اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

خون ناسالم در بدن 500 میلیون نفر!/ ایران در تهیه داروهای مشتق از پلاسما از برترین‌های دنیاست

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: 500 میلیون نفر از مردم دنیا که در 10 کشور جهان قرار دارند از خون ناسالم استفاده می‌کنند.

خون ناسالم در بدن 500 میلیون نفر!/ ایران در تهیه داروهای مشتق از پلاسما از برترین‌های دنیاست

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، امروز روز جهانی اهداکنندگان خون است. روزی که از افراد نیک سرشت و نوعدوست در خصوص اهدای خون قدردانی می‌شود و اهدای خون و اهداکنندگان این ماده زندگی بخش به عنوان راه سترگ حیات بخشی به بیماران نیازمند خون مورد تقدیر و پاسداشت قرار می‌گیرد.

در این روز در اقصی نقاط جهان برنامه‌های مختلفی برگزار می شود و مردان و زنان اهدا کننده خون که در این مسیرر مشارکت قابل توجه دارند تحسین و قدردانی می شوند.

 در ایران نیز این روز گرامی داشته می‌شود؛ به طوری که امروز نیز در مراسمی از اهدا کنندگان خون در مرکز انتقال خون وصال تجلیل به عمل آمد.

مصطفی جمالی، مدیر عامل سازمان انتقال خون در این مراسم ضمن تشکر و قدردانی از مسوولین، خیرین، کارکنان زحمتکش و اهدا کنندگان ایثار گر خون، به نقل از سازمان جهانی بهداشت گزارشی از عملکرد این سازمان طی سالهای اخیر ارائه داد. 

جمالی تاکید کرد: بر مبنای این گزارش انتقال خون ایران وضع درخشانی دارد و از بهترین انتقال خون های جهان است. 

مدیر عامل سازمان انتقال خون به اشاره به آمار اهدای خون در اغلب کشورهای دنیا که رقم 10 تا 20 نفر به ازای هر هزار جمعیت است، گفت: تنها کشورهای بسیار ثروتمند و توسعه یافته شاخصی بالاتر دارند و ایران با وجود همه گیری کرونا با شاخص 24 در هزار اهدای خون  اکنون پهلو به پهلوی کشورهای توسعه یافته قدم بر می دارد در حالی که رقم 27 اهدا در هزار نفر را هم به ثبت رسانده ایم. 

وی ادامه داد: در حالی که خیلی از کشورهای دنیا هنوز با چالش اهدای خون جایگزین و پولی مواجه هستند ایران سالها است که دیگر چنین مبحثی را بسته و اهدای 100 درصد داوطلبانه و بدون چشمداشت مردم ایثار گر را شاهد است. 

مدیر عامل سازمان انتقال خون در خصوص شاخص سلامت خون اهدایی در کشورمان گفت: این شاخص در ایران در زمره کشورهای توسعه یافته و گاه بالا تر از شاخص های آمریکا قرار می گیرد. 

وی  از اینکه 500 میلیون نفر از مردم دنیا که در 10 کشور جهان قرار دارند از خون نا سالم استفاده می‌کنند ابراز تاسف کرد. 

 جمالی تبدیل خون کامل به فراورده را یکی از شاخص های توسعه یافتگی انتقال خون یک کشور دانست و گفت: هم اکنون 98 درصد پلاسمای ایران تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما می‌شود و از این نظر ایران یکی از برترین کشورهای دنیا است. 

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران شرایط اهدای خون و تامین خون برای بیماران در دنیا را نا عادلانه خواند و گفت ایران برای ترویج و آموزش و گسترش اهدای خون در دنیا آمادگی کامل دارد که با سازمان جهانی بهداشت همکاری کند. 

در بخش دیگری از این مراسم ابوالقاسمی عضو شورای عالی سازمان انتقال خون با اشاره به شاخص های ارائه شده توسط مدیرعامل سازمان، گفت: این شاخص های غرور آفرین که به آن می بالیم ثمره خون دل خوردنها و تلاشهای بسیار است. 

وی با اشاره به سالهای انقلاب و دفاع مقدس و فرهنگ عاشورا و ماه مبارک رمضان برای نذر خون، گفت این پیشینه فرهنگ ایثارگری را نهادینه کرده است و در وضعیت افتخار آفرین امروز سازمان نقش دارد. 

ابوالقاسمی با تاکید بر اهمیت تامین پلاکت فرزیس برای مراکز درمانی؛ پلاکتی که با این روش تهیه می شود را بسیار با کیفیت وموثر دانست و گفت: خیلی خوب است که به دست آوردن این نوع پلاکت در انتقال خون مد نظر قرار گرفته و رو به افزایش است. 

عضو شورای عالی سازمان انتقال خون تاکید کرد: باید برنامه ریزی به سمتی برود که در تامین ایمنو گلوبولین و آلبومین که مورد نیاز بسیاری از بیماران است  به خود کفایی برسیم و این محصولات را به بقیه کشورهای جهان نیز صادر کنیم. 

 پورحسینی، مشاور وزیربهداشت درمان وآموزش پزشکی و مدیر کل حوزه وزارتی از دیگر سخنرانان این مراسم بود که ضمن تقدیر و تشکر از کادر سلامت خصوصا کارکنان سازمان انتقال خون گفت: با وجود همه مشکلات مردم و کادر سلامت در کنار هم با یاری و ایستادگی بحران کرونا را مهار کردند و اکنون به مرگ و میر کمتر از 10 نفر در روز رسیده ایم. 

وی ضمن تقدیر و تشکر از تلاش کارکنان سازمان انتقال خون و ایثار و انسان دوستی اهدا کنندگان خون گفت: ایران نسبت به کشورهای جهان کمترین کاهش اهدای خون را شاهد بود که این مایه افتخار است و ما درمقابل اهدا کنندگان خون که نماد ایثار در کشور هستند سر تعظیم فرود می آوریم. 

پور حسینی محبت و عشق و ایثار را بالا ترین نماد توسعه یافتگی اجتماعی و فرهنگی دانست و گفت: توسعه یافته ترین کشورهای جهان به کودکانشان این شاخص ها را آموزش می دهند و خوشبختانه این روحیه ایثارگری و نوعدوستی را در تمام دوران تاریخ کشورمان خصوصا در دوران پس از اسلام، دوران انقلاب و زمان جنگ می توان با درخشش فراوان مشاهده کرد. 
وی رکورد بالاترین اهدای خون و پلاکت و پلاسما را نیز در اختیار ایران دانست و گفت: اهدای خون به انسان احساس ارزشمند بودن و حس خوب معنوی و نوعدوستی می‌دهد. 

انتقال خون ایران یکی از قویترین کشورهای منطقه در دانش و تجربه اهدای خون است

میکی کو سنگا، معاون نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران پیام این سازمان را به مناسبت روز جهانی اهدا کنندگان خون، در این برنامه قرائت کرد. 

وی گفت: سازمان انتقال خون ایران که مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت نیز است، در امر بهبود دسترسی بیماران نیازمند به خون و محصولات خونی سالم بسیار سخت تلاش می کند.

وی افزود: تلاش‌های ارزشمند سازمان انتقال خون ایران ، ایران را تبدیل به یکی از قویترین کشورها در سطح منطقه مدیترانه شرقی در امر دانش و تجربیات اهدای خون کرده است.
 ما امیدواریم که همکاریهایمان را با سازمان انتقال خون ایران در زمینه تشریک دانش با سایر کشورهای منطقه ، تقویت کنیم. 

تمرکز پویش امسال بر اهمیت همبستگی در اهدای خون است. اهدای خون هر ساله جان میلیونها انسان را نجات می‌دهد. 

در ادامه پیام سازمان جهانی بهداشت که میکی کو سنگا قرائت کرد آمده است:

خون و محصولات خونی به درمان زنانی که از خونریزی هنگام بارداری و زایمان رنج می برند ، کودکانی که مبتلا به کم خونی مزمن هستند، بیمارانی که مبتلا به بیماری‌های مادرزادی از جمله تالاسمی هستند و همچنین قربانیان فجایع، تصادفات و آسیبهای جدی ها کمک می کند.
گرچه نیاز به خون همگانی است ولی بسیاری از کشورها در منطقه مدیترانه شرقی با چالش در تامین خون کافی و در دسترس و تضمین کیفیت و سلامت خون خصوصا در موارد اورژانسی مواجه هستند.

اهداکنندگان داوطلب و بدون چشمداشت تنها تضمین کنندگان خون کافی هستند که می توانند نیازهای بیماران را با اهدای مستمر خون خود، تامین کنند.

روز جهانی اهداکننده برای خدمت رسانی به اهدافی همچون تقدیر از اهداکنندگان داوطلب بدون چشمداشت مالی برای اهدای نجاتبخش خون آنها ، افزایش آگاهی‌ها به نیاز همگانی به خون سالم در ارائه مراقبتهای بهداشتی و نقش حیاتی اهدای داوطلبانه مستمر در رسیدن به هدف دسترسی همگانی به سلامت تعیین شده است.

این پویش دولتها، مقامات ملی در سلامت و مراکز ملی انتقال خون را به عمل فرا می خواند. آنها باید منابع کافی، سیستم‌ها و زیرساخت‌ها را برای افزایش جمع آوری خون از اهداکنندگان داوطلب و مستمر راه اندازی کنند و مراقبت با کیفیت از اهداکنندگان را فراهم کنند و استفاده بالینی مناسب از خون را ارتقا دهند و سیستمهایی را برای نظارت و مراقبت از چرخه انتقال خون تاسیس کنند.

سازمان جهانی بهداشت از تمامی کشورها در تمامی مناطق می خواهد که از افرادیکه خون اهدا می‌کنند، تقدیر کند و افرادی که هنوز اقدام به اهدای خون نکرده‌اند را به این امر ترغیب کند.
اهدای خون نشانه همبستگی است، برای نجات جان بیماران به ما بپیوندید.

گفتنی است در پایان این برنامه از اهدا کنندگان پیشکسوت و خانواده اهدا کنندگان متوقی تقدیرو به رسم یادبود هدایایی به این عزیزان پیشکش شد.

انتهای پیام/ ت 666

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول