اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

خبرهای خوش درباره مترو پرند/ پروژه‌ای برای کاهش فاصله شمال و جنوب پایتخت

پروژه خط مترو تهران ـ پرند زیر ذره بین نمایندگان مجلس رفته و اعضای شورای شهر هم نسبت به تحقق این موضوع تاکید دارند. مدیران شهرداری می‌گویند این موضوع از اولویت‌های نخست حوزه حمل و نقل است و نیمه دوم امسال این خط راه اندازی می‌شود.

خبرهای خوش درباره مترو پرند/ پروژه‌ای برای کاهش فاصله شمال و جنوب پایتخت

خبرگزاری فارس، گروه شهری: پرند یکی از شهرهای اقماری اطراف تهران است  که طی سال های اخیر رشد جمعیت پرشتابی را تجربه کرده و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساکنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد، شهر جدید پرند شهری در شهرستان رباط‌کریم از توابع استان تهران است. این شهر در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تهران و در مسیر آزادراه تهران ـ ساوه و در مجاورت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی واقع شده‌است. به همین دلیل مسوولان استان تهران  ۱۴ سال پیش تصمیم گرفتند تا هم برای کاهش حجم ورودی خودروهای شخصی به تهران و هم به منظور کاهش تصادفات در جاده تهران ـ ساوه خط متروی تهران را به پرند برسانند.

 مردم شهر پرند برای کار، تحصیل و سایر امور روزانه ، تردد بالایی به پایتخت دارند به صورتی که براساس آمارهای ترافیکی، روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند تردد دارند که عمده این افراد از وسایل حمل و نقل شخصی برای طی این مسافت استفاده می کنند.

بررسی های اولیه احداث این خط مترو نشان می داد طول این خط ۵۰ کیلومتر خواهد بود که ۵ ایستگاه نیز برای آن پیش بینی و مقرر شد تا خط متروی پرند از خط یک مترو و از ایستگاه شاهد منشعب شود؛ اتفاقی که همه مسئولان در وهله اول از آن حمایت کردند؛ اما در عمل ۱۴ سال به طول انجامید و زمانی که به پیشرفت بیش از ۹۰ درصد عملیات ساختمانی رسید، در زمین این سازمان و آن سازمان پاسکاری شد.

به طور دقیق تر مطالعات و بخشی از عملیات اجرایی پروژه خط مترو تهران - پرند در سال 1384 توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال 1391 کل پروژه به شهرداری تهران واگذار شد.بخشی از پروژه حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول 4 کیلومتر در ابتدای سال 1395 و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول 26 کیلومتر در مردادماه سال 1396 تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

اما بخش نهایی این طرح که از ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا ایستگاه پرند امتداد داشته و حدود 20 کیلومتر مسافت را شامل می‌شود، علی‌رغم پیشرفت 90 درصدی عملیات ساختمانی، به دلیل کمبود اعتبارات، تاکنون کامل نشده است.

پروژه خط مترو تهران ـ پرند زیر ذره بین نمایندگان مجلس

پس از بازدید اخیر استاندار تهران از پروژه خط مترو شهر جدید پرند، این بار اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم پایتخت در مجلس شورای اسلامی در محل اجرای پروژه مذکور حاضر شد تا از نزدیک در جریان پیشرفت عملیات اجرایی طرح و روند رفع مشکلات مالی آن قرار گیرندگان استان تهران و پیگیری امر از مبادی تصمیم‌گیرنده مورد تاکید قرار گرفت.

 شاکری در پایان این بازدید ۳ ساعته، مواردی از قبیل تامین برق پایدار برای بهره برداری بدون دغدغه از خط مترو تهران - پرند، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، تامین واگن و لکوموتیو به میزان کافی برای کاهش سرفاصله حرکتی قطارهای این مسیر، استفاده از فناوری‌های روز دنیا در پروژه و پیگیری برای ایجاد مجتمع ایستگاهی در محل ایستگاه پرند را یادآور شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، همچنین آغاز عملیات ساختمانی خط دوم مترو پرند به موازات پیشبرد مراحل سازه ای خط اول را خواستار شد. این در حالی است که بودجه لازم برای تکمیل عملیات عمرانی و تجهیز خط مترو تهران -پرند دارد در ۲ خط طراحی شده ، رقمی در حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان است.

 در بازدید صورت گرفته، ساختمان ایستگاه در حال تکمیل و همچنین کل ۱۹ کیلومتر مسیر ریلی حد فاصل ایستگاه فرودگاه امام خمینی  (ره) تا ایستگاه پرند که مشمول عملیات تثبیت و زیر کوبی ریل ها بود، به صورت میدانی پیمایش شد.

این امر در حالی است که حتی روزهای تعطیل، حدود ۱۴۰ نیروی کار در پروژه مذکور مشغول انجام وظیفه هستند تا در صورت تامین به موقع منابع مالی، خط مترو پرند تا قبل از پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: در سال جدید معاونت حمل و نقل و ترافیک نسبت به اتخاذ رویکردی تحولی در حوزه‌های مختلف مأموریتی خود اقدام خواهد کرد که رویکرد تحولی در بخش متروشامل  تکمیل خطوط هفت گانه مترو و ظرفیت واگن های آن و توسعه و بهره برداری از 5 خط مترو  شامل8 تا 11 و اکسپرس و بهره برداری از 14.2کیلومتر مسیر از خطوط مترو شامل 4کیلومتر از خط هفت، 9 کیلومتر از خط شش ، 1.2کیلومتر از خط چهار از جمله این برنامه‌ها است.

شفیعی اعلام کرد: راه اندازی خط مترو پروند بسیار حائز اهمیت است و مورد توجه قرار دارد. ان شالله با برنامه‌ها و اعتباراتی که پیش بینی شده اتفاقات خوبی را در سال جاری شاهد خواهیم بود.

وی افزود: همچنین افتتاح 7 ایستگاه از خطوط مترو شامل چهار ایستگاه از خط 6، دو ایستگاه از خط 7  و یک ایستگاه از خط 4 و بهره برداری فاز 2 پایانه اکباتان در خط 4،انجام مطالعات خطوط مترو شامل مطالعات توسعه شرقی خط2 از فرهنگسرا به پایانه شرق جدید، ادامه مطالعات خطوط جدید 8-9-10-11، انجام بخشی از مطالعات خطوط سبک ریلی   شهر تهران، اورهال 12 رام قطار AC ، سه دستگاه واگن دو طبقه و یک دستگاه لکومتیو،شروع عملیات اجرایی بهسازی مراکز فرمان خطوط 1 و 2 و تکمیل انبار قطعات یدکی متروی تهران از دیگر جزئیات رویکرد تحولی است.

مسعود درستی، مدیرعامل شرکت مترو تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: راه اندازی ایستگاه پروند از اولویت‌های اصلی ما است و برنامه ریزی جهت افتتاح این خط  در زمستان به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

وی بیان داشت: اقدامات و برنامه‌ها در مترو در حال انجام است و توقفی در کارها نبوده و ان شالله شاهد تحولات بزرگ در حوزه مترو تهران و حومه خواهیم بود.

به گفته وی این پروژه گامی جهت کاهش فاصله شمال و جنوب پایتخت و تسهیل در تردد شهروندان است و ان شالله رضایتمندی شهروندان به ویژه در جنوب غرب تهران به همراه دارد.

منصوری استاندار تهران در بازدیدی که به اتفاق فرماندار شهرستان رباط کریم، امام جمعه این شهر، مجری خط مترو تهران ـ پرند، پیمانکاران، مشاوران و برخی از عوامل دست اندرکار پروژه صورت گرفت، با تاکید بر این نکته که تکمیل و راه اندازی خط مترو تهران ـ پرند یکی از طرح های اولویت دار استان در سال جاری تلقی می‌شود، عزم تمام دستگاه های ذیربط از جمله وزارت راه و شهرسازی، استانداری و شهرداری تهران را نشانه جدیت متولیان امر در اتمام این پروژه در اسرع وقت  دانست.

۱۴ سال است که مسوولان استان تهران کلنگ خط متروی پرند را به زمین زده اند؛  حالا این خط به ایستگاه پایانی رسیده و تکلیف اعتبارات مورد نیاز پیمانکار جهت خرید تجهیزات تعیین شده و اعتبارات  در حال تحقق است. بیش از ۴۰۰هزار نفر از ساکنان پرند چشم امیدشان به سوی مسوولان مربوطه است تا هر چه سریع‌تر مترو پرند افتتاح شود.مدتی پیش علیرضا زاکانی خبر از تغییر و تحولات اساسی در شهرتهران داد و به نظر می‌رسد این تغییر و تحولات بزودی برای شهروندان بیشتر ملموس خواهد شد.

مخاطبان «فارس من»هم با ثبت سوژه ای با عنوان راه‌اندازی متروی پرند الزامی است در خواست افتتاح مترو پرند شده اند.به گفته آنها پرند با جمعیت بالای 400 هزار نفر که روزانه نیز این جمعیت در حال افزایش است نیاز مبرم به مترو جهت حمل و نقل عمومی به کلانشهر تهران را دارد و نبود مترو در این شهر مردم را دچار مشکلات فراوانی در حمل و نقل عمومی کرده است.

انتهای پیام/ ت 509

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول