اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

توسعه کشت گلخانه‌ای در استان سمنان پیگیری می‌شود/ آب؛ چالش اصلی بخش کشاورزی

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه توسعه کشت گلخانه‌ای و توسعه باغ‌ها در اراضی شیب‌دار استان به‌عنوان مصوبه سفر و برنامه ‌وزارت جهاد کشاورزی به‌طور جدی پیگیری می‌شود، گفت: آب چالش اصلی بخش کشاورزی این استان است.

توسعه کشت گلخانه‌ای در استان سمنان پیگیری می‌شود/ آب؛ چالش اصلی بخش کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، محمدرضا قاسمی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان عصر امروز در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی انجام شد، اظهار کرد: توسعه باغ‌ها در اراضی شیب‌دار در راستای مصرف بهینه آب در این بخش با جدیت در استان سمنان دنبال خواهد شد.

وی بیان کرد: مهم‌ترین رسالت این مجموعه ‌سازمانی امنیت غذایی و توسعه تولید غذای سالم به‌اندازه کافی و قابل‌دسترس برای همه با رعایت الزامات زیست‌محیطی و حفظ منابع پایه است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: استمرار تولید در این حوزه به‌عنوان یک اولویت در سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی تبیین شده و این رسالت با کمک مجموعه‌ای از همکاران در بخش‌های تخصصی در حال انجام است.

قاسمی با بیان اینکه در هفته جهاد کشاورزی ۹۳ طرح و پروژه به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: از این تعداد، ۱۱ طرح اقتصادی با صرف اعتبار ۱۱۴ میلیارد تومان و ۸۲ طرح عمرانی با اعتبار ۲۸ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای ۵۳۵ نفر فرصت شغلی ایجاد شده و سبب تثبیت ۹۴۲ شغل می‌شود، عنوان کرد: همچنین یک‌ هزار و ۸۶۷ خانوار نیز از مزایای افتتاح و فعالیت این طرح‌ها بهره‌مند می‌شوند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در پروژه‌های اقتصادی محوریت در حوزه تولیدات گیاهی و دامی است و در حوزه تولیدات گیاهی توسعه کشت گلخانه‌ای و همچنین توسعه باغ‌ها در اراضی شیب‌دار از مصوبات سفر و برنامه‌های سازمانی وزارت جهاد کشاورزی است که به‌عنوان اولویت پیگیری می‌شود.

قاسمی از آب ‌و هوا به‌عنوان چالش اصلی بخش کشاورزی استان سمنان نام برد و گفت: در پروژه‌های عمرانی اولویت اصلی توجه ویژه به بخش آب است و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، مرمت و لایروبی قنوات، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و انتقال آب توسط لوله و حفر کانال‌های آبیاری پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: در کنار این فعالیت‌ها همکاران در حوزه منابع طبیعی و عشایری نیز اقدامات نهال‌کاری، بیابان‌زدایی و احداث بند خاکی و همچنین در حوزه عشایری اصلاح و احیای راه‌های عشایری، احداث آب‌نما و بهسازی چشمه‌ها را در دستور کار دارند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به چالش خشکسالی و نوسانات اقلیمی در این استان یکی از اهداف اصلی وزارت جهاد کشاورزی را بهینه‌سازی مصرف آب و به حداقل رساندن هدررفت آب و بالا بردن راندمان در محیط مزرعه عنوان کرد و گفت: در این بخش دولت کمک‌های بلاعوض خوبی را پیش‌بینی کرده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: در مصوبات سفر سال گذشته رئیس‌جمهور اعتبارات خوبی برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و به شکل بلاعوض و همچنین انتقال آب و لایروبی قنوات و تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی صورت گرفت.

وی گفت: در این حوزه توسعه کشت گلخانه‌ای و تمرکز روی کشت در محیط بسته و کنترل‌شده به‌عنوان یک اولویت جدی پیگیری می‌شود؛ چراکه در با این فعالیت هم راندمان و هم عملکرد در واحدهای سطح را چندین برابر افزایش می‌دهد و هم هدررفت آب کاهش می‌یابد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بیان کرد: کشت محصولات جالیزی و صیفی‌جات و به حداقل رساندن کشت این محصولات در محیط باز یک اولویت است.

قاسمی تصریح کرد: همچنین کشاورزی حفاظتی کم خاک‌ورزی، توسعه کشت نشایی، به حداقل رساندن مصرف آب و بالا بردن راندمان آبیاری در حوزه زراعت با معرفی ارقام مقاوم به شوری و خشکی هدف‌گذاری اصلی است.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول