اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده: عملیات در اربیل جراحی کوچکی بود که به هدف اصابت کرد/سال‌هاست که برجام برای ایران کار نکرده

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که عملیات در اربیل جراحی کوچکی بود که دقیق به هدف اصابت کرد و درباره برجام هم افزود: سال‌هاست که برجام برای ایران کار نکرده است.

خطیب‌زاده: عملیات در اربیل جراحی کوچکی بود که به هدف اصابت کرد/سال‌هاست که برجام برای ایران کار نکرده

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (دوشنبه) ۲۳ خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی به رفت و آمدهای هفته‌های اخیر در حوزه بین‌المللی و منطقه‌ای و دوجانبه پرداخت.  

*مدیریت اشتباه آب‌ها و سدسازی‌های نا به‌جا در رودهای بالادستی 

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات یکی از مقامات ترکیه در خصوص منشاء ریزگردها و عدم حضور ایران در کنوانسیونی درباره ریزگردها در ساحل عاج اظهار داشت: ایران یکی از بنیانگذاران کارگروه مبارزه با ریزگردها است. چه در جلساتی که در سال‌های گذشته برگزار و چه در جلساتی که در فائو و در کمیته مرتبط برگزار شده ایران حاضر بوده است. برخی از ابعاد این موضوع در حوزه علمی و برخی در ابعاد محیط زیستی در سازمان محیط زیست است و تصمیم گرفته شده علاوه بر کمیته ملی که وجود دارد، نقطه تماس و نقطه تمرکز سازمان حفاظت محیط زیست باشد و سفرهای سلاجقه به عراق و سوریه در همین راستا بود و ادامه یافت.

وی ادامه داد: این‌که در مجامع بین‌المللی نظرات ایران چگونه منتقل و مستند می‌شود، همه مضبوط است. بزرگ نمایی درباره مواضع کشورهایی غیر از جمهوری اسلامی ایران کمکی به اصل موضوع نمی‌کند. ایران تلاش کرده با رویکرد کاملا منطقه‌ای این موضوع را حل کند. قطعا ترکیه بخشی از این موضوع است و قطعا عراق، سوریه و عربستان و شاید نواحی دیگر منشایی برای این وجود دارد.

خطیب‌زاده اضافه کرد: هر کشوری که ادعا کند پیوستگی محیط زیست در این منطقه وجود ندارد صحبت غیرعلمی آن کشور است. خشکسالی پدیده‌ای است که همه درگیر آن هستیم و مدیریت اشتباه آب‌ها در این منطقه و سدسازی‌های نا به جا در برخی از رودهای بالادستی وجود داشته است. اینها موضوعاتی است که باید به صورت یک جا بررسی شود. البته علاوه بر این‌که موضوع مشترک است، جواب مشترک لازم دارد و باید در فضای غیرسیاسی آن را دنبال کرد.

 * وزیر خارجه پاکستان فردا در تهران/ سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ایران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تحرکات و رفت و آمدهای اخیر به ایران اظهار داشت: هفته گذشته سفر آقای امیرعبداللهیان را به هند داشتیم. در این سفر علاوه بر ملاقات با نخست‌وزیر، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی هند دیدار کرد. علاوه بر این با ایرانیان و تجار در حیدرآباد، بمبئی و دهلی نو دیدار داشت. سه توافقنامه و یادداشت تفاهم در این سفر امضا شد که برای این است که آنچه به عنوان دیپلماسی منطقه‌ای گفته می‌شود، پیگیری شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه به سفر مادورو رئیس جمهور ونزوئلا و هیأت همراه نیز اشاره و بیان کرد: فردا وزیر خارجه پاکستان در ایران خواهد بود. رئیس جمهور ترکمنستان در رأس هیأتی به ایران می‌آید. رئیس مجلس ارمنستان در این هفته عازم ایران است. سفرهای امیرعبداللهیان در هفته بعد پیگیری می‌شود. چندین نشست در تیر ماه در ایران برنامه ریزی شده است. مردم ایران باید بدانند ما خود را معطل تحولات نکردیم و تلاش کردیم این رفت و آمدها برای مردم به دستاوردهای مناسبی تبدیل شود.

* مدیرکل باید نگران بیطرفی و استقلال باشد

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر گروسی به سرزمین‌های اشغالی خاطرنشان کرد: با یک کنشگر و رژیم یاغی در این منطقه روبرو هستیم که بیش از هفت دهه است تداوم دارترین رفتارهای یاغی‌گرایانه، تروریستی، جنگ طلبانه، مداخله جویانه و قانون گریز را در نظام بین‌الملل به منصه ظهور گذاشته است. این رژیم جعلی صهیونیستی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده که ساختارهای حقوق بین‌الملل را به سخره بگیرد و سازمان‌های بین‌المللی را ابزار کند و همه را با حمایت‌ها و چک سفید امضای برخی کشورهای مدعی انجام داده است.

خطیب‌زاده ادامه داد: جای تاسف است مدیرکل آژانس به عنوان کارگزار آژانس این ساختار را در اختیار چنین رژیم قانون گریزی قرار دهد. یعنی توسط کارگزار، ساختار را به سخره گرفته و این ساختار را به چالش کشیده است. این یعنی دستاوردهای نظام بین‌الملل در حوزه پادمانی توسط خود مدیرکل بی اعتبار شده است. فکر می‌کنم پیام این سفر مثل هر اقدام غیردپیلماتیک دیگر روشن است. مدیرکل باید نگران بیطرفی و استقلال باشد. طبق بند F ماده هفت اساسنامه آژانس وظیفه قطعی در این زمینه داشته و در زمان غلط و جای غلط افراد غلط را ملاقات کرده است. مطمئنم به اعتبار آژانس در چشم همه ضربه بدی زده است و پاسخ ما داده شده و امیدواریم ایشان تصحیح رویه کند.

* قطعنامه علیه ایران در مسیر تعریف شده بین ایران و آژانس خلل ایجاد کرد

وی درباره قطعنامه صادره علیه ایران در شورای حکام آژانس و تاثیر آن بر مذاکرات وین نیز گفت: یک اقدام کاملا سیاسی و طراحی شده بود. در مسیری که بین ایران و آژانس تعریف شده بود، خلل ایجاد کرد و براساس بیانیه مشترک که ۱۵ اسفند بین ایران و آژانس توافق شده بود رفت و برگشت‌هایی انجام شد، این اقدام، تغییر لحن و گفت‌وگو و بیان‌های گروسی نشان می‌دهد از یک دستورپذیری از یک مرکز انجام شده است.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: قطعا نمی‌توانستیم این اقدام سیاسی غیرفنی از سوی آژانس را بدون پاسخ بگذاریم و اقدامات خودمان را انجام دادیم. اقدامات قاطع و متناسب بود. هر چقدر این‌ها بگویند قطعنامه شکلی و توصیه‌ای بوده است، اگر ضرورتی بر انجام قطعنامه نبود باید مسیر دیگری را می‌رفتند.

* تغییر و تحولات در وزارت خارجه انجام شده و همچنان انجام می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تعیین سفرای ایران در فرانسه، ژاپن، انگلیس، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل و عزیمت ایروانی به جای تخت روانچی و این‌که آمریکا هنوز روادید صادر نکرده است، اظهار داشت: بخشی از فرآیندهای بوروکراتیک در وزارت خارجه است، ولی فرآیندهای خاص خودش را دارد. تغییر و تحولات در وزارت خارجه و رفت و برگشت‌ها انجام شده و همچنان انجام می‌شود و چرخش نیروها در وزارت خارجه به عنوان دستگاه حاکمیتی مطرح بوده است.

وی درباره تعیین نماینده ایران در آژانس که مورد سؤال زیادی هم واقع شده، گفت: نماینده وزارت خارجه در آنجا حضور دارد و سرپرست وزارت خارجه آقای غائبی به عنوان نماینده ما با هماهنگی وزارت خارجه و دستگاه‌های مربوطه کار ویژه‌هایی که موظف است را انجام می‌دهد. اینکه برخی مراحل بوروکراتیک باید طی شود امری است که قبلا نیز بوده است.

خطیب‌زاده ادامه داد: آقای غریب آبادی به تمایل خود و به دلایل شخصی می‌خواست زودتر برگردد و برگشت ولی کارها در حال انجام است و همه اینها با جدیت توسط وزارت امور خارجه، نهاد ریاست جمهوری و دستگاه‌های دیگر در حال پیگیری است که گرفتن آگرمان و استوارنامه‌ها انجام شود. برخی کشورها در مرحله آگرمان و ویزا و برخی در مراحل داخلی است ولی همه در حال انجام است.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود با گزینه‌های مورد نظر وزارت خارجه مخالفت‌هایی در نهاد ریاست جمهوری صورت می‌گیرد، گفت: فرآیندهای معمول به صورت عادی در حال انجام است. حتما فرآیند تعیین سفیر و اعزام سفیر با حساسیت‌ها و دقت نظر بالایی باید انجام شود و شاید باعث شده این برداشت پیش بیاید. چند تا از کشورهایی که نام بردید در مرحله گرفتن آگرمان از دولت میزبان است که ان‌شاءالله سفرا اعزام می‌شوند.

* تمامی دوربین‌های پادمانی آژانس سر جایش است/ بزرگ نمایی گروسی شبیه بزرگ نمایی‌های رسانه‌ای

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات گروسی و ابراز امیدواری نسبت به گفت‌وگو با ایران و باز بودن راه دیپلماسی و شفاف بودن برنامه هسته‌ای ایران و همچنین ابراز نگرانی نسبت به خاموش بودن دوربین‌ها و لطمه زدن به نظارت آژانس نیز خاطرنشان کرد: بی توجهی به پیام‌هایی که صحبت‌های ایشان دارد و برخی مصاحبه‌های ایشان به نظرم ایشان باید بازنگری کند و توجه داشته باشد که یکی از اعضای بسیار مهم آژانس مورد اظهارات غیرفنی ایشان یعنی ایران قرار نگیرد. مشکل ما برخی از اظهارات ایشان این است که ایشان فراتر از وظایف خودش اظهاراتی را می‌کند و دیروز در مصاحبه با یکی از رسانه‌های آمریکایی مطالبی را درباره مسائل داخلی و اقتصاد ایران مطرح کرد که به نظرم تصور ایشان از جایگاه خودش غلط است.

وی ادامه داد: مدیرکل آژانس را دعوت می‌کنم که به مسائل فنی و وظایفش توجه کند. اگر گزارش شتاب زده و اظهارات سیاسی ایشان نبود، شاید الان جایگاه آژانس در راستی آزمایی بهتر بود. آنچه ایران انجام می‌دهد و اقدامات ایران طابق النعل بالنعل و جزء به جزء مطابق تعهدات ایران در پادمان است. آنچه ایران متوقف کرده برخی اقدامات داوطلبانه است. این‌که مدیرکل آژانس این را نداند و یا به عمد این را به گونه دیگری جلوه دهد جای تأسف دارد.

خطیب‌زاده گفت: تمامی دوربین‌های پادمانی سر جایش است و اقداماتی که ایران زیر نظر آژانس انجام می‌داده سر جایش است. هرگاه در یک توافق مرضی الطرفینی طرف مقابل از مصلحت مرضی الطرفینی عبور می‌کند و تخطی و تجاوز می‌کند، مختار هستیم از تعهد اخلاقی خارج شویم. چون طرف مقابل در این فرآیند از خود رفتار اشتباه نشان داده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: اقدامات ایران هیچ نگرانی اشاعه‌ای ندارد و جمهوری اسلامی ایران جزو پادمان است. بزرگ نمایی ایشان به بزرگ نمایی‌های رسانه‌ای شبیه است چون همه دسترسی‌های پادمانی را دارد. بهتر است مدیرکل بر طرف‌هایی که عضو ان.پی.تی نیستند، یا طرف‌هایی که مثل عربستان سعودی تعهدات جامع پادمانی را نمی‌پذیرند و اجرای کامل توافق جامع پادمانی را در دستورکار قرار نمی‌دهند و تلاش می‌کنند پروتکل‌های جزیی را در کشورهای خود ادامه دهند و دسترسی‌های آژانس را محدود کردند، متمرکز شود.

وی افزود: جامعه جهانی نمی‌پذیرد. ایران کشوری بوده که بیشترین نظارت را بر روی برنامه هسته‌ایش داشته است. کسی نمی‌تواند آن را با نمایش‌های خبری وارونه جلوه کند.

* سال‌هاست که برجام برای ایران کار نکرده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این پرسش که با توجه به توافقات حاصله در بعد فنی در مذاکرات وین آیا صدور قطعنام شورای حکام بر این توافقات نیز اثر خواهد گذاشت؟ گفت: آن‌چه جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات داوطلبانه و برجامی خود انجام داده در پاسخ به اقدامات طرف مقابل بوده است. سال‌هاست که برجام برای جمهوری اسلامی ایران کار نکرده یعنی توافق، منافع اقتصادی برای مردم ایران نداشته است. یک مقداری هم طرف‌های مقابل این روزها را تحمل کنند که برخی ابعاد فنی آن کاهش یابد و آنها ببینند که کاهش تعهدات یعنی چه.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان این‌که تمام اقدامات ایران برگشت پذیر است، اظهار داشت: اگر توافق فردا در وین نهایی شود، تمامی اقدامات ایران از لحاظ فنی برگشت پذیر است. اتفاقا آنچه برگشت ناپذیر است تروریسم اقتصادی آمریکا و کشورهای اروپایی و آنهایی است که با این اقدامات تحریمی غیرقانونی، فراسرزمینی و یکجانبه همراهی کردند. این فشارهایی که بر مردم ایران تحمیل کردند و دردی که ترامپ و بعد از آن هم برخی تلاش کردند بر مردم ایران تحمیل کنند، برگشت ناپذیر است. باید توجه خودشان را بر به نتیجه رسیدن توافق متمرکز کنند.

* توافق در دسترس است اگر آمریکا دو کار را انجام دهد

خطیب‌زاده ادامه داد: توافق در دسترس و ممکن است. اگر آمریکا دو کار کند، اول این‌که از این توهم اهرم سازی عبور کند. هیچ کسی در نظام بین‌الملل نیست که یک طرفه اهرم درست کند. اگر تصور و توهم اهرم سازی یک طرفه را کسانی که در کاخ سفید هستند به اضافه آلمان، فرانسه و انگلیس دارند، اشتباه می‌کنند. اهرم سازی یک طرفه وجود ندارد و از این توهم عبور کنند. دوم این‌که بپذیرند به تعهدات خودشان ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردند، همین فردا می‌توانیم به وین برویم و کمتر از چند هفته می‌توانیم توافق را اعلام کنیم.

* مبادله با ارزهایی غیر از دلار و یورو

وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه برای جایگزینی یک ارز جدید به جای دلار در سازمان همکاری شانگهای گفت: این‌که مبادلات خود را در چارچوب ارزهایی غیر از دلار یا یورو انجام دهیم همواره در دستورکار کشورهای مستقلی چون ایران بوده و در برخی مراودات دوجانبه همین الان با برخی کشورها با ارزهای محلی کار می‌کنیم و تلاش داریم از سلاح دلار که آمریکا در اقتصاد بین‌الملل ساخته، فاصله بگیریم و فقط ایران پشت آن نیست روسیه و چین و کشورهایی که مورد تبعیض‌های بین‌المللی قرار گرفتند این مسیر را رفتند. یکی از انتخاب‌ها این است که در اتحادیه‌های اقتصادی که وجود دارد بتوانیم تعریف کنیم و تا رسیدن به آنجا باید مسیر طی شود ولی اصل ایده همواره در دستورکار ما بوده است. 

* توصیه به دوستان عراقی/ جراحی کوچکی که دقیق به هدف اصابت کرد

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات فؤاد حسین وزیر خارجه عراق که گفته بود ایران شواهد ملموسی درباره استفاده موساد از مکانی که در اربیل مورد هدف قرار گرفته در اختیار عراق قرار نداده و هیچ مدرکی در این زمینه ارائه نکرده است، گفت: به دوستان در عراق توصیه می‌کنیم که مراقبت کنند مرزهای جغرافیایی و کشورشان مورد سوءاستفاده طرف‌های یاغی برای اقدامات ضد امنیتی بر علیه دوستشان ایران و مردم ایران قرار نگیرد. بیش از آن‌چه لازم دارند به آنها اطلاعات داده شده است. هم آن رژیم یاغی می‌داند در عراق و در برخی مرزها چه می‌کرده است.

وی افزود: من از این تریبون بارها به دوستان در عراق تذکر و هشدار دادم و آن (حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر موساد در اربیل) یک جراحی کوچک بود که دقیق به هدف هم اصابت کرد.

*  ملت‌های منطقه و سوریه می‌دانند جواب متجاوز سیلی است و خنده نیست

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره حمله اخیر رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق اظهار داشت: بلافاصله بعد از این اتفاق، امیرعبداللهیان با همتای سوری صحبت و ضمن محکوم کردن آن، درباره چگونگی مرتفع کردن این مشکل برای فرودگاه دمشق و پیش بینی‌های لازم صحبت‌هایی را داشت. با گوترش این تجاوزات مکرر رژیم اشغالگر قدس مورد اعتراض واقع شد.

وی افزود: این رژیم سعی می‌کند بحران‌ها را به خارج از سرزمین‌های اشغالی پرت کند تا از این حضیضی که در سرزمین‌های اشغالی در آن قرار گرفته از جمله اقتصادی، اجتماعی و سیاسی عبور کند. در اظهارات مقامات این رژیم این مباحث را می‌شنوید. پاسخ درست، مقاومت و عقب راندن این رژیم متجاوز است. ملت‌های سوریه و منطقه به خوبی می‌دانند جواب متجاوز سیلی است و خنده نیست و این مقاومتی که مردم سوریه با قوت نشان دادند مسیری است که محور و مردان مقاومت در مقابل این رژیم نشان دادند و این رژیم را سر جایش نشاندند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: قطعا سوریه نمی‌تواند حیاط خلوتی برای تجاوزات رژیم اشغالگر قدس باشد. کما این‌که تا امروز برخی اقدامات موثر به رغم برخی فشارها توسط ارتش سوریه صورت گرفته و مورد حمایت ما نیز هست.

* لبنانی‌‌ها خودشان باید تصمیم بگیرند

خبرنگاری با بیان این‌که در لبنان بحث تعیین مرزهای دریایی است و رژیم صهیونیستی شروع به استخراج نفت و گاز کرده و آیا شرکت‌های ایرانی آماده همکاری با لبنان در زمینه حفاری نفت و گاز هستند؟ که سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ما همواره از اقدامات داخل لبنان توسط خود لبنان استقبال کردیم و یک موضوع لبنانی است و باید خودشان تصمیم بگیرند و باید توجه کنند با چه طرفیتی روبرو هستند.

* سفر امیرعبداللهیان به چند کشور آفریقایی

وی همچنین گفت که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه قرار است بزودی به چند کشور در آفریقا سفر کند و افزود: چندین مقام آفریقایی به ایران سفر و مراودات ما با برخی کشورها در غرب و جنوب آفریقا از میلیارد دلار عبور کرده است. اتفاقا تنوع در سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی را در همین راستا پیگیری کردیم. به طور ویژه بخش آفریقای ما مامور شده که این مراودات را پیگیری کند. سفر دو ماه گذشته من به آفریقا بعد از چند سال در سطح معاونان وزرای خارجه، برای این بود که اینها را وارد فاز اجرایی کنیم. ماموریتی هم معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه دارد که به محض این‌که این اتفاق بیفتد اطلاع رسانی خواهم کرد.

* مراودات با آژانس در چارچوب فنی ادامه خواهد یافت

سخنگوی وزارت خارجه درباره آمادگی رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران نیز اظهار داشت: مراودات ما با آژانس و مدیرکل به صورت معمول و فنی ادامه دارد و در چارچوب‌های خودش پیگیری می‌شود. البته هر سفری باید دستورکار مشخص و واضحی داشته باشد البته برخی توضیحات را در خصوص عدم توجه آژانس به نشست‌هایی که در چارچوب بیانیه مشترک پنج مارس و گزارش آژانس درخواست کردیم که ان‌شاءالله آن پاسخ‌ها داده شود. قطعا مراودات ما با آژانس در چارچوب فنی و معمول خودش از طریق مجاری دیپلماتیک ادامه خواهد یافت.

* پاسخ اسرائیل در جای خود داده می‌شود

وی درباره حمله پهپادی اخیر در اربیل و کشته شدن دو نفر از اعضای موساد که سؤال یکی از خبرنگاران بود، گفت: در این باره پاسخی ندارم. پاسخ اسرائیل در جای خودش داده می‌شود و پاسخ اسرائیل را همانطور که تا به الان داده‌ایم، در جای خودش می‌دهیم و در کشورهای ثالث نمی‌دهیم.

* اقتصاد ایران و ونزوئلا در بسیاری از ابعاد با هم مکمل هستند

به گزارش فارس، خطیب‌زاده درباره نقشه راه ۲۰ ساله بین ایران و ونزوئلا و بحث مطرح شده مبنی بر کمک‌های بلاعوض ایران به ونزوئلا نیز اظهار داشت: در سفر قبلی (وزیر خارجه ونزوئلا) که به ایران انجام شد، امیرعبداللهیان این موضوع را پیشنهاد داد و بلافاصله توسط مقامات ارشد دو کشور مورد تایید قرار گرفت برای این‌که دو کشور در سطحی از همکاری‌ها هستند که این سطح از همکاری‌ها نیازمند نقشه راه بلندمدت است که دچار برخی روزمره‌گی‌ها و بالا و پایین شدن‌ها نشود. اساساً، نقشه راه بلندمدت بین کشورها و این توافقنامه‌ها برای این است که نگاه راهبردی به روابط بدهد و حوزه‌های همکاری را مشخص کند که براساس آن حرکت کرد.

وی همچنین گفت: اقتصاد ایران و ونزوئلا در بسیاری از ابعاد با هم مکمل هستند. در دوران سختی ایران در کنار مردم ونزوئلا بود. آن روزی که واشنگتن تصور می‌کرد با زور می‌تواند در داخل ونزوئلا تغییر انجام دهد، دو کشور همکاری‌های نزدیکی را داشتند و الان هم در حوزه‌های اقتصادی مراودات تجاری خوب دارند و همکاری‌های اقتصادی دارند و سفارش‌های جدی در این حوزه‌ها داشتند. در حوزه‌های فرهنگی و سیاسی و ابعاد مختلف و فروش نفت ایران به ونزوئلا و همه اینها در این سفر تبدیل به این نقشه راه بلندمدت ۲۰ ساله شد و فکر می‌کنیم این خودش مبنایی خواهد شد که بتوانیم این روابط را به نقطه جدید ببریم.

* استقبال از سفر کمیسیونر عالی حقوق بشر به چین

سفر کمیسیونر عالی حقوق بشر به چین سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و خطیب‌زاده در این باره اظهار داشت: از این سفر استقبال می‌کنیم و معتقدیم پاسخ این اقدام سازنده، قطعا باید نگاه غیرسیاسی به موضوع حقوق بشر و مراودات کمیسر عالی حقوق بشر با دولت چین باشد. متاسفانه شاهدیم برخی از طرف‌ها موضوع حقوق بشر را به موضوعی تبدیل کردند که به عنوان ابزار سیاسی از آن استفاده می‌کنند. این را به عنوان نقطه آغازی می‌دانیم که ان‌شاءالله بتوانیم شاهد این باشیم که چنین مراوداتی جواب سازنده‌ای را از مجموعه‌های بین‌المللی بگیرد.

* سفر لاوروف به تهران

خبرنگار فارس درباره سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به ایران سؤال کرد که وی گفت: سفر لاوروف به ایران انجام می‌شود و تاریخ آن را اطلاع رسانی خواهم کرد.

* عملیات روانی از جنس بسیار زرد

خبرنگار فارس همچنین درباره اقدام صورت گرفته از سوی حساب توئیتری وزارت خارجه آمریکا برای تعیین جایزه به منظور کسب اطلاعات از سپاه پاسداران سؤال کرد که خطیب‌زاده پاسخ داد: این‌که سپاه غیور پاسداران اسلامی ایران کابوس یاغیان، متجاوزان، تروریست‌ها، قانون گریزان، برهم زنندگان نظم منطقه‌ای و آغاز کنندگان جنگ در منطقه و متجاوزان به کشورهای منطقه باشد، باعث افتخار ایران است و سپاه سرافراز ایران به عنوان تامین کننده ثبات و امنیت در این منطقه قطعا مورد حقد و کینه و بدخواهی این گونه کشورها و کنشگران قانون گریز و یاغی قرار می‌گیرد.

وی گفت: البته اینها سند افتخار است. معتقدیم اینها بیش از اینکه معنای واقعی داشته باشد یک عملیات روانی است و اتفاقا عملیات روانی از جنس بسیار زرد آن برای این‌که نشان می‌دهد تا چه حدی در حوزه واقعی ناتوان هستند. تا چه حد اقدامات آنها بی اثر است که چنین کارزارهای ضد اطلاعاتی را در فضای رسانه‌ای انجام می‌دهند.

* الان تمرکز ما بر موضوع حج است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره دیدار احتمالی بین وزرای خارجه ایران و عربستان نیز خاطرنشان کرد: الان تمرکز ما بر موضوع حج است و اینکه به خوبی برگزار شود و با توجه به رایزنی‌های سازمان حج با مقامات ذیربط سعودی، شاهد اعزام حجاج هستیم و  تمرکز ماست که براساس آنچه مقام معظم رهبری فرمودند حج آرام و مطمئنی را شاهد باشیم.

* وضعیت اسدالله اسدی/ شکایت حقوقی و بین‌المللی

سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی بازداشت شده در بلژیک نیز گفت: از روز اول این موضوع را به رغم اینکه نقض فاحش و آشکار کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در مصونیت‌های دیپلماتیک بود، از لحاظ حقوقی پیگیری کردیم و دولت آلمان نقض فاحش در قبال این دیپلمات در مسیر بازگشت به محل ماموریتش انجام داد و همزمان با سفر رئیس جمهور وقت به اتریش این اتفاق افتاد و این شائبه را پیش آورد که طراحی توسط طرف‌های دیگر باشد که بعدا ثابت شد گروهک ظاله منافقین چه نقشی را در این توطئه داشته است.

وی ادامه داد: البته دولت بلژیک هم در این نقض فاحش و آشکار در ادامه نقش بازی کرد و بدعت خطرناکی را گذاشتند به آنها تذکر دادیم و الان هم اعلام می‌کنیم آقای اسدی دیپلمات ما باید بدون قید و شرط آزاد و اعاده حیثت شود و خسارات وارده جبران شود.

خطیب‌زاده با ذکر این نکته که این بدعتی که در خصوص نقض مصونیت‌های دیپلماتیک گذاشتند، قربانیان بدی را خواهد گرفت، اظهار داشت: از عهد باستان تا امروز این مصونیت‌ها بوده و ناقضان آن مسیر اشتباهی را طی کردند. با توجه به این‌که مسیر حقوقی که تلاش کردیم با همکاری برخی کشورها انجام دهیم، به نتیجه نرسید، با دستور رئیس جمهور شکایت حقوقی و بین‌المللی را در دستورکار قرار دادیم و براساس سازوکار حل اختلافات طبق کنوانسیون وین و این مسیر را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

* مراسم روز ملی روسیه در تهران

وی درباره مراسم روز ملی روسیه در تهران و دست دادن برخی مسؤولان با سفیر روسیه در تهران و عدم دعوت از ایران برای شرکت در نشست بریکس اظهار داشت: اگر در سفارت ایران در روسیه عکس‌ها را نگاه کنید صف نمی‌کشند که با سفیر ما دست بدهند. کار دیپلماتیک همین است. ما نباید دچار خودتحقیری شویم. منتقد هر سیاستی باشید هر نگاه به سیاست خارجی را داشته باشید. جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران زیبایی شان این است که در این منطقه جزو کشورهایی هستیم که به واقع هرنوع گفتمانی را می‌توانید بشنوید درباره آمریکا، روسیه، چین، پاکستان و ترکیه. سیاست آن چیزی است که از این تریبون، رئیس جمهور و وزیر خارجه اعلام می‌شود. آنچه مردم و رسانه‌ها و نخبگان می‌گویند قابل احترام است. از شبهه افکنی عبور کنید و دچار خود تحقیری نشوید.

خطیب‌زاده ادامه داد: گفتمان ایران نه شرقی نه غربی، توانمندسازی ملت ایران و استقلال و آزادی است.  این‌که وزیر خارجه در مسکو گفت ما نه اقمار کسی می‌شویم و نه برای خود قمری می‌خواهیم. این پیام از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون است. نمی‌خواهم وارد این مباحث شوم اجازه دهید سیاست خارجی مسیر خود را طی کند.

وی افزود: در این‌که در بریتکس دعوت شویم یا نشویم، در بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی ابتکاراتی داشتیم و یا دعوت‌ها براساس رویه‌هاست و اینها براساس موضوع سیاسی خاص نیست. شانگهای سال‌ها طول کشید. این‌که این ابتکار چقدر موثر است و کجای این هستیم داستانی دارد. ما در این ابتکارات بین‌المللی آن جایی که مایل بودیم باشیم بودیم و آنجایی که مراحلش را طی می‌کنیم ان‌شاءالله جلو می‌رویم.

* توقیف یک فروند هواپیما در آرژانتین

وی درباره توقیف یک فروند هواپیما در آرژانتین گفت: روابط عمومی ماهان در این زمینه اطلاع رسانی کرد. چنین اتفاقی برای هیچ هواپیمایی از ایران متعلق به شرکت‌های ایران در هیچ کجایی نیفتاده است. این چند هفته اخیر مدام پر از خبرسازی و عملیات روانی است و جنگ‌هایی است که با واژه و کلمه به ذهن و آرامش مردم نفوذ کرده و برخی اظهارات برای ایجاد حس ناامنی است. براساس اعلام ماهان این هواپیما بیش از یک سال به ونزوئلا فروخته شد و خدمه آن هم ایرانی تنها نیستند و اتباع کشورهای دیگر هم هستند و ربطی به این موضوعات ندارد و در چارچوب دیگری باید پیگیری شود.

* پاسخ ایران قاطع و متناسب بود

سخنگوی وزارت خارجه درباره توقف فعالیت دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران و برخی از اظهارنظرها در این زمینه که این اقدام را کافی ندانسته‌اند نیز گفت: پاسخ ایران قاطع و متناسب بود. اگر در ادامه مسیر و ادامه مذاکرات همکاری ببینم، قطعا متناسب با آن پاسخ می‌دهیم.

* موضوعات داخلی عراق مربوط به خود عراق

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره وضعیت عراق و استعفای نمایندگان جریان صدر در پارلمان عراق اظهار داشت: در خصوص موضوعات داخلی عراق قطعا باید گروه‌ها و مردم عراق صحبت کنند. مردم عراق و گروه‌های سیاسی در این مرحله از بلوغ قرار دارند که در توافقات و مراوداتی که با هم دارند بتوانند مشکلات را حل کنند. آنچه برای ایران مهم است، حفظ تمامیت ارضی، ثبات و امنیت عراق است. همواره بر حاکمیت قانون و مسیرهای قانونی و چارچوب‌های قانونی و حفظ آرای مردم تأکید کرده‌ایم و معتقدیم همه گروه‌های عراقی باید کمک کنند عراق از این امنیت و آرامش دور نشود.

* سفیر قبرس ادعاها را کذب محض خواند

وی درباره برگزاری مانور رژیم صهیونیستی با قبرس و ادعاهای مطرح شده در این باره مبنی بر این‌که می‌خواهیم مراکز هسته‌ای و نظامی ایران را مورد هدف قرار دهیم، اظهار داشت: اسرائیل و برخی طرف‌ها چه پازل‌هایی را برای جنگ روانی ایجاد کردند و این ادعای رژیم صهیونیستی از اساس غلط است. سفیر قبرس را دعوت و پاسخ داد که چنین حرفی از اساس غلط و کذب محض است و گفت که روابط ایران و قبرس ممتاز است و اجازه نمی‌‌دهیم هیچ طرف‌ ثالث نمایش‌های فریبکارانه را بدهد.

خطیب‌زاده بیان کرد: اینقدر دست رژیم اشغالگر قدس خالی است که فقط و فقط عملیات روانی انجام می‌دهد و هیچ کدام از این عملیات روانی را نه شما می‌خرید نه ما می‌خریم.

* گروسی بخواهد به عنوان توریست بیاید می‌تواند

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر گروسی به تهران و این‌که ایران موافق انجام این سفر است نیز اظهار داشت: مراودات ایران و آژانس و ایران و مدیرکل در چارچوب فنی ادامه دارد و همین امروز هم ادامه دارد و قطعا هر تحولی دستورکاری می‌خواهد. ایشان اگر بخواهد به عنوان توریست بیاید می‌تواند راحت و بدون ویزا بیاید، ولی اگر می‌خواهد در چارچوب مدیرکل بیاید دستورکاری می‌خواهد. ایشان همواره با دستورکار سفر می‌کند، البته شاید در سفر به سرزمین‌های اشغالی دستورکارش چیز دیگری بوده است.

* آمریکا به وظایف و منشور سازمان ملل عمل کند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مقر سازمان ملل در آمریکا و اینکه ما آماده‌ایم زمین در اختیار سازمان ملل قرار دهیم که در ایران مستقر شود نیز خاطرنشان کرد: از این‌که آمریکا میزبان مناسبی برای مقر سازمان ملل در بسیاری از مواقع نبوده و توافقنامه میزبانی را نقض کرده نکته درستی است و همواره این را مورد اعتراض قرار دادیم و آمریکا باید به وظایفش و منشور سازمان ملل عمل کند.

* کشورهایی که خودشان بخشی از ناامنی در نظام بین‌الملل هستند

اعلام وضعیت قرمز از سوی فرانسه و کانادا و هشدار برای سفر به ایران سؤال دیگری بود که پرسیده شد و خطیب‌زاده گفت: در برخی از برهه‌ها رسانه‌های جریان اصلی و برخی کشورهای خاص طراحی می‌کنند که حس ناامنی را به داخل ایران و ناظران نظام بین‌الملل منتقل کنند و این دستورکار روشنی است که دارند.

و افزود: اگر هفته‌های اخیر پیگیری کنید، برخی رسانه‌های معاند فارسی زبان همه تلاششان این است که این ناامنی را منتقل کنند و این بیانیه‌ها  توصیه‌های مسافرتی در همین راستاست. هر موقعی این اتفاق می‌افتد اهالی رسانه بدانید که هدفگذاری آنها برای افکار عمومی است. این کشورها خودشان بخشی از ناامنی در نظام بین‌الملل هستند، چه با سلاح و چه با اقدام و چه با دار و دسته‌سازی‌ها در نظام بین‌الملل که علیه کشورهای مستقل انجام می‌دهند. کشور و مردم متمدن ایران مردمی هستند که همواره در طی قرون و هزاره‌ها میزبان بسیار خوبی برای همه کشورها و افرادی بودند که به ناچار یا از روی انتخاب به این کشور آمده‌اند و این اقدامات سیاسی خیلی ارزش ندارد. بهترین شاهد مثال آنهایی هستند که به ایران می‌آیند و از نزدیک وضعیت آرام ایران را مشاهده می‌کنند.

* سفر امیرعبداللهیان به ترکیه

خطیب‌زاده درباره تعویق سفر امیرعبداللهیان به ترکیه نیز خاطرنشان کرد: وزیر خارجه سفر به ترکیه و آفریقا و چند کشور دیگر را در دستورکار دارد و ترکیه جزو اولویت‌هاست. برنامه‌ریزی برای چند روز آینده انجام می‌شود، ولی زمانی قطعی شد اعلام خواهد شد.

* درباره امنیت خود با هیچ کسی شوخی نداریم

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر نفتالی بنت به امارات و استقرار سامانه‌های راداری رژیم صهیونیستی در حوزه خلیج فارس و اظهارات مقامات این رژیم گفت: رژیم اشغالگر قدس که از سخنرانی سید مقاومت آنچنان دست و پایش را گم می‌کند که در سرزمین‌های اشغالی اعلام وضعیت فوق العاده می‌کند،  بهتر است مراقب خودش باشد و به خوبی می‌داند ایران در منطقه درباره امنیتش با هیچ کسی شوخی ندارد. 

* تماس‌هایی که ادامه داشت

خطیب‌زاده درباره اظهارات امیرعبداللهیان مبنی بر ارسال ابتکارات از سوی ایران برای آمریکا برای خروج از بن بست در مذاکرات نیز گفت: چه پیش از قطعنامه و چه در حوالی آن مذاکرات ادامه یافت و امیرعبداللهیان علاوه بر یکی دو موردی که با آقای بورل تماس داشت، تماس‌هایش ادامه یافت چه به صورت پیام‌های مکتوب و چه تلفنی. بورل مبتلا به کرونا بود و از داخل قرنطینه تماس‌هایش با امیرعبداللهیان ادامه یافت و از آن مسیر ابتکارات و بسته‌هایی را فرستادیم.

وی ادامه داد: آنچه الان در آن وضعیت قرار دایم این است که متاسفانه آمریکا می‌خواهد مذاکرات را تطویل کند و برخی موضوعات دوجانبه را از طریق گفت‌وگوهای وین حل کند که نشدنی است. آمریکا باید به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کند و این دار و دسته‌سازی و کارها با سه کشور اروپایی که انجام داد در این چارچوب دیده می‌شود که تبانی پیش پرده‌ای بوده که فشاری بگذارند. آنچه ما بر آن تمرکز داریم این است که توافق اجرایی شود و این هم در دسترس است در صورتی که آمریکا تغییر روش و منش بدهد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی گفت: منبع تهدید در هر نقطه‌ای باشد در همان جا پاسخ داده می‌شود و خنثی می‌شود. پاسخ تهدید اسرائیل در همان جا داده می‌شود. جواب اسرائیل  هر موقع لازم بود در جا داده شده و دردش را هم کشیده‌اند.

*  تمرکز ما بر حج خوب و آرام است

سخنگوی وزارت خارجه درباره دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان اظهار داشت: در این مرحله متمرکز هستیم که ببینیم توافقات درباره حج به خوبی انجام شود. تمرکز ما بر حج خوب و آرام است. آنچه توافق شد بین حج و زیارت ما و سازمان‌های ذیربط سعودی باید مطمئن شویم اینها به خوبی انجام شود و بعد درباره مباحث دیگر اقدام کنیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری اعلام کرد: قطعا بازگشایی سفارتخانه‌ها بین ایران و عربستان یکی از موضوعاتی است که در ادامه مسیر باید انجام شود. الان تمرکز ما بر روی موضوع حج است.

وی همچنین گفت: موضوع بریکس در دستورکار ما قرار داشته و دارد و در ادامه مسیر اگر تحول خاصی انجام شد اطلاع رسانی خواهد شد.

گزارش از اکرم شریفی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول