینه خوراک و پروزها در آن اردوها با فدراسیون بود. اینگونه تیم را آماده کرده و صفر تا صد کار انتخاب بازیکنان، در اختیار خودمان بود. 5 هزار نفر را طبق نظر و تاکتیک خودمان، استعدادیابی کردیم. انتخاب‌ها فردی نبود اما بازیکنان منتخب باید از جلوی چشم کارگروهی که در اختیار داشتیم، رد می شدند.

مربی پیشین تیم ملی جوانان گفت: یادم است از بین رضا جبیره و رضا جعفری تصمیم گرفتیم جعفری را انتخاب کنیم. خودمان او را پیدا کردیم و کسی این بازیکن را ندیده بود. در پروسه انتخاب دفاع چپ استعدادیاب‌ها، ابوالفضل رزاق‌‍ پور را ندیده بودند. من و پیروانی برای تست گیری به مازندران رفتیم که این بازیکن برای تست دادن از ما اجازه گرفت. البته آقایان استعدادیاب می‌گفتند پرونده ات تکمیل شده اما خودمان به رزاق پور گفتیم ایرادی ندارد، تست بده. همین بازیکن اکنون کجا است؟ در تیم‌های ملی پایه 60 بازی کرد و اکنون یکی از بهترین بازیکنان تراکتور است. نگاه‌ها فرق می‌کند.

* وقتی مهدوی کیا از بازیکن ایرانی شناخت ندارد، چه انتظاری از دستیارانش دارید

برمک افزود: این تیم را مهدوی کیا انتخاب نکرد اما باید به او فرصت بدهیم تا شرایط تیمش با بازی‌های دوستانه بهتر شود. البته خودش هم باید بیشتر در ایران باشد. مهدوی کیا، یک ایرانی است و وقتی او از بازیکن شناخت ندارد، نباید انتظار داشت دستیاران خارجی‌اش چنین شناختی داشته باشند. این انتقاد به مهدوی کیا وارد است. نیمه دوم بازی با ازبکستان چه اتفاقی افتاد؟ این بچه‌ها همان بازیکنان نیمه اول بودند اما اطمینان دارم مهدی بین دو نیمه به آنها گفته به زمین بروید و ایرانی بازی کنید، از چپ و راست روی دروازه حریف توپ بریزید و هر اتفاقی را رها کنید. دیدید در نیمه دوم با وجود برخی ضدحملات ازبکستان که احتمال داشت 3-2 گل دیگر بخوریم، مدام روی دروازه آنها توپ ریختیم. 

* مهدوی کیا باید بیشتر وقت بگذارد و روی خواسته اش پافشاری کند

وی عنوان کرد: قطعا اگر مهدوی کیا شناخت بیشتری از بازیکنانش داشت، می‌توانست از ابتدا این بحث را بهتر مدیریت کند. در نیمه دوم محمد خدابنده لو آزاد شد و راحت تر توانست بازی‌سازی کند. مهدوی کیا هنوز کامل نمی داند فاکتورهای بازی این بازیکن در ذوب آهن و پیکان چه بوده و چه سابقه ای در تیم ملی جوانان و امید دارد. من در فوتبال ایران هستم و این موارد را درمورد بازیکنان ایرانی رصد می‌کنم. مهدوی کیا هم باید بیشتر وقت بگذارد. همین بازیکنانی که او انتخاب نکرده هم قابلیت‌های زیادی دارند. البته ساختار دفاعی تیم امید منظم نیست.

کارشناس فوتبال کشورمان افزود: برخی مواقع دو مدافع خوب دارید اما این دو بازیکن در کنار هم بد می‌شوند. مهم زوج پیدا کردن است. به صورت مثال زوج مجید نامجومطلق و جواد زرینچه زمانی در سمت راست تیم ملی غوغا می کردند یا در جام جهانی 2018 احسان حاج صفی و علیرضا جهانبخش در سمت چپ خط تیم ملی زوج خوبی ساخته بودند. بازیکن خوب زیاد است اما باید در مناطق مختلف زوج سازی کنید. ضمن اینکه تیم ملی امید نیاز به یک دروازه‌بان خوب دارد. مهدوی کیا فردی نیست که روی خواسته‌اش پافشاری کند اما باید اصرار می کرد تا علیرضا رضایی را در اختیارش قرار بدهند.

برمک گفت: امیدوارم هیم تیم المپیک مورد حمایت قرار بگیرد و فشار را از روی دوشش بردارند. به قول معروف فوتبال پایه ما در رده ملی، آینده فوتبال کشورمان را می‌سازد. زمانی بازیکنانی را برای تیم جوانان انتخاب کردیم و انتقاداتی شنیدیم اما گفتیم این نفرات 5 سال دیگر ستون تیم ملی بزرگسالان را تشکیل می‌دهند. از آن جمع صادق محرمی، علی قلی زاده، امید نورافکن، مجتبی نجاریان و .... عضو تیم ملی شده‌اند. این پروسه به این دلیل اتفاق افتاد که سرمربی و کارگروه فنی‌اش کل فوتبال ایران را رصد کردند نه چشم‌های دیگر. چشم های دیگر به ما گفتند فلان بازیکن را ببینید اما انتخاب نهایی با خودمان بود. به مهدوی کیا اصرار دارم این کار را انجام بدهد.

* هاشمیان برخلاف مهدوی کیا بازی های لیگ برتر را می بیند

وی افزود: وحید هاشمیان پروسه مربیگری را خیلی خوب طی می‌کند. مدرک یوفا و بالاترین درجه مربیگری را گرفته است. به این دلیل که معضلات را می‌داند، قبول نکرد در رده های پایه ملی کار کند. سال‌ها در کادرفنی تیم ملی کسب تجربه کرده است. شاید اغراق باشد اما من در جایی گفتم باید هاشمیان به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم ملی در جام جهانی بنشیند. کاری به شرایطی که سبب حضور اسکوچیچ در تیم ملی شد نداریم. وحید هم اکنون کار کردن در این جایگاه را دوست ندارد اما مطمئن باشید در آینده سرمربی تیم ملی ایران خواهد شد. او روی بازیکنان فوتبال ما شناخت کامل دارد زیرا بسیاری از بازی‌های لیگ را با حضور در ورزشگاه دیده است. کاری که مهدوی کیا به عنوان سرمربی تیم ملی امید انجام نداده است. 

مهاجم پیشین پرسپولیس خاطرنشان کرد: مهدوی کیا از این تورنمنت تجربه بگیرد و بیشتر حواسش را جمع کند. او اسطوره فوتبال ما است و خاطرات خوبی را برای ایرانی‌ها رقم زده اما خدا نکند مثل افرادی باشد که دوست دارند مربیگری در یک سطح ملی را برای کارهای دیگر تجربه کند. انتظار داریم مهدوی کیا بیشتر بازی های فوتبال ایران را ببیند.

انتهای پیام/ ت 174

 
 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول