اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

واکنش به نامه 61 اقتصاددان/ نویسندگان نامه مقصران شرایط فعلی هستند

استاد دانشگاه با اشاره به نامه 61 اقتصاددان گفت: نویسندگان این نامه که مقصران شرایط فعلی هستند چرا زمانی که خودشان مسؤول بودند و می‌توانستند مؤثر باشند، سکوت اختیار کرده‌ بودند؟

واکنش به نامه 61 اقتصاددان/ نویسندگان نامه مقصران شرایط فعلی هستند

حسین عبداللهی استاد دانشگاه و معاون معاون بررسی و گفتمان‌سازی بسیج اساتید در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس در مورد نامه‌ 61 اقتصاددانان گفت: مکاتبه اقتصاددانان با مسئولان امری پسندیده است که بارها رخ داده اما اگر فردی متخصص این نامه را مطالعه کند متوجه می‌شود پایه اساسی بسیاری از مسائلی که نگارندگان این نامه مطرح کردند ناشی از عدم اطلاع آنان از برنامه‌های اقتصادی دولت است.

وی با بیان اینکه دولت باید اطلاع رسانی در مورد امور اقتصادی را افزایش دهد، افزود: نگارندگان این نامه دچار اشتباه شده‌اند چراکه بدون اطلاع دقیق از برنامه‌های اقتصادی دولت اقدام به نوشتن نامه سرگشاده کرده‌اند. لازم بود نویسندگان این نامه به عنوان متخصص ابعاد مختلف طرح را مطالعه و بررسی کنند، سپس اقدام به نوشتن نامه کنند. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با مطالعه نامه درمی‌یابیم عمده مشکلاتی که در آن مطرح شده مربوط به دولت قبل است، همان دولتی که نگارندگان این نامه برای رویِ کارآمدن آن تلاش کردند به همین جهت است که بانیانِ این نامه باید پاسخ‌گویِ این سوالات باشند. 

وی این نامه را فرار رو به جلو دانست و تشریح کرد: کسانی که مشوق ارز ترجیحی بودند و باعث شدند دولتِ‌ وقت چنین اقدامی انجام دهد و برای اقتصاد کشور مشکلات عمده به وجود بیاید باید پاسخ‌گو باشند.

عبداللهی گفت: در مورد پرداخت یارانه‌ها دو راه پیش روی ما قرار دارد؛ یارانه را به بخش مصرف دهیم یا به بخش تولید، اما مسئولان سابق که مورد حمایت نویسندگان این نامه هم بودند در اقدامی عجیب  یارانه را به سمت واردات سوق دادند که به تولید ضربه‌زد تا جایی که شاهد بودیم کشور ما که در تولید گندم خودکفا بود، میزان تولید گندمش به شدت کاهش یافت.

وی ایجاد نقدینگی را یکی دیگر از مشکلات ایجاد شده توسط ارزترجیحی دانست و افزود: این اقدام موجب افزایش نقدینگی، فساد و رانت شد که مسئولان دولت قبل و حامیان آن‌ها در ایجاد چنین شرایطی مقصرند.  

عبداللهی با بیان اینکه نویسندگان این نامه یا نمی‌دانند یا خودشان را به ناآگاهی می‌زنند، گفت: سیاستی که توسط این اقتصاددانان انتخاب شد و در دستور کار دولت محبوبشان (دولت قبلی) قرار گرفت موجب شد برای تامین گندم مورد نیاز کشور با مشکل مواجه شویم.

وی با اشاره به اینکه دولت قبل یارانه را به واردات اختصاص داد، افزود: در شرایط فعلیِ دنیا به خاطر جنگ اوکراین در واردات گندم به مشکل خورده‌ایم، بنابراین نگارندگان این نامه که اقتصاد کشور را به واردات گره زدند باید جواب‌گوی وضع فعلی باشند یا حداقل سکوت کنند. 

عبداللهی با اشاره به اینکه نویسندگان این نامه مقصران شرایط فعلی هستند، تصریح کرد: چرا زمانی که خودشان مسئول بودند و می‌توانستند موثر باشند سکوت اختیار کرده‌ بوند؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این نامه بیش از اینکه ماهیت اقتصادی داشته باشد نامه‌ای سیاسی، فرافکنانه و فرار رو به جلوست، گفت: اگر احساس خطر کرده‌اند و نگران تورم سه رقمی شده‌اند باید نقش خودشان را در بروز این شرایط اقتصادی بپذیرند.

به گزارش فارس، اخیرا نامه ای با عنوان نامه 61 اقتصاددان درباره شرایط اقتصادی کشور خطاب به مردم ایران منتشر شد که نگاهی به اسامی امضاکنندگان نامه نشان می‌دهد اکثر آنها حامی دولت قبل بوده یا در آن دولت مسئولیت داشته‌اند. نام بیش از 40 تن از آنان در بیانیه حمایتی از حسن روحانی در سال 1396 نیز آمده بود.

انتهای پیام/ ت 692

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول