اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

آمریکا در تقابل با چین، تنگه تایوان را آبراه بین‌المللی خواند

وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی مخالف مواضع دولت چین، تنگه تایوان را یک آبراه بین‌المللی خوانده و ادعای حاکمیت پکن بر آن را رد کرد.

آمریکا در تقابل با چین، تنگه تایوان را آبراه بین‌المللی خواند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، علی‌رغم هشدارهای پکن به آمریکا درباره دخالت نکردن در امور تایوان، واشنگتن اما همچنان به اقدامات تنش‌آفرین در آب‌های جنوب چین ادامه می‌دهد.

وزارت خارجه آمریکا در جدیدترین اظهارات تحریک‌آمیز، از موضع تایوان مبنی بر اینکه تنگه جداکننده این جزیره از چین یک آبراه بین‌المللی است، حمایت کرد و ادعای حاکمیت پکن بر آن را رد کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در سال‌های اخیر، کشتی‌های جنگی آمریکا و گاهاً کشتی‌های کشورهای متحد  آنمانند انگلیس و کانادا، از این تنگه عبور کرده‌اند و خشم پکن را برانگیخته‌اند.

روز دوشنبه، وزارت خارجه چین گفت که این کشور «کنترل، حقوق حاکمیت و صلاحیت قضایی بر تنگه تایوان دارد» و بین‌المللی دانستن این آبراه را ادعاهای نادرست و غیرقانونی می‌داند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اما به رویترز گفت: «تنگه تایوان یک آبراه بین‌المللی است، به این معنی که تنگه تایوان منطقه‌ای است که در آن آزادی‌های دریای آزاد، از جمله آزادی دریانوردی و پرواز در حریم هوایی آن، بر اساس قوانین بین‌المللی تضمین شده است».

طبق این گزارش، پرایس در این‌باره توضیح داد: «جهان تمایل دائمی به صلح و ثبات در تنگه تایوان دارد و ما این موضوع را برای امنیت و شکوفایی گسترده‌تر منطقه هند و اقیانوس آرام مهم می‌دانیم».

وی نگرانی‌های آمریکا در مورد «لفاظی‌های ستیزه‌جویانه و فعالیت‌های نظامی چین در مورد تایوان» را تکرار کرد و گفت که واشنگتن «به پرواز، کشتیرانی و عملیات در هر کجا که قوانین بین‌المللی اجازه دهد، از جمله عبور از تنگه تایوان، ادامه خواهد داد».

«سو تسنگ چانگ» نخست وزیر تایوان نیز با بیان اینکه این تنگه «به هیچ وجه دریای داخلی چین نیست»، اظهار داشت: «جاه‌طلبی چین برای بلعیدن تایوان هرگز متوقف یا پنهان نشده است؛ تنگه تایوان یک منطقه دریایی برای ناوبری آزاد بین‌المللی است».

این در حالی است که پیشتر «وو کیان» وزیر دفاع چین در گفت‌وگوی رو در رو با همتای آمریکایی خود تهدید کرده بود اگر تایوان اعلام استقلال کند، پکن در آغاز جنگ تردید نخواهد کرد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول