اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

لرستان

از خادمی در حرم امام رضا(ع) تا توانمند کردن زنان حاشیه‌نشین/ اینجا امام پناه مردم است

فاطمه طاهر نژاد از بانوان جهادی شهرستان دورود است که علاوه بر آموزش زنان بیسواد با فراهم کردن بستر برای مهارت آموزی زنان محله انگشته از محلات حاشیه نشینی شهر دورود توانسته برای حدود ۲۵ نفر شغل ایجاد کند، او می‌گوید: من خادم امام رضا(ع) هم هستم و اگر کمترین قدمی را برمی‌دارم هدفم این است امام زمان از من راضی باشد.

از خادمی در حرم امام رضا(ع) تا توانمند کردن زنان حاشیه‌نشین/ اینجا امام پناه مردم است

خبرگزاری فارس لرستان، نسرین صفربیرانوند، فاطمه طاهر نژاد که مدیر مرکز یادگیری محلی شهیده سمیه صارمی است متولد ۶۳ و دارای مدرک کارشناسی اچ اس است.

او که به واسطه فعالیت در هلال احمر با کارهای عام المنفعه آشنا شده است، معتقد است: اگر درآمد و اقتصاد خانوارها تامین شود بسیاری از مشکلات قابل حل است، بنابراین ایجاد شغل در محله‌های کم برخوردار و حاشیه‌ی ضروری است.

این بانوی جهادی که خادم امام رضا( ع ) هم است، می‌گوید: کار در مناطق محروم با وجود برخی سختی‌ها اما لذت خاص خودش را دارد، وقتی برق شادی را در چشمان کودکی که هدیه را از دست تو می‌گیرد می‌بینی گویی همه دنیا را به تو داده‌اند.

یا این بانوی فعال و پر تلاش که در حوزه‌های مختلف فعالیت دارد ،گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

در مورد چگونگی ورودتان به عرصه کارهای عام المنفعه و خیر برای ما بگویید.

من سال ۸۰ بعد از زلزله بم وارد هلال احمر شدم و ده سال مربی چادرزنی و امداد هلال احمر بودم، همین امر باعث شد من به سمت کارهای عام المنفعه کشیده شوم، همچنین اکنون هم مسوول شعبه انجمن محکم شهرستان دورود هستم ، فعالیت این انجمن حمایت از کودکان با ناهنجاری مادرزادی است.

از طرفی همراه با گروه جهادی حضرت مهدی کارهای خیریه و تامین هزینه درمان نیازمندان، تهیه جهیزیه برای نوعروسان و تعمیر منازل افراد نیازمند را در دستور کار داریم.

شما مدیر مرکز یادگیری محلی شهیده سمیه صارمی هستید، از چه زمانی فعالیت خود را شروع کروید؟

سال ۹۸ مرکز در محله حاشیه‌ی انگشته شهر دورود فعالیت خود را آغاز کردیم.

ما در مرکز علاوه بر آموزش زنان بیسواد کار مهارت آموزی را هم انجام می‌دهیم، یعنی علاوه بر تلاش برای باسواد کردن زنان این محله به دنبال مهارت آموزی آنان هم هستیم.

ببینید زنان این محله حاشیه‌ی با وجود مشکلات اقتصادی اما بسیار توانمند هستند، زیرا بخش اعظمی از آنان را جامعه عشایری تشکیل می‌دهد که در حوزه صنایع دستی مهارت دارند.

اما به دلیل مشکلات مالی ناچار به زندگی در حاشیه شهر شده‌اند، ما هم با هدف ایجاد کسب و کار مهارت‌هایی را به صورت رایگان آموزش می‌دهیم.

مهارت‌های مرکز در چه رشته‌هایی است؟

ما در مرکز خیاطی، چوغا بافی، سبد بافی، قالی بافی و چرم‌دوزی را به صورت رایگان آموزش می‌دهیم.

ما ابتدا با سایت دوازده برجی خرم‌‌آباد در خصوص خرید محصولات رایزنی کرده بودیم، البته بعد از آن با چند فروشگاه در سطح شهر دورود که صنایع دستی را عرضه می‌کردند هم صحبت کردیم.

در واقع مشکلی در خصوص تامین بازار محصولاتی که زنان محله تولید می‌کنند وجود ندارد.

 

یعنی این مهارت‌آموزی شما توانسته به ایجاد درآمد برای بانوان منجر شود.

بله، اکنون حدود ۲۵ نفر توانسته‌اند از محل قالی‌بافی، چوغا بافی، سبدبافی ، خیاطی مشغول کار شوند و برای خودشان درآمدی کسب کنند.

مواد اولیه را خودمان به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می‌دهیم.

پس دغدغه بازار فروش و تهیه مواد اولیه را ندارند؟

خدا را شکر نه ، البته همانطور که گفتم زنان محله خودشان توانمند هستند و در صورت فراهم کردن بستر نه تنها خودشان بلکه هر کدام می‌توانند برای ۱۰ نفر دیگر اشتغال‌زایی کنند.

همانطورکه می‌دانید اگر مشکل اقتصاد و درآمد خانوارها برطرف شود، ما شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه در محلات حاشیه‌ی و کم برخوردار خواهیم بود.

ما طی بررسی و تحقیقی که در محله داشتیم به این نکته رسیدیم که بیکاری عامل اصلی وجود آسیب‌های اجتماعی در محله است، بنابراین به جای اینکه بسته حمایتی و معیشتی را بین خانواده‌های کم بضاعت توزیع کنیم بهتر دیدیم که با آموزش و مهارت آموزی فضایی را برای کسب و کار آنان فراهم کنیم.

در محله زنانی داشتیم که به دلیل مشکلات مالی ناچار بودند صبح تا غروب در زمین‌های کشاورزی مردم کارگری کنند، اما با کسب مهارت در خانه مشغول شدند و برای خود درآمدی دست و پا کردند.

چون معتقد هستیم سواد می‌تواند به زنان کمک کند تا راه برخورد بهتر با آسیب‌های اجتماعی را یاد بگیرند.

 

ظرف این ۴ سال فعالیت توانستید چند نفر را باسواد کنید؟

در مجموع حدود ۲۰۰ نفر که یک اتفاق خوب و مثبت بود، زمانی که مادر باسواد است علاوه بر کمک به فرزندان در مراحل دیگر هم موفق است.

حضور زنان در مرکز باعث شد ما کلاس‌های تقویتی رایگان را برای فرزندان آنها هم تشکیل دهیم.

البته ما در مرکز مشاوره رایگان را هم با توجه به وجود برخی آسیب‌های اجتماعی محله داریم‌ که خوشبختانه تاثیرات خوبی هم به دنبال داشته است.

باور کنید همه این لحظات برای من همراه با خیر و خوبی بوده است، وقتی پیرزنی را در حیاط نشسته و لوازم التحریری را برای فرزندش به او می‌دهی و او در پاسخ می‌گوید: امام زمان دیار سرت ( نگهدارت باشد) ، حال دلت خوب می‌شود.

من خادم امام رضا(ع) هم هستم و اگر کمترین قدمی را برمی‌دارم هدفم این است امام زمان از من راضی باشد.

نمی‌دانید دعاهای این مردم چقدر حال مرا خوب می‌کند، هیچگاه از ورود به این عرصه پشیمان نیستم.

همانطور که گفتم مردم این محله جزو اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه هستند.

 چند وقت پیش برای پسر یتیمی کفشی بردم باور کنید برقی که در چشمانش دیدم را هیچگاه فراموش نمی‌کنم.

با خودم گفتم خدایا می‌شود من هر روز یک نفردرا اینطور خوشحال کنم ، در صورتی که من تنها یک واسطه بودم.

 شما علاوه بر آموزش و  مهارت‌آموزی کارهایی مانند تهیه جهیزیه برای خانواده‌های هم انجام می‌دهید؟

به محض شروع کرونا این مرکز با تشکیل گروه جهادی تلاشگران صارمی و با کمک سوادآموزان منطقه اقدام به تاسیس یک کارگاه خیاطی جهت دوخت ماسک کرد و با تولید بیش از ۱۰ هزار ماسک و دوخت گان پزشکی در ماه اول شروع کرونا کمک زیادی به کادر درمان شهرستان کردند.

ماسک‌های تولید این مرکز به مراکز بهداشت اداره هلال احمر و شهرداری شهرستان دورود فروخته شد و از محل فروش این ماسک‌ها به پنج نفر از سواد آموزان که در گارگاه و۳ نفر از سواد آموزان که در منزل مشغول به کار شدند و از نیازمندان محله هم بودند حقوق پرداخت کردیم.

همچنین از سود حاصل از فروش ماسک ها توانستیم برای دختر سه نفر از سواد آموزان که توان تهیه جهیزیه نداشتند کمک کنیم، همچنین حدود ۸ مرحله سبد حمایتی شامل را توزیع کردیم.

خرید ۹ موبایل برای کودکان نیازمند، ۴ بخاری گازی، و توزیع ۲۰۰ دست لوازم التحریر با کمک ستاد اجرایی فرمان امام بین دانش آموزان نیازمند نیز بخشی از فعالیت‌هایی است که انحام دادیم.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول