اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

شاخص‌هایی عجیب برای تعیین خبرگان ورزشی؛ ورود سیاسی‌ها برای ریاست کمیته ممنوع!

با تعیین شاخص‌هایی برای تعیین خبرگان ورزشی به نظر می‌رسد محدودیت‌هایی برای ورود افراد سیاسی ایجاد شده است.

شاخص‌هایی عجیب برای تعیین خبرگان ورزشی؛ ورود سیاسی‌ها برای ریاست کمیته ممنوع!

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، یکی از دلایلی که باعث شد تا انتخابات کمیته ملی المپیک بهمن ماه سال گذشته به تعویق بیفتد مطرح شدن آیین‌نامه انتخابات بود که بالاخره با پایان نگارش این آیین‌نامه، مسئولان کمیته اسفند سال گذشته آن را به IOC ارسال کردند. با پیگیری‌های متعدد اوایل خرداد نظر کمیته بین‌المللی اعلام و ایراداتی به آن گرفته شد که البته قابل ویرایش بود.

در همین راستا اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک تصمیم گرفتند آیین‌نامه‌ای را هم برای انتخاب خبرگان ورزشی بنویسند تا مشکلات دوره‌های گذشته تکرار نشود چرا که معمولا رئیس کمیته از همین خبرگان ورزشی انتخاب می‌شد. این آیین‌نامه در حالی روز گذشته به تصویب رسید که انتقاداتی به آن مطرح شده است.

* مانع‌تراشی برای ورود سیاسیون

شاخص‌هایی که برای معرفی ۵ خبره ورزشی تعیین شده به گونه‌ای است که مانع ورود برخی افراد به مجمع خواهد شد. از بین خبرگان ۲ نفر خانم و یک نفر نماینده ورزش دانش‌آموزی هستند، در این خصوص بحثی نیست اما انتخاب ۲ خبره دیگر از اهمیت قابل توجهی برخوردار است که می‌تواند سرنوشت ۴ سال ریاست کمیته را تعیین کند.

شروطی را کمیته برای معرفی خبرگان گذاشته به شرح زیر است:

* حداقل تحصیلات کارشناسی باشد.

* سابقه حضور حداقل یک دوره در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک یا رئیس فدراسیون‌های المپیکی داشته باشد.

* مدیران ارشد ورزش که سابقه مدیریت دارند یا در بازی‌های المپیک و آسیایی به عنوان مدیر حضور داشته‌اند.

 * آشنایی با ساختارهای بین‌المللی ورزش از جمله OCA، IOC و انوک.

* شناخت کافی از ساختار کمیته ملی المپیک و ورزش قهرمانی

* شاخص‌های خبرگان به ضرر گزینه دولت؟

حالا تعیین این شاخص‌ها به نظر می‌رسد مانع ورود برخی از جمله سیاسی‌ها خواهد بود که سالها در ورزش ایران حضور داشته‌اند که یکی از آنها ریاست سیدرضا صالحی‌امیری است که با ارتباطات نزدیک خود با دولت روحانی، از نظر مالی خدمات قابل توجهی به ورزش داشت. اگرچه این شاخص‌ها آن زمان تعریف نشده بود که اگر بود وی نمی‌توانست ۴ سال ریاست ساختمان سئول را برعهده داشته باشد.

اداره این سال‌های کمیته نشان داده هر زمان افرادی که در راس بودند ارتباط نزدیکی با دولت داشتند توانسته‌اند از نظر مالی خدمات قابل توجهی داشته باشند اما هر زمان این اتفاق رخ نداده نه تنها کمیته از سوی دولت حمایت مالی نشده بلکه همیشه اختلافاتی با وزارت هم داشته است که نمونه آن را در دوره ریاست کیومرث هاشمی شاهد بودیم. باتوجه به شاخص‌هایی که تعیین شده مشخص نیست دولت می‌تواند گزینه‌ای برای ریاست کمیته داشته باشد یا خیر. پیش از این صحبت‌هایی در خصوص حضور حمید سجادی در انتخابات بود اما این موضوع بارها از سوی وی تکذیب شد. سیدرضا صالحی‌امیری نیز در آخرین نشست خبری خود تاکید کرد بنایی برای حضور دوباره در کمیته ندارد. 

* واکنش دبیر کل به تعیین شاخص‌های خبرگان ورزشی

با این وجود، کیکاووس سعیدی دبیر کل کمیته ملی المپیک تاکید دارد تعیین شاخص‌ها فرد محور نبوده است. وی در این باره گفت: ما فقط روی شاخص‌ها صحبت کردیم یعنی ابتدا به افراد نگاه نکردیم و بعد زمینه حضور افراد خاص را ایجاد کنیم. به طور قطعی فقط تعیین شرایط احراز بود تا افرادی که حاضر می شوند با موضوع جنبش المپیک آشنا باشند.

حالا با این شرایط قرار است ثبت‌نام از نامزدهای انتخاباتی ۲۰ تیرماه آغاز شود و باید دید تا آن زمان چه کسانی برای ریاست وارد میدان خواهند شد. اینکه دولت می‌تواند مانند گذشته گزینه‌ای داشته باشد و یک مقام سیاسی امور را در دست بگیرد یا یک فرد ورزشی ریاست کمیته را عهده‌دار خواهد شد؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول