اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ادعای حقوق‌بشری بایدن توزرد از آب درآمد

بر خلاف وعده انتخاباتی رئیس‌ جمهور آمریکا درباره «به انزوا کشاندن» عربستان سعودی در پی ترور ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن پست»، مقامات بلندپایه آمریکایی خبر دادند که واشنگتن و ریاض توافق کرده‌اند این مسئله را کنار بگذارند.

ادعای حقوق‌بشری بایدن توزرد از آب درآمد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چند مقام آمریکایی بلندپایه خبر دادند که واشنگتن آماده «بازسازی روابط خود» با عربستان سعودی و عبور از پرونده «جمال خاشقچی» ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن‌پست» است.

پایگاه خبری شبکه «سی‌ان‌ان»، شامگاه (جمعه)، در این باره نوشت:‌ «این گام یک تحول بزرگ در موضع جو بایدن رئیس جمهور آمریکا است که در کارزار انتخاباتی خود وعده به انزوا کشاندن عربستان سعودی را در پی کشته شدن خاشقچی داده بود. دولت بایدن، سال گذشته،‌گزارشی اطلاعاتی منتشر کرده بود که در آن شاهزاده محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی را مستقیما به برنامه‌ریزی برای کشتن این خبرنگار سعودی متهم کرد.»

جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد ولی‌عهد عربستان سعودی در اکتبر سال ۲۰۱۸ در کنسولگری ریاض در استانبول به طرز فجیعی به قتل رسید. مقام‌های آنکارا در واکنش به این قتل، دادگاهی غیابی برای محاکمه عاملان ترتیب دادند و این موضوع به همراه برخی دیگر از مسائل، روابط ترکیه و عربستان سعودی را به شدت تیره کرد. دولت آمریکا در گزارشی که درباره این قتل منتشر کرد، اعلام کرد این قتل با دستور مستقیم محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی انجام شده است.

سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی که او را بلندپایه خواند، نوشت: «دو کشور توافق کردند که از این مسئله (ترور خاشقچی) برای برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه عبور کنند.»

طبق گزارش منابع خبری، دولت آمریکا در حال حاضر به علت بحران انرژی در اروپا پس از عملیات نظامی روسیه در اوکراین، به دنبال بهبود روابط خود با ریاض است. 

برخی از رسانه‌ها گزارش داده‌اند که احتمال دارد رئیس جمهور آمریکا در آینده نزدیک به عربستان سعودی سفر کند و با مقامات ارشد سعودی از جمله ولی‌عهد و شاه این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

این اولین سفر جو بایدن در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا به عربستان خواهد بود؛ هرچند به گفته «ان بی سی نیوز»، این سفر تا ماه جولای به تعویق افتاده است؛ اما بایدن کسی است که در جریان تبلیغات انتخاباتی خود با اشاره به قتل فجیع جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، گفته بود که تلاش می‌کند تا عربستان کشوری منزوی باشد.

بایدن خود شخصا نیز به این مسئله در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود اشاره و ادعا کرد: «این احتمال وجود دارد که من به دیدار سران کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و اسرائیل بروم؛ اما در حال حاضر برنامه مستقیمی برای آن ندارم. من قصد ندارم دیدگاه خود درباره حقوق بشر (در عربستان سعودی) را تغییر دهم اما به عنوان رئیس جمهور، این شغل من است که تلاش کرده و صلح را در صورتی که بتوانم برای خاورمیانه بیاورم.»

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول