اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

گروسی: اقدامات اخیر ایران تاثیر منفی بر مذاکرات وین دارد

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه مدعی شد که اقدام اخیر ایران در متوقف کردن فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس، تاثیر منفی بر مذاکرات وین خواهد داشت.

گروسی: اقدامات اخیر ایران تاثیر منفی بر مذاکرات وین دارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه مدعی شد که اقدام ایران در توقف فعالیت برخی از دوربین‌های آژانس اقدامی منفی به شمار می‌آید.

وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، افزود: «فعالیت‌های بازرسی به ایران کمک کرده و به این کشور فرصت اثبات این گفته را که چیری برای مخفی کردن در برنامه هسته‌ای خود ندارد، می‌دهد».

گروسی در ادامه سخنانش گفت که اقدام اخیر ایران بر مذاکرات وین تاثیر منفی خواهد داشت.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: «ایران باید همیشه روی بازرسی‌های بی طرفانه و متعادل آژانس حساب کند، کاری که فقط آژانس می‌تواند آن را انجام دهد».

وی همچنین ابراز امیدواری کرده که در نزدیک‌ترین زمان ممکن بتواند به ایران سفر کرده و با مقامات ایرانی گفت‌وگو کند. 

گروسی گفت که از سرگیری مذاکرات توافق هسته‌ای ضرورتی بسیار مهم بوده و گزینه‌ بسیار منطقی به شمار می‌آید.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که تنش میان آژانس و ایران وجود دارد اما همیشه جایی برای تفاهم وجود دارد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه (۱۸ خرداد/ ۸ ژوئیه)  قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رساند.

سازمان انرژی اتمی ایران  ساعاتی قبل از تصویب این قطعنامه با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داده بود.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده بود: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

این تحولات در حالی رخ داده‌اند که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول