اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

استاد دانشگاه شانگهای: آمریکا عامل اصلی تنش در توافق هسته‌ای است

تاکتیک‌های ارعاب و انزوا که توسط گروه تحت رهبری ایالات متحده برای منزوی کردن ایران استفاده می‌شود، عامل واقعی تشدید تنش‌ها است. در اولویت قرار دادن منافع ملی یک کشور خاص، تهدیدی برای نظم و امنیت جهانی است.

استاد دانشگاه شانگهای: آمریکا عامل اصلی تنش در توافق هسته‌ای است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، اگرچه هنوز به طور قطعی نمی‌توان گفت که مذاکرات هسته‌ای با شکست مواجه شده، اما می‌توان به این موضوع اذعان کرد که تلاش‌های مخالفان برجام –یعنی طیف تندرو در آمریکا و لابی‌های وابسته به آنها، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عرب منطقه- در حال به ثمر نشستن است.

در همین رابطه ایسکا نیوز مصاحبه‌ای با دکتر «ژانگ یوان» -استاد موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین الملل شانگهای- انجام داده که آخرین تحولات مربوط به توافق هسته‌ای و پیامدهای شکست آن مورد بحث قرار گرفته است.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

به نظر می‌رسد که اکنون دیگر هیچ یک از طرفین امیدی به احیای توافق هسته‌ای ندارند. نظر شما در این خصوص چیست؟

هنوز فرصتی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد. مذاکره بر سر موضوع هسته‌ای ایران مسیری ضروری برای بازگشت برجام به جایگاه اصلی است. طرف‌های درگیر در مذاکره باید به جای ایجاد دائمی موانع و درگیری‌های جدید، شرایط خوبی را به وجود بیاورند که منجر به راه حل شود. چین باور دارد که مهمترین وظیفه تلاش برای به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای ایران است. تاکتیک‌های ارعاب و انزوا که توسط گروه تحت رهبری ایالات متحده برای منزوی کردن ایران استفاده می‌شود، عامل واقعی تشدید تنش‌ها است. در اولویت قرار دادن منافع ملی یک کشور خاص، تهدیدی برای نظم و امنیت جهانی است. تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ایران به مسیر اصلی، در حفظ صلح منطقه‌ای مؤثر خواهد بود؛ بنابراین هیچ یک از طرف‌ها نباید در این توافق خللی ایجاد کنند. تنها از طریق تلاش‌های دیپلماتیک می‌توان توافق هسته‌ای ایران را به مسیر اصلی بازگرداند و صلح منطقه‌ای را حفظ کرد. بنابراین، طرفین نباید عجولانه از معامله ناامید شوند.

در پی قوت گرفتن احتمال شکست مذاکرات، بحث‌هایی پیرامون احتمال ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل مطرح می‌شود. این موضوع چقدر واقعی است؟

طبق ماده ۲۵ منشور سازمان ملل متحد، کشورهای عضو موظف به پذیرش و اجرای تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل هستند. قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شرایط و جدول زمانی برای اجرای برجام و لغو نهایی تحریم‌ها علیه ایران را مشخص کرده است. با این حال، شورای امنیت سازمان ملل متحد با معضل دشوار توسعه داخلی اصلاحات نهادی مواجه است و همبستگی بین اعضای آن وجود ندارد. دقیقاً به دلیل ماهیت تفرقه‌افکنانه آن است که سال به سال قدرت این نهاد بین المللی به چالش کشیده می‌شود. اگر موضوع هسته‌ای ایران بار دیگر به شورای امنیت سازمان ملل متحد کشیده شود، با وضعیت تفرقه‌افکنانه مواجه می‌شود و ممکن است به تناقضات جدیدی منجر شود.

در صورت وقوع این مسئله آیا روسیه و چین صدور قطعنامه‌های ضد ایران را وتو خواهند کرد؟

ایران شریک راهبردی چین است و دو کشور از دوستی عمیق و اعتماد متقابل سیاسی برخوردارند. چین از گفت‌وگوی سیاسی و همکاری برای حل اختلافات در موضوع هسته‌ای ایران حمایت می‌کند و مخالف اعمال فشار بر ایران برای تشدید درگیری‌ها است. روسیه نیز همکاری‌های گسترده‌ای با ایران در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و امنیتی دارد. موضع روسیه در مورد حمایت از تلاش های دیپلماتیک برای حفظ و اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۳۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد با چین مطابقت دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول