اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

کشاورزانی که ظهر آبیاری نکنند پول برق نمی دهند

سرپرست امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مصرف برق کشاورزی توسط دو وزارتخانه مدیریت می‌شود، گفت: کشاورزانی که از ساعت 12 ظهر تا 5 بعد از ظهر از چاه کشاورزی استفاده نکنند پول برق نمی دهند.

کشاورزانی که ظهر آبیاری نکنند پول برق نمی دهند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ امروز فریبرز عباسی در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که همکاری وزارت جهاد کشاورزی با وزارت نیرو برای اجرای طرح «مدیریت مصرف برق کشاورزی» که اخیراً مصوب شده چگونه خواهد بود و آیا اجرای این طرح مشکلاتی برای بخش تولید خواهد داشت؟ گفت: طرح «مدیریت مصرف برق کشاورزی» مصوبه هیأت دولت است که طبق آن کشاورزانی که از ساعت 12 ظهر تا 5 بعدازظهر آب چاه استفاده نکنند کلا از پرداخت هزینه برق معاف می‌شوند، دستورالعمل آن به طور مشترک بین دو وزارتخانه تدوین شده و کشاورزان هم به آن عمل می‌کنند. 

سرپرست معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: این مصوبه چند هفته‌ای است اجرایی می‌شود و می‌توان مشکلات احتمالی آن را طوری مدیریت کرد که کشاورزان آسیبی نبینند.

عباسی افزود: این تصمیم دولت به دلیل ناترازی برق در کشور گرفته شده است و ما هم تابع مقررات و قانون هستیم و اجرا می‌کنیم ضمن اینکه این طرح کوتاه‌مدت است و در دوره اوج مصرف برق اجرایی می‌شود.

به گزارش فارس، هیأت دولت مصوبه‌ای تصویب کرده که براساس آن کشاورزانی که از برق چاه‌های کشاورزی در اوج مصرف برق یعنی 12 ظهر تا 5 بعدازظهر استفاده نکنند، کلا از پرداخت پول برق معاف خواهند بود.

* اولویت دولت برای اجرای طرح‌های نیمه‌تمام است

عباسی با بیان اینکه اولویت دولت برای اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور است، گفت: چند طرح مهم اما نیمه‌تمام در بخش آب و خاک وجود دارد که در صورت تکمیل می‌تواند اثرات بسیار مثبت در افزایش امنیت غذایی، توسعه اقتصادی و رفاه حال کشاورزان داشته باشد.

وی تکمیل احداث شبکه‌های فرعی و زهکشی در شمال و شمال‌غرب کشور را مهم خواند و گفت: از پروژه 227 هزار هکتاری حدود 127 هزار هکتار به بهره‌برداری رسیده و 100 هزار هکتار آن در انتظار تکمیل است. 

سرپرست امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری هم به مساحت 255 هزار هکتار در حال مطالعه و آغاز اجرا است که فاز اول آن به مساحت 295 هزار هکتار قبلا به بهره‌برداری رسیده است.

وی همچنین به لزوم تکمیل زیرساخت‌های آبی استان‌های شمالی کشور برای استفاده از ظرفیت‌های آب سبز اشاره کرد و گفت: براساس این طرح، قرار است از روان‌آب‌هایی که بدون استفاده به دریاچه خزر می‌ریزند استفاده بهینه شود. این کار با ایجاد آب‌بندان، انتقال آب با لوله و ایجاد سامانه‌های نوین انجام خواهد شد.

عباسی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس که چه میزان اعتبار برای تکمیل این پروژه‌های نیمه‌تمام نیاز است، گفت: برخی از این طرح‌ها در حال مطالعه است و نمی‌توان دقیق پیش‌بینی کرد. علاوه بر این، هر اعتباری که امروز گفته شود، به دلیل تورم موجود در کشور، در آینده مفهوم دقیقی نخواهد داشت، اما برای تکمیل طرح احداث شبکه‌های فرعی شمال و شمال‌غرب کشور نیاز به 4500 تا 5 هزار میلیارد تومان اعتبار است.

وی نگهداری پروژه‌ها پس از تحویل به بهره‌بردار را مشکل اساسی عنوان کرد و گفت:‌ در این رابطه به دنبال تخصیص بخشی از اعتبارات برای تشکیل تعاونی‌ها و سهامی‌های زراعی هستیم و همچنین تشویق می‌کنیم که کشاورزان اراضی خود را یکپارچه کنند که موضوع نگهداری از طریق تعاونی ها پیگیری شود.

* 15 آئین‌نامه امور خاک امسال تصویب می‌شود

عباسی اعلام کرد که برخی ضوابط و دستورالعمل‌ها نیاز است با کمک سازمان برنامه و بودجه بازبینی شود، مثلاً قانون حفاظت خاک که دو سال پیش تصویب شده ضوابط آن تدوین نشده است.

وی افزود: قرار است امسال 15 آئین‌نامه و دستورالعمل تدوین شود و به تصویب مراجع ذیصلاح برسد.

* افتتاح 462 پروژه در هفته کشاورزی

سرپرست امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در هفته کشاورزی، امسال 462 پروژه با اعتبار 387 میلیارد تومان در سطح 20 هکتار در استان‌های کشور افتتاح می‌شود که برای 8 هزار و 350 نفر شغل ایجاد خواهد کرد. این پروژه‌ها در حوزه‌های سامانه نوین، احیای قنوات، زهکشی، تجهیز نوسازی و انتقال لوله با آب است.

عباسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به اعتبار بخش آب و خاک در قانون بودجه امسال اشاره کرد و گفت:‌4 هزار و 500 میلیارد تومان منظور شده که 3200 میلیارد تومان تا امروز از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است.

عباسی به دانش‌بنیان کردن پروژه‌های آب و خاک اشاره کرد و گفت:‌ با کمک مؤسسه آموزش ترویج، مراکز دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی، فناوری‌های نوین را به این بخش وارد می‌کنیم، تکنولوژی‌ها کاهش تبخیر در مزرعه، نشاکاری‌های مدرن و زهکشی کنترل شده از جمله آنها است.

سرپرست امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: 70 درصد بارش‌ها در مزارع و پشت سدها تبخیر می‌شود و در صورتی که فناوری‌های نوینی برای کاهش تبخیر ایجاد شود، می‌تواند بهره‌وری مصرف آب را مضاعف کند.

انتهای پیام/ ت 428

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول