اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

تأکید وزرای خارجه ایران و هند بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

وزرای امور خارجه ایران و هند بر ضرورت کمک به افغانستان برای عبور از شرایط سخت اقتصادی کنونی و تشکیل دولت فراگیر در این کشور تأکید کردند.

تأکید وزرای خارجه ایران و هند بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود با مقامات عالیرتبه هند، ظهر امروز (چهارشنبه) ۱۸ خرداد ماه دو دور گفت‌وگو با «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند برگزار کرد.

در این دیدار مجموعه گسترده‌ای از موضوعات مورد علاقه دو کشور در عرصه‌های مختلف راهبردی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مورد بحث و رایزنی قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به مکمل بودن اقتصاد دو کشور و وجود ظرفیت‌های فراوان برای گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و هند، بر ضرورت تهیه نقشه راهی برای پیشبرد روابط راهبردی جامع و گسترده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در این رابطه اظهار داشت: تهیه نقشه راه همکاری‌های راهبردی دو کشور می‌تواند به مناسبات بلندمدت فیمابین نظم بخشیده و آن را از تاثیر عوامل مخرب مصون دارد.

توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و توجه دو کشور به صلح و ثبات در افغانستان از جمله موضوعات مورد توجه دو وزیر امور خارجه بود. آنها ضمن تأکید بر ضرورت کمک به افغانستان جهت عبور از شرایط سخت اقتصادی کنونی، تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را مهم‌ترین راهکار برای جلب مشارکت تمامی اقوام و گروه‌های افغانستان در تعیین سرنوشت کشور خود دانستند.

وزیر امور خارجه هند ضمن با اهمیت خواندن سفر وزیر امور خارجه کشورمان به دهلی‌نو برای پیگیری موضوعات موجود در روابط دو کشور ضرورت تشکیل هر چه زودتر اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی و تحرک بخشیدن و همکاری‌های اقتصادی و تجاری را یادآور شد و تشکیل کارگروه‌هایی برای پیگیری امور را ضروری خواند.

توجه به تحریک بخشیدن به همکاری‌ها در توسعه بندر چابهار و دیگر خطوط مواصلاتی و‌ کریدورهای منطقه‌ای مشترک بخش دیگری از مباحث مطروحه توسط وزیر امور خارجه هند بود.

در پایان این ملاقات دو وزیر به ادامه رایزنی‌های مقامات دو کشور در سطوح مختلف برای تهیه نقشه راه همکاری‌های راهبردی ایران و هند تاکید کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول