اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

۵۰ سال تجربه در کیسه‌ای پر از نخ‌های رنگی/ دستانی که سال‌ها هنر سیاه‌دوزی را در گلستان زنده نگه داشت

«کبوتر کابوسی» یکی از چهره‌های برجسته صنایع‌دستی روستای «شاهکوه» است که 48 سال تجربه سوزن‌دوزی، سیه‌دوزی و جاجیم‌بافی دارد و این حرفه را به دیگران نیز آموزش می‌دهد.

۵۰ سال تجربه در کیسه‌ای پر از نخ‌های رنگی/ دستانی که سال‌ها هنر سیاه‌دوزی را در گلستان زنده نگه داشت

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سیاه‌دوزی نوعی سوزن‌دوزی است که برای تزئین لباس به کار می‌رود و درحقیقت نوعی رودوزی اصیل است که بر روی لباس زنان و مردان دوخته می‌شود.

روز جهانی صنایع‌دستی روزی است که متعلق به جهان پر نقش و نگار دست بافته‌ها و جلوه‌هایی که عاشقانه خلق شدند و ارزش این هنر به حدی نیست که بتوان قیمتی را برایش درنظر گرفت پای صحبت کبوتر کابوسی یکی از هنرمندان گلستانی که تجربه ۵۰ ساله در حرفه سوزن‌دوزی را دارد می‌نشینیم.

 

کبوتر کابوسی، بانوی هنرمند ۶۲ ساله‌ای است که از ۱۲ سالگی حرفه سوزن‌دوزی را از مادربزرگش آموخته است او در روستای خوش آب و هوای شاهکوه سفلی استان گلستان به دنیا آمده و دارای پنج فرزند است که همگی در این حرفه فعالیت می‌کنند.

*۵۰ سال تجربه در دستان بانوی هنرمند گلستانی

این بانوی هنرمند گلستانی با لهجه شیرین روستایی در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: من از سن ۱۲ سالگی وارد این حرفه شدم و این هنر را از مادربزرگم آموختم او ۱۲۰ سال عمر کرد و از زمانی که یادم می‌آید مادربزرگم این کار را انجام می‌داد و به من هم این هنر را آموزش داد و اکنون ۵۰ سال است که در این حرفه مشغول هستم.

کابوسی افزود: من دارای پنج فرزند هستم که دختران من همگی در این حرفه مهارت دارند همچنین عروس و پسرم نیز این هنر را آموخته‌اند در گذشته عروس من معلم بود بعدها به علت علاقه به هنر سیاه‌دوزی این حرفه را دنبال کرد و همچنان در این زمینه فعالیت می‌کند هنر سیاه‌دوزی درآمد بسیار خوبی دارد امیدوارم که این هنر از سوی دستگاه میراث‌ فرهنگی حمایت شود.

 

 

 وی با گرامیداشت روز صنایع‌دستی در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: منظور از حمایت فقط دادن وام نیست من برای اینکه اشتغالزایی کنم باید توان پرداخت بیمه این افراد را داشته باشم متاسفانه درآمد این هنر آنقدر نیست که بتوانم در کنار حقوق، بیمه آنها را هم پرداخت کنم.

*بسیاری از تولیدات سوزن‌دوزی به کشورهای خارجی صادر می‌شوند

این بانوی هنرمند در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی براینکه سرمایه اولیه برای راه‌اندازی یک کارگاه سوزن‌دوزی چه میزان است، ادامه داد: ما در روستایی زندگی می‌کردیم که شغل اصلی اهالی این روستا دامداری بود و سرمایه زیادی برای حرفه سیاه‌دوزی نیاز نبود پشم گوسفندان را تبدیل به نخ می‌کردیم و از آن استفاده‌های مختلفی همچون جاجیم دیوارکوب، رومیزی، کوسن و لباس می‌شد.

کابوسی با بیان اینکه بسیاری از تولیدات ما به شهرهای مختلف کشور و حتی به کشورهای خارجی نیز صادر می‌شود، ابراز کرد: علاقمندان به هنر سیاهدوزی، تولیدات ما را از طریق فضای مجازی و اینترنت مشاهده کردند و از این طریق سفارش می‌دادند.

 

این کارآفرین نمونه گفت: بسیار از کارم راضی هستم و این حرفه را دوست دارم و یکسال در خانه محبت فعالیت کردم و در این یکسال؛ گردشگران داخلی و خارجی از تولیدات من بازدید و خرید کردند و مشتری ثابت من شدند حتی برخی از گردشگران به روستای «شاهکوه» آمدند و نقشینه‌های ما را نگاه کردند و من یکایک نقشینه‌ها از جمله «کله قندی»، «شانقاب» و «چخچه پر» و «گل سماوری» و غیره را برایشان توضیح دادم و آنها از این هنر بسیار خوششان آمد و سفارش دادند و اکنون من در حال انجام سفارشات آنها هستم.

کابوسی با گلایه از اینترنتی شدن سفارشات سوزن‌دوزی تصریح کرد: من دوست ندارم کارهایم اینترنتی باشد بلکه ترجیح می‌دهم به سلیقه خودم این هنر را پیاده کنم و مردم و گردشگران با سلیقه من خریدشان را انجام بدهند و از کارم لذت ببرند.

*اشتغالزایی ۸ نفر در جاجیم‌بافی

وی با اشاره به اینکه تعداد هشت نفر به صورت مستقیم در جاجیم‌بافی اشتغالزایی می‌کنند، گفت: مادربزرگم بزرگ روستا بود و هرکسی در روستا عروسی داشت یا فرزند به دنیا می‌آورد مادربزرگم برایش لباس می‌دوخت من این هنر را مدیون مادربزرگم هستم و دوست دارم این هنر همچنان زنده بماند و مردم از آن لذت ببرند.

 

این بانوی هنرمند گلستانی افزود: وقتی من را به غرفه دعوت می‌کنند تا هنرهای سوزن‌دوزی را در معرض دید مردم قرار دهم استقبال بسیار خوبی از این صنایع‌دستی صورت می‌گیرد اکثر مردم من را به اسم «خاله کبوتر» می‌شناسند و وقتی به دنبال صنایع دستی سوزن‌دوزی می‌گردند سراغ کارهای «خاله کبوتر» را می‌گیرند.

* مسوولان از تولیدکنندگان حمایت کنند

کابوسی از مسوولان درخواست حمایت کرد و گفت: مسوولان از ما تولیدکنندگان حمایت کنند اگر من نتوانم مواد اولیه را به دست بیاورم چطور می‌توانم تولیدات خوبی را به مردم عرضه کنم مشتری به دنبال جنس خوب است متاسفانه مکانی که اکنون در آن مشغول به فعالیت هستم بسیار کوچک است اکنون ۶ دار جاجیم‌بافی در منزل دارم که دو تای آن در خانه و دو دار دیگر در حیاط و دو دار نیز در قسمت بالای خانه است و وقتی شاگردانم سر کار می‌آیند سرگردان می‌شوند چون دستم خالی است و نخ ندارم که شاگردانم با آن کارشان را انجام دهند.

وی ادامه داد: متاسفانه برای تامین نخ به دنبال وام می‌روم که در این زمینه سخت‌گیری می‌کنند مسوولان باید از ما تولیدکنندگان حمایت کنند تا چرخه تولید ما نیز بچرخد هنرهای من جادستمالی، جاقرآنی، میزعسلی، دیوارکوب و جاجیم‌بافی است.

 

این بانوی هنرمند خطاب به جوانانی که به حرفه سوزن‌دوزی علاقه دارند گفت: به جوانان توصیه می‌کنم که به این حرفه روی بیاورند جاجیم‌بافی، سوزن‌دوزی و گلدوزی و غیره بسیار دل‌انگیز و لذت‌بخش است و رنگ‌های زیبایی که در این حرفه به چشم می‌خورد روحیه انسان را جلا می‌دهد جوانان اگر وارد این حرفه شوند مطمئن باشند که پررزق و برکت است جوانان امروزی نگذارند که این هنر بر زمین بماند.

به گزارش فارس، سیاه‌دوزی نوعی هنر سوزن دوزی است که در آن نخی سیاه بر پارچه‌ای سفیدرنگ دوخته می‌شود و تمامی نقش‌هایی که درون هنر سیاه دوزی شاهکوه سفلی استفاده می‌شود از محیط پیرامون و نقوش باستانی که از گذشتگان برجای مانده است بر گرفته شده است.

=============

گزارش از سمیرا رجبی

=============

انتهای پیام/۸۳۰۱۹/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول