اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

عدم تامین حق‌آبه مهمترین چالش تالاب‌ها است/ ۲۰ هزار هکتار از تالاب گمیشان خشک شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: یکی از مهمترین چالش‌های تالاب‌ها در حفاظت و نگهداری از آنها عدم تامین و تعیین حق‌آبه آنها است.

عدم تامین حق‌آبه مهمترین چالش تالاب‌ها است/ ۲۰ هزار هکتار از تالاب گمیشان خشک شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، محمدرضا کنعانی امروز در نشست علمی احیا حفاظت و مدیریت تالاب‌های بین‌المللی اظهار کرد: تعیین و تثبیت حد بستر و حریم تالاب‌ها، تعیین و تامین حق‌آبه تالاب‌ها و اجرای برنامه مدیریت زیست بومی تالاب‌ها سه محور و چالش مهم در حوزه تالاب‌ها است.

وی تصریح کرد: تعیین و تسبیت حد بستر و حریم تالا‌ب‌ها توسط وزارت نیرو برای سه تالاب آلماگل، آجی‌گل و آلاگل مشخص شده اما حدبستر و حریم خلیج گرگان و تالاب گمیشان هنوز مشخص نشده و این امر سبب تخریب و هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز شده است‌.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان خاطرنشان کرد: مطالعات اولیه تامین و تعیین حق‌آبه تالاب‌ها توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده اما با توجه به شروع تغییرات خدمات مطالعات اولیه توسط وزارت نیرو پذیرفته نشد و مطالعات تکمیلی در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ انجام و به وزارت نیرو ابلاغ شده که علیرغم پیگیری‌های انجام شده هنوز این حق‌آبه توسط وزارت نیرو ابلاغ نشده است.

* قوه قهری برای مدیریت و حفاظت از تالاب‌ها موفقیت‌آمیز نیست

وی ادامه داد: متاسفانه در تالاب گمیشان و خلیج گرگان نیز هنوز تامین و تعیین نشده و این از چالش‌های مهم تالاب‌ها در حوزه تخریب آنها است.

کنعانی با تاکید بر اینکه قوه قهری برای مدیریت و حفاظت از تالاب‌ها موفقیت‌آمیز نیست، گفت: استفاده از سلاح و یا قوه قهری در اجرای برنامه مدیریت و حفاظت از عرصه‌های زیست بومی و تالاب‌ها دیگر منسوخ شده و باید این مدیریت به حفاظت مشارکتی تغییر پیدا کند.

وی بیان کرد: اگر جوامع محلی به یک بهره‌برداری پایدار از زیست محیط برسند و یا معیشت آنها تغییر پیدا کند قطعا خودشان از عرصه‌های زیست محیطی دست برمی‌دارند، مشارکت سمن‌ها و تشکل‌های مردمی در این حوزه می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان ابراز کرد: برای تالاب‌هایی که در شرایط بحرانی قرار گرفته برنامه‌ریزی احیاء آن در دستور کار قرار گرفت و با توجه به بحرانی شدن تالاب «میانکاله» و «خلیج گرگان»، طرح جامع احیاء آن در سال ۹۹  تصویب و ابلاغ شد اما متاسفانه انجام نشد.

* عدم اعتبارات لازم برای تالاب «میانکاله» و «خلیج گرگان» در سال‌های گذشته علت عدم اجرای طرح جامع احیاء بود/ برای طرح احیای تالاب گمیشان مبلغ ۴۰۵ میلیارد تومان مصوب شد

وی افزود: عدم اعتبارات لازم در سال‌های گذشته علت عدم اجرای طرح جامع احیاء بود که با سفر رئیس جمهور دولت سیزدهم به گلستان این طرح تامین اعتبار شده و در دستور کار قرار گرفته است.

کنعانی با اشاره به واکنش برخی از دوستداران محیط زیست به لایروبی کانال های خلیج گرگان گفت: مطالعات با همکاری دانشگاه منابع طبیعی و کشاورزی، دانشگاه شریف و کارشناسان این حوزه انجام شده و همه اینها به صورت مشترک اعلام کردند که لایروبی آشوراده باید اتفاق بیفتد و این لایروبی تاثیری در کمیت آب گرگانرود ندارد.

وی در خصوص تالاب گمیشان بیان کرد: متاسفانه در یک دهه گذشته بیش از ۲۰ هزار هکتار از این تالاب خشک شده و در این رابطه توجهی به آن نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان خاطرنشان کرد: احیای این طرح در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست قرار گرفته و برای طرح احیای آن مبلغ ۴۰۵ میلیارد تومان مصوب شده است.

وی گفت: مداخلات و تغییر کاربری اراضی، تغییر اقلیمی و کاهش تراز آب دریای خزر، تغییر مسیر رودخانه گرگانرود و غیره از عوامل تخریب و خشک شدن این تالاب است.

کنعانی ابراز کرد: ایستگاه پمپاژ آب با ظرفیت ۳ هزار مترمکعب پیش‌بینی شده تا از بخش شمالی آب را وارد این تالاب کند.

* فرسایش شدید خاک و ورود فاضلاب‌ها به تالاب‌ها از عوامل مهم تخریب و تهدید آنها است
عضو هیات علمی دانشگاه گنبدکاووس گفت: فرسایش شدید خاک، تغییر اقلیم آب و هوا، ورود فاضلاب‌های شهری، کشاورزی و صنعتی به تالاب‌ها و در مجموع عوامل طبیعی و انسانی از عوامل مهم تخریب و تهدید تالاب‌ها است.

محمد فرهنگی اظهار کرد: عدم آگاهی و دانش مورد نیاز جوامع محلی حاشیه تالاب‌ها در حفاظت و بهره‌‌برداری از تالاب‌ها نیز از عوامل مهم تهدید تالاب‌ها بهدشمار می رود.
وی تصریح کرد: اصلاح روش کشت کشاورزی اراضی اطراف تالاب‌ها می‌تواند بهترین عامل برای حق‌آبه تالاب‌ها بوده و متاسفانه بخشی از نابودی تالاب‌ها به علت ورود فاضلاب‌ها و سموم کشاورزی به داخل آنها است.
انتهای پیام/۲۳۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول