اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

طرح قانونگذاران آمریکایی برای جلوگیری از اختصاص بودجه به اجرای برجام

گروهی از قانونگذاران آمریکایی طرحی معرفی کرده‌اند که خواستار قطع کمک‌های مالی آمریکا به عراق و لبنان و همچنین جلوگیری از اختصاص بودجه به اجرای برجام است.

طرح قانونگذاران آمریکایی برای جلوگیری از اختصاص بودجه به اجرای برجام

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا قصد دارند کمک‌های مالی ایالات متحده به سازمان ملل، لبنان، و عراق و همچنین بودجه‌های احتمالی مربوط به اجرای توافق هسته‌ای برجام با ایران را قطع کند.

«کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان» که بزرگترین فراکسیون محافظه‌کاران در کنگره است روز پنجشنبه از طرح پیشنهادی خود برای بودجه سال مالی ۲۰۲۳ رونمایی کرد.

پایگاه خبری «واشنگتن‌فری‌بیکن» که از رسانه‌های وابسته به جریان نومحافظه‌کار آمریکایی است نوشته بخش‌هایی از این طرح به صورت اختصاصی در اختیار این رسانه قرار گرفته است.

در بخشی از طرح بودجه پیشنهادی اعضای حزب جمهوری‌‌خواه که به مسائل امنیت ملی مربوط می‌شود مفادی در نظر گرفته شده که خواستار بازنگری در سیاست خارجی ایالات متحده و قطع میلیون‌ها دلار از هزینه‌های این کشور در منطقه غرب آسیا است.

قانونگذاران آمریکایی، علاوه بر قطع بودجه‌های کمکی به کشورهای منطقه از جمله عراق و لبنان خواستار جلوگیری از اجرای توافق هسته‌ای برجام از طریق جلوگیری از اختصاص هرگونه بودجه به این موضوع توسط دولت جو بایدن هستند. 

کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان، در عوض خواستار افزایش کمک‌های آمریکا به رژیم موقت صهیونیستی برای مقابله با ایران و گروه‌های متحد ایران در منطقه شده است.

واشنگتن‌فری‌بیکن نوشته با آنکه قانونگذاران دموکرات احتمالاً با بخش‌های زیادی از این طرح بودجه مخالفت خواهند کرد اما هدف جمهوری‌خواهان از ارائه این پیشنهاد ارسال پیامی به کاخ سفید است مبنی بر اینکه چنانچه آنچه در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره بتوانند اکثریت کرسی‌ها را به دست بیاورند در جهت تضعیف برنامه‌های سیاست خارجی دولت بایدن تلاش خواهند کرد.

«جیم بانکس»، رئیس کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان گفت: «با گذشت دو سال از ریاست‌جمهوری جو بایدن دنیا به محلی خطرناک‌تر و پرهرج‌ و مرج‌تر تبدیل شده است. اما یک چیز از زمانی که ترامپ در کاخ سفید بود تغییر نکرده است: آمریکای قدرتمند، همواره دنیا را ایمن‌تر خواهد کرد.»

جیم بانکس همچنین مدعی شده که هدف این طرح این است که «کمک‌های آمریکا به رژیم‌های دست‌نشانده ایران در خاورمیانه» به ویژه لبنان که تحت کنترل حزب‌الله است کاهش پیدا کند.

دولت بایدن چند ماه پیش از کمک ۶۷ میلیون دلاری به نیروهای مسلح لبنان خبر داده بود. برخی از نمایندگان کنگره با بیان اینکه چنین کمک‌هایی به نفع حزب‌الله است با آن مخالفت کرده‌اند.

دولت آمریکا در سال‌های گذشته اقدامات مختلفی را برای پایین آوردن محبوبیت حزب‌الله در لبنان انجام داده و با شکست روبرو شده است. به عنوان مثال، واشنگتن کشورهای اروپایی را برای تروریستی اعلام کردن کل حزب‌الله تحت فشار شدید قرار داده است. آمریکا همچنین چندین بانک و شخصیت لبنانی را به اتهام ارتباط حزب‌الله در فهرست تحریم قرار داده است.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده که حزب‌الله، یکی از مهمترین احزاب سیاسی لبنان است. اقدامات آمریکا در لبنان بارها مورد انتقاد کارشناسان و تحلیلگران سیاسی قرار گرفته که می‌گویند حزب‌الله نقش مهمی در حفظ آرامش و ثبات لبنان و مبارزه با گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه داشته است.

در بخشی از طرح بودجه پیشنهادی جمهوری‌خواهان آمده است: «برای مقابله با ایران، مهم است مانع از رسیدن کمک‌های ایران به رژیم‌های دست‌نشانده ایران در خاورمیانه شویم.»

قانونگذاران آمریکایی علاوه بر این خواستار حذف کمک‌های واشنگتن به عراق شده‌اند. آنها مدعی شده‌اند وزارت کشور و وزارت دفاع عراق هم با گروه‌های هم‌پیمان با ایران همکاری می‌کنند.

قانونگذاران جمهوری‌خواه همچنین گفته‌اند واشنگتن بایستی کمک‌های خود به برنامه‌هایی از سازمان ملل را که به بخش‌های تحت کنترل «بشار اسد» در سوریه می‌روند را قطع کند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول