اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

الگوی کشت سازگار با کم آبی در اولویت جهاد کشاورزی قزوین است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: جهاد کشاورزی قزوین به دلیل خشکسالی و کم آبی موجود در کشور استفاده از الگوی کشت سازگار با کم آبی را در دستور کار قرار داده است.

الگوی کشت سازگار با کم آبی در اولویت جهاد کشاورزی قزوین است

رضا افلاطونی صبح امروز در نشست هم اندیشی بهره وری آب با رویکردهای دانش بنیان و اشتغال آفرین که با حضور اساتید دانشگاهی در حوزه آب در سالن اجتماعات این اداره برگزار شده بود، افزود: حرکت به سمت کشاورزی حفاظتی، کشت دیم با کم خاک ورزی و بی خاک ورزی،استفاده از گیاهان کم آب بر، کشت نشایی‌ و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از مهم ترین مواردی است که باید در اولویت باشد.

وی اضافه کرد: متاسفانه کشت گلخانه‌ای در استان قزوین مغفول مانده و با وجود شهرک گلخانه‌ای نودهک و مجتمع‌های گلخانه‌ای سهم استان قزوین در این روش کشت بسیار ناچیز است.

افلاطونی بر الگوی کشت و سازگاری با کم آبی تاکید کرد و گفت: نباید اجازه داد که منابع آب زیرزمینی به دلیل کشت‌های نامطلوب و آب بر تحت تاثیرات منفی قرار گیرد.

این مسؤول با بیان اینکه حق استان قزوین در حوزه استفاده از آب‌های سطحی تضییع شده است، گفت: قزوین مبدا و مقصد رودخانه‌های مختلفی در کشور است که از هیچ کدام آن‌ها به نحو مطلوب و قانونی استفاده نمی‌کند، از سد طالقان گرفته تا رودخانه‌های شاهرود و خررود همگی حول قزوین قرار دارند و این استان کمترین بهره را از آن‌ها می‌برد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به تولید آب اشاره کرد و گفت: بر اساس زنجیره تولید، توزیع و مصرف آب در کشور، فعالیت‌های جهاد کشاورزی در زنجیره اول و آخر آن قرار دارد که باید با توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری و همچنین شیوه مصرف به این انرژی حیاتی تداوم بخشید.

وی یادآور شد: اعتبارات حوزه آب در سفر رییس جمهوری به استان ۱۰ برابر افزایش یافته است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول