اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

درآمد 615 میلیارد تومانی کارگزاری‌های فناوری/کدام صنایع به مراکز رشد مراجعه می‌کنند؟

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران گفت: همرسانی کارگزاری‌های فناوری در سطح کشور درآمد ۶۱۵ میلیارد تومانی به همراه داشته است.

درآمد 615 میلیارد تومانی کارگزاری‌های فناوری/کدام صنایع به مراکز رشد مراجعه می‌کنند؟

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، شبکه فن بازار شبکه ای ملی است که در تمام استان های کشور دفتر دارد. وظیفه اصلی این شبکه توسعه بازار فناوری و نظارت بر مبادله هاست. این مبادلات شامل خرید و فروش محصول، سرمایه گذاری در زیست بوم فناوری و نوآوری، رفع نیازهای فناورانه و انتقال فناوری می شود. این فعالیت ها به دست کارگزاران تجارت فناوری یا بروکری‌های فناوری انجام می شود.

در حال حاضر قریب به 60 کارگزاری در استان های مختلف کشور فعالیت می کنند که به عرضه ها و تقاضاهای فناوری اشراف دارند و می دانند که توانمندی ها و نیازهای هر استان و هر حوزه تخصصی چیست. ارتباط میان کارگزاری‌ها شبکه قدرتمندی ایجاد کرده است. بدین ترتیب اگر تقاضای فناوری در یک استان پیش بیاید می توانند با توانمندی استان دیگری آن را رفع کنند. برای مثال، ممکن است تقاضای فناوری در بوشهر باشد اما راه حل آن در خراسان شمالی باشد، کارگزاری‌ها با استفاده از ارتباطات خود می توانند ارتباط مورد نیاز را ایجاد کرده و این نیازها را رفع کنند.

محمد صالح خالقی، دبیر شبکه فن بازار ملی ایران در گفت و گو با خبرنگار علم و پیشرفت خبرگزاری فارس بیان کرد: گردش مالی حاصل از همرسانی کارگزاری‌ها طی 18 ماهه گذشته بالغ بر 615 میلیارد تومان بوده و اسناد، قراردادها و مبادلات آن نیز موجود است. البته شبکه فن بازار توانایی رصد همه مبادلات را ندارند، چراکه در برخی رویدادها خریدار و فروشنده به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط گرفته اند.

وی افزود: درواقع گردش مالی در این حوزه بالغ بر هزار میلیارد تومان است اما مدارک و اسناد 615 میلیارد تومان آن موجود است. شبکه فن بازار جامع ترین بانک اطلاعات فناوری کشور را دارد و قریب بر 30 هزار کاربر فعال، 6 هزار شرکت و 15 هزار محصول در این سامانه بارگزاری شده است. این سامانه بانک اطلاعاتی جامع و ابزاری برای همرسانی میان کارگزاری‌هاست.

IT، فعال ترین حوزه در زیست بوم فناوری

دبیر شبکه فن بازار در پاسخ به این پرسش که چه صنایعی برای رفع چالش های فناورانه به سراغ استارتاپ ها و مراکز رشد می روند، اظهار کرد: تمامی صنایع و حوزه های فناوری برای رفع چالش به مراکز رشد و پارک های علم و فناوری مراجعه می کنند. در کنار حوزه فناوری، یک حوزه کاربرد نیز وجود دارد و اکثر صنایع در خصوص حوزه کاربرد به سراغ پارک ها می آیند. نانو یک فناوری است اما استفاده از آن در کشاورزی یا مکانیک کاربرد نانو به شمار می رود.

خالقی ادامه داد: بیشترین حوزه ای که صنایع و شرکت های آن برای رفع چالش هایشان به پارک ها و مراکز رشد مراجعه می کنند حوزه IT است که شامل هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و پردازش تصویر می شود. به طور تقریبی حدود 40 درصد از فعالیت در این زمینه متعلق به حوزه IT است. این روند در حوزه تجهیزات پزشکی حدود 10 تا 15 درصد، صنعت کشاورزی حدود 10 درصد، صنایع غذایی حدود 8 درصد، نفت، گاز و پتروشیمی حدود 8 درصد است. درصد باقی مانده نیز متعلق به حوزه صنایع معدنی، نرم و فرهنگی و صنایع دیگر است.

وی افزود: این آمار و ارقام براساس برنامه ها، رویدادها و ارتباطاتی به دست آمده که شبکه فن بازار ملی در سطح کشور و زیست بوم فناوری و نوآوری انجام می دهد. اغلب صنایع و شرکت های بزرگ تقاضای رفع نیازهای فناورانه را به دست زیست بوم نوآوری و فناوری دارند. همچنین استارتاپ ها و شرکت های موجود در این زیست بوم قصد ارائه  نوآوری و فناوری های خود را به صنایع بزرگ و واحدهای صنعتی دارند. درواقع مراکز رشد و پارک های علم و فناوری هم با تقاضای صنایع و هم با ارائه فناوری از سوی شرکت ها مواجه هستند.

دبیر شبکه فن بازار تصریح کرد: برخی از صنایع با توجه به شرایطی که دارند استقبال کمتری از رفع نیازهای فناورانه در زیست بوم نوآوری و فناوری می کنند. دلیل این امر می تواند کندی و بروکراسی های موجود در این صنایع باشد. برای مثال در دوره ای تقاضا از سوی استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان در صنعت خودرو و صنعت نفت، گاز و پتروشیمی بسیار بالا بود اما ورود به لیست تامین کنندگان این صنایع برای استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان بسیار دشوار بود. این مشکل در صنعت نفت برای مدتی رفع شد اما دوباره به حالت اولیه بازگشته است. از سوی دیگر برخی صنایع مانند صنعت نظامی و هسته ای شرایط خاصی دارند و از سازوکار ویژه ای پیروی می کنند.

لزوم تقویت پارک های فناوری در سراسر کشور

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی صنایع برای رفع نیازشان، پارک های استانی را به پارک های دانشگاهی ترجیح می دهند، گفت: یکی از مهم ترین فعالیت های شبکه فن بازار ملی انجام فعالیت های توسعه ای در کشور است. بسیاری از پارک های کشور باید وقت بیشتری را برای توسعه درونی صرف کنند. پارک های بسیاری خوبی را در سراسر کشور داریم مانند پارک پردیس، پارک یزد و پارک اصفهان. با این حال بسیاری از پارک ها باید ظرفیت خود راتقویت کنند. صنایع نمی توانند ریسک کنند و برای رفع نیاز فناورانه به هر پارکی مراجعه کنند، در این خصوص تا حدی نیز حق دارند.

وی با اشاره به این که برای رفع این مشکلات نه تنها صنعت باید ریسک پذیری خود را افزایش دهد بلکه پارک های استانی و دانشگاهی نیز باید بتوانند ظرفیت داخلی و شرکت های مستقر در خود را تقویت کنند. این تقویت شامل اخذ انواع استانداردها، افزایش کیفیت محصولات تولیدی و تضمین این محصولات می شود. این تقویت باید به شکلی انجام شود که اعتماد صنایع جلب شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول