اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

سفیر فنلاند: ۱۱۰۰ پناه‌جوی افغانستانی از ایران به فنلاند منتقل می‌شوند

سفیر فنلاند با بیان اینکه ۱۱۰۰ پناه‌جوی افغانستانی که جدید به ایران پناهنده شدند به کشور فنلاند منتقل می‌شوند، گفت: پذیرش پناه‌جویان به فنلاند شامل کسانی است که از سال گذشته با سقوط حکومت و دولت افغانستان وارد ایران شدند، می‌شود.

سفیر فنلاند: ۱۱۰۰ پناه‌جوی افغانستانی از ایران به فنلاند منتقل می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از تربت‌جام، «کاهیلوتلو» در حاشیه بازدید میدانی‌ از مهمانشهر تربت‌جام با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ سال روابط تجاری فنلاند با ایران نقطه عطف همکاری‌ها و تعامل سازنده بین این دو کشور محسوب می‌شود، افزود: دولت فنلاند قدردان جمهوری اسلامی ایران به لحاظ پذیرش اتباع خارجی و خدمات‌دهی به پناه‌جویان افغانستانی در شرایط موج جدید مهاجرین به ایران است.

سفیر فنلاند با اشاره به تمایل یکی از بزرگ‌ترین نهادهای غیردولتی در فنلاند به خدمت‌رسانی به پناه‌جویان افغانستانی خاطرنشان کرد: بر این اساس دولت فنلاند پذیرش هزار و ۱۰۰ پناه‌جوی جدید افغانستانی که در ایران زندگی می‌کنند را به داخل کشورش قبول کرده است که فرآیند انتقال انجام می‌شود.

وی به اهداف سفر به خراسان و مهمانشهر تربت‌جام  اشاره کرد و ادامه داد: هدف اصلی درک مشکلات پناه‌جویان افغانستانی مستقر در خراسان و مهمانشهر تربت‌جام و حمایت از دولت جمهوری اسلامی ایران برای کمک‌رسانی به پناه‌جویان و آوارگان افغانستانی است .

کاهیلوتلو همکاری عملی سازمان‌ها و کشورهای اروپایی به ایران در خدمت‌رسانی به پناه‌جویان افغانستانی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: پذیرش پناه‌جویان به فنلاند شامل کسانی است که از سال گذشته با سقوط حکومت و دولت افغانستان وارد ایران شدند، می‌شود.

در ادامه مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان گفت: عملیاتی و سرعتی بودن خدمات کمیساریای عالی پناهندگان و سازمان‌های بین‌المللی در حوزه خدمات به آوارگان افغانستانی ازجمله درخواست‌ها برای ارائه به پناهندگان است که خیلی از موضوعات خدمات‌رسانی از سوی سازمان‌های بین‌المللی متوقف‌شده است .

سید علی قاسمی سرعت بخشیدن به سایر حوزه‌های خدمت‌رسانی به پناه‌جویان قبل از ایجاد بحران را مهم و حیاتی دانست و افزود: قبل از اینکه بحران گریبان گیر پناهندگان شود ما به سراغ بحران رفتیم که توجه عینی به کودکان و واکسینه شدن آنان در مقابله با بیماری‌هایی مانند سرخک و فلج اطفال بخشی از اقدامات مؤثر کشور ایران در حوزه سلامت به پناهندگان افغانستانی است.

وی احترام عملی به پناه‌جویان از واقعیت‌ها و سیاست‌های اساسی دولت جمهوری اسلامی ایران دانست و  اضافه کرد: امور مدیریتی مهمانشهر توسط شورای خودگردان اداره می‌شود و این مجموعه نماد همفکری و همکاری با کمیساریای عالی پناهندگان و سازمان‌های بین‌المللی در حوزه کمک به زیرساخت‌های پناهندگان است و همگان کمک کنیم پناهندگان دور از وطن در آسایش، آرامش و رفاه اجتماعی زندگی کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: پس از سقوط حاکمیت دولت قبلی در افغانستان فقط ۱۲۰۰ نفر از آوارگان جدید در مهمانشهر تربت‌جام اسکان داده شدند که فرزندان آنان نیاز به تحصیل، بهداشت، درمان و آذوقه دارند و برخی از همسران آنان در آستانه زایمان قرار دارند.

قاسمی تأکید کرد: انتظار کشور ایران از سازمان‌های بین‌المللی و جهانی این است که توجه ویژه به توسعه زیرساخت‌های مهمانشهر تربت‌جام با احداث و واحدهای جدید برای آوارگان داشته باشند چون با پراکندگی پناهندگان در حاشیه شهرها در حوزه خدمت‌رسانی به آنان با مشکلات عدیده مواجه هستیم.
 
همچنین مدیر مهمانشهر تربت‌جام‌ با ارائه گزارشی از وضعیت خدمت‌رسانی در حوزه‌های مختلف رفاهی، آموزشی ،بهداشتی، فرهنگی، درمانی و معیشتی به پناهندگان مهمانشهر گفت: مهمانشهر در سال ۷۳ برای اسکان پناهندگان‌ افغانستانی تأسیس‌شده است.

نیک آئین‌ بابیان اینکه در حال حاضر ۳ هزار ۴۰۰ پناه‌جوی افغانستانی در قالب ۷۴۰ خانوار در این مهمانشهر از نعمت زیرساخت‌های آب، برق، گاز برخوردارند افزود: تجهیز کلینیک بهداشتی و درمانی مهمانشهر و نداشتن حتی یک فوتی در بحران کرونا و نیز برخورداری همه مهاجرین از بیمه سلامت به‌طور رایگان و استانداردهای مطلوب از امکانات تحصیلی بخشی از خدمات ما به مهاجران افغانستانی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول