اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

نویسنده اهل فارس نامزد دریافت بزرگترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان جهان شد

احمداکبرپور، نویسنده خلاق و برجسته اهل استان فارس از سوی شورای کتاب کودک برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن (آلما) ۲۰۲۳ نامزد شد.

نویسنده اهل فارس نامزد دریافت بزرگترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان جهان شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، روابط عمومی صداوسیمای فارس اعلام کرد: شورای کتاب کودک، احمد اکبرپور، نویسنده برجسته کشور در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و نویسنده و تهیه کننده صداوسیمای فارس را به عنوان نامزد دریافت این جایزه ارزشمند در سال ۲۰۲۳ معرفی کرد.

اکبرپور به دلیل بهره بردن از دیدگاه‌های نو در روایت مانند شکستن سلسله مراتب قدرت و تغییر جایگاه فراتر به فروتر، پرداختن به کودکان و نوجوانان با نیاز‌های ویژه، خلق آثاری که موجب ارتقای قدرت تفکر خلاق و انتقادی می‌شود، استفاده از ساختار، تکنیک و شگرد‌های خاص مانند به مشارکت طلبیدن مخاطب هنگام خوانش متن، کلیشه گریزی و تجربه گرا بودن، نداشتن نگاه تعلیم و تربیتی، توجه به ارزش‌های جهان شمول مانند صلح، دوستی، مدارا، دگرپذیری و همچنین سال‌ها فعالیت مستمر در عرصه‌ی ادبیات کودک و نوجوان به‌عنوان نامزد بخش نویسندگان جایزه آسترید لیندگرن (آلما) معرفی شد.

اکبرپور، نویسنده پرکاری است که تاکنون توانسته جوایز بسیاری را در کارنامه ادبی خود ثبت کند.

جایزه کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کتاب قطار آن شب، دیپلم افتخار در پکن برای کتاب امپراطور کلمات، برگزیده سال شورای کتاب کودک برای کتاب امپراطور کلمات، برگزیده کتابخانه بین المللی مونیخ برای کتاب من نوکر بابا نیستم و برگزیده یونیسف برای کتاب شب بخیر فرمانده از جمله افتخارات این نویسنده برجسته است.

جایزه یادبود آسترید لیندگرن، به مناسبت بزرگداشت نویسنده محبوب سوئدی و یکی از پرطرفدارترین نویسندگان جهان از سال ۲۰۰۲ توسط دولت سوئد بنیان نهاده است. جایزه نقدی آلما به مقدار ۵ میلیون کرون سوئد، به‌ عنوان بزرگ‌ترین و گران‌ترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات - پس از جایزه هانس کریستین اندرسن- در جهان مطرح است.

جایزه آلما، یک جایزه ادبی است که نه‌ تنها به نویسندگان و تصویرگران اهدا می‌شود، بلکه قصه‌گویان، مروجان و نهاد‌های حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی نیز می‌توانند به آن دست یابند.

این جایزه، سالانه به یک یا بیش از یک هنرمند صرف‌نظر از زبان و ملیت آنها اعطا می‌شود.

آثار این هنرمندان باید دارای کیفیت بالای هنری و ارزش‌های انسانی‌ باشند که آسترید لیندگرن به آنها باور داشت.

در زمان حاضر، شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، چهار نهاد ایرانی هستند که امتیاز معرفی نامزد برای دریافت این جایزه را دارا هستند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول