اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

اجلاسیه کانون دانشگاهیان| محسن رضایی: بیش از برخی نهادهای اسرائیلی از مسئولان آنها اطلاعات داریم

هفتمین کنگره کانون دانشگاهیان صبح امروز با قرائت پیام رئیس جمهور و با حضور جمعی از مسئولان، نمایندگان مجلس و اساتید دانشگاه‌های کشور برگزار شد.

اجلاسیه کانون دانشگاهیان| محسن رضایی: بیش از برخی نهادهای اسرائیلی از مسئولان آنها اطلاعات داریم

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، هفتمین کنگره کانون دانشگاهیان ایران اسلامی صبح امروز با حضور سید محمد حسینی دبیر کل کانون، جمعی از مسئولان، نمایندگان مجلس و اساتید دانشگاه های کشور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پیام آیت الله رئیسی رئیس جمهور خطاب به هفتمین کنگره کانون دانشگاهیان ایران اسلامی توسط سیدمحمد حسینی دبیرکل کانون قرائت شد.

 

 

 * دولت بی‌وقفه برای عملی شدن وعده‌ها تلاش می‌کند

متن پیام رئیس جمهوری اسلامی ایران به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ. (مجادله – 11)
 
جامعه علمی و دانشگاهی کشور همواره در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و تحقق منویات داهیانه امام عظیم‌الشأن و رهبری فرزانه انقلاب اسلامی (مدظله العالی) نقشی سازنده و الهام بخش داشته است.

در این اجلاسیه علمی ارزشمند که با سالروز حضور آگاهانه ملت شریف ایران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تقارن یافته، خرسندم بار دیگر بر عهد دولت مردمی برای پاسداشت آرمان‌های انقلاب اسلامی و حرکت در جهت مصالح و منافع ملی و تحول‌آفرینی به نفع مردم تاکید کنم.

دولت سیزدهم از ابتدای کار با وجود مشکلات عدیده به ویژه شیوع گسترده بیماری کرونا در کشور، رکود و تورم فزاینده، کسری بودجه و فشار حداکثری نظام سلطه، به لطف خدا و همراهی مردم تاکنون توانسته گام‌‌های مهمی در عرصه‌های مختلف داخلی و منطقه‌ای به ویژه تعامل با همسایگان بردارد و به دستاوردهای ارزشمندی نایل شود.

بر این باوریم که دستیابی به شرایط مطلوب و گشایش‌های بیشتر اقتصادی و سیاسی با همگرایی همه ارکان حاکمیت، اتکا به توان و ظرفیت‌های داخلی و به‌ویژه همدلی و همراهی مردم شریف ایران میسر بوده و دولت با اتکال به خداوند متعال برای نیل به جایگاه زیبنده ملت بزرگ ایران کاملا امیدوار است و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

دولت در این راستا نه تنها با روحیه انقلابی و تلاش بی‌وقفه برای عملی شدن وعده‌ها به مردم در حوزه اقتصاد، علم و فناوری، فرهنگ و سیاست خارجی اهتمام می‌ورزد، بلکه همه توان خود را به کار می‌گیرد تا آرمان‌های انقلاب اسلامی، اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نظام و بیانیه گام دوم انقلاب نیز تجلی یافته و عملیاتی گردد.

پر واضح است که تحقق این اهداف، بیش از هر چیز نیازمند هم‌افزایی و تلاش خالصانه اصحاب فکر، نخبگان، اندیشمندان و فعالان علمی کشور است. جهاد کبیر مورد نظر رهبری، حضور هوشمندانه در میدان مبارزه همه‌جانبه و کوشش مستمر در عرصه تبیین است که امروزه با شکل‌گیری فضای مجازی اهمیت فوق‌العاده یافته است. دستیابی به دانش نوین، کاربردی کردن معلومات و رسیدن به علم نافع نیز حضور مومنانه و جهادگرانه فرهیختگان عزیز در صحنه را می‌طلبد.

تشکل‌های دانشگاهی باورمند به انقلاب و فعال در صحنه، فرصت‌های مغتنم و ظرفیتی ارزشمند برای نظام هستند که دولت همواره قدردان آنان است و در حد مقدورات، همت خود را در جهت شکوفایی و رسیدن آنان به اهداف و رسالت‌های تعریف شده به کار می‌گیرد.

در پایان، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این نشست علمی، برای همگان از درگاه خداوند، توفیقات روزافزون و حسن عاقبت مسئلت دارم. 

* دانشگاهیان با تبیین اقدامات تحولی دولت نقشه دشمنان را خنثی کنند

سید محمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در ابتدای این نشست و پس از قرائت پیام آیت الله رییسی گفت: کانون دانشگاهیان تشکلی زنده و پویا بوده که در همه صحنه های انقلاب حضور فعال و تاثیرگذاری داشته است که از آن جمله می‌توان به دعوت ۱۲ هزار عضو هیات علمی دانشگاه از آیت الله رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری نام برد. همچنین کانون در ایجاد انگیزه و حرکت سایر فعالان و گروه های سیاسی و افزایش مشارکت سیاسی و انتخاب نقش مهمی داشته است.

 وی با بیان اینکه امروز دانشگاهیان وظیفه سنگینی پیش رو دارند، خاطرنشان کرد:  امروز وظیفه داریم در تحقق ایده ها، اهداف و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی، برطرف کردن مشکلات انباشته شده و مغفول مانده و ایجاد تحول اساسی به نفع مردم و همراهی با تغییر ریل اساسی که دولت مردمی آغاز کرده است، مشارکت و همکاری فعال داشته باشیم.

 

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه امروز عده ای از افراد اقدامات تحولی دولت را برنمی‌تابند چرا که منافعشان به خطر افتاده است، تصریح کرد: نظام سلطه نیز به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب با جنگ ترکیبی به دنبال القای بن بست و شکستن روحیه مقاومت و ایستادگی ملت ایران است، لذا در چنین شرایطی همه وظیفه داریم در حد توان در رفع موانع و گره گشایی از مشکلات و دغدغه های مردم کمک و یاری کنیم.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی تحول را از محوری ترین شعارهای هفتمین اجلاسیه کانون دانست و گفت: ادامه وضعیتی که بر کشور حاکم بود، زیبنده ملت بزرگ ایران نمی‌دانیم و خواهان تحول اساسی در عرصه های مختلف به نفع مردم و آرمانهای بلند انقلاب اسلامی هستیم. دولت سیزدهم در این راستا سند تحول را با همراهی و مشارکت نخبگان و دانشگاهیان تهیه کرده است که برای تکمیل و نهایی شدن آن نیز دانشگاهیان می توانند نقش موثری ایفا کنند.

وی ادامه داد: کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و نخبگان و فرهیختگان کشور باید در ارائه راهکارهای اجرایی و عملیاتی به منظور ایجاد تحول اساسی به نفع مردم پیشگام، فعال و پیشرو در کنار هم باشند.
 
حسینی بیان داشت: دولت مردمی اقدامات اساسی و تحولی بزرگی آغاز کرده که دشمنان و بدخواهان با تبلیغات و خبرسازی‌های دروغین به دنبال کمرنگ کردن نقاط مثبت و برجسته کردن مسائل فرعی و جزئی هستند. لذا اساتید و دانشگاهیان به عنوان گروه مرجع جامعه، وظیفه دارند، اقدامات مهم دولت را برای افکار عمومی تبیین کرده و نقشه دشمنان برای ایجاد یاس و ناامیدی و القای بن بست را خنثی کنند.

* باقری: برای موفق نشان دادن خود حاضر به عبور از خطوط قرمز نظام نیستیم

علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس هیات مذاکره کننده هسته‌ای در مذاکرات وین هم هفتمین کنگره کانون دانشگاهیان ایران اسلامی اظهار داشت: سرعت و شتاب قطار دیپلماسی در گرو هم‌افزایی ملی در موضوعات سیاست خارجی است، لذا دستاوردهای سیاست خارجی طی ده ماه گذشته بیش از آن که مرهون تلاش انفرادی وزارت خارجه در میدان‌های منطقه‌ای و جهانی باشد، ناشی از رویکرد هوشمندانه دستگاه دیپلماسی در استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌های ملی و فراملی برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی است.

وی افزود: از این‌ رو راهبرد مدیریتی وزارت خارجه در دوره کنونی مبتنی بر بازیابی جایگاه عملکردی وزارت خارجه در سامانه حکمرانی جمهوری اسلامی در ساحت خارجی است.

معاون سیاسی وزیر خارجه بیان داشت: باورمندی به اصول سیاست خارجی مندرج در قانون اساسی و تعهد به عملی کردن آموزه‌های امامین انقلاب اسلامی در عرصه سیاست خارجی از جمله رویکردهای راهبردی وزارت خارجه در دولت سیزدهم است.

وی تاکید کرد: اهتمام جدی برای پرهیز از هزینه‌کردن از گنجینه سیاست خارجی برای موفق نشان دادن دیپلماسی از جمله ویژگی‌های راهبردی دستگاه سیاست خارجی در دولت سیزدهم است.

 

 

وی ادامه داد: به عبارت دیگر برای این که خود را مردان موفق در میدان دیپلماسی نشان دهیم، حاضر نیستیم تا در قبال اصول و مبانی سیاست خارجی و خطوط قرمز نظام تساهل و تسامح کنیم، بلکه هنر دیپلماسی آن است که مردان خود را فدا کند تا اهداف سیاست خارجی محقق شود.

باقری با بیان اینکه خسارت شعورزدایی در سیاست خارجی به اندازه شعارزدایی از سیاست خارجی است، خاطر نشان کرد: ما در وزارت امور خارجه به اصل کنشگری فعال در عرصه سیاست خارجی به‌شدت باورمند و پایبندیم و لذا هرگونه رویکرد تعاملی را با پاداش متقابل ترویج می‌کنیم و هرگونه رویکرد تقابلی را با هزینه‌مندسازی منزوی می‌کنیم.

وی گفت: «تهدیدزدایی» و «فرصت ربایی» دو روی سکه نقش‌آفرینی دستگاه دیپلماسی در میدان تحولات سریع، متنوع و گسترده منطقه‌ای و جهانی است.

باقری افزود: با اذعان به این حقیقت که موفقیت در سیاست خارجی در گرو اجماع ملی در حوزه‌های راهبردی سیاست خارجی است، وزارت خارجه خود را موظف به ایجاد اقناع ملی در موضوعات اصلی سیاست خارجی دانسته و در این میان دست نیاز و همکاری به سوی نخبگان برای تبیین ابعاد فنی و تخصصی هر یک از موضوعات راهبردی سیاست خارجی و نیز رسانه‌ها برای ترویج و نهادینه‌سازی اقناع ملی دراز می‌کنیم.

رئیس هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران در مذاکرات برجام تاکید کرد: هر جای جهان که پای منافع، امنیت و رفاه ملی ایران در میان باشد، بی‌درنگ عقاب دیپلماسی جمهوری اسلامی در آنجا حاضر است.

وی با بیان اینکه ملاک نزدیکی و دوری با دیگر کشورها، شرقی یا غربی بودن آن‌ها نیست، افزود: بلکه ملاک دستگاه سیاست خارجی میزان دوری یا نزدیکی آن‌ها با تأمین منافع، امنیت و رفاه ملی است. بنابراین، هیچ یک از دو رویکرد تعامل و تقابل نه اصالت دارند و نه قباحت.

باقری ایجاد و تحکیم اعتماد متقابل سیاسی را لازمه پایداری روابط خارجی دانست و خاطر نشان کرد: از این‌رو، وزارت امور خارجه، اعتماد متقابل سیاسی را به اولویت نخست سیاست همسایگی تبدیل کرده‌است.

وی گفت: تنوع در تعاملات اقتصادی، تنوع در طرف‌های تجاری، پایداری روابط اقتصادی و ابزارسازی از مناسبات اقتصادی از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های دیپلماسی اقتصادی دستگاه سیاست خارجی است که طی چند ماه گذشته موفق شده تا آن را در میدان روابط اقتصادی با دیگر کشورها عینیت بخشد.

معاون سیاسی وزیر خارجه افزود: بر این اساس با انجام توافق‌های متعدد با کشورهای منطقه در زمینه ترانزیت و سوآپ انرژی از جمله گاز و برق، تلاش شده تا استفاده بهینه از منابع و ظرفیت‌های سخت و نرم از جمله موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک کشور، جایگاه ژئواستراتژیک منطقه‌ای و بین‌المللی ایران ارتقا پیدا کند.

باقری تبیین، استخراج و استنباط مؤلفه‌های سیاست خارجی در مکتب شهید سلیمانی را دغدغه حرفه‌ای دیپلمات تراز انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد: لذا حرکت در این مسیر باید به کارویژه محوری وزارت امور خارجه تبدیل شود. یکی از مهم‌ترین کار ویژه های محوری سیاست خارجی در مکتب شهید سلیمانی که برگرفته از سیره حضرت امام در عرصه سیاست خارجی است، هنر تبدیل اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی به شاخص ها و معیارهای منافع ملی است.

وی ادامه داد: وزارت خارجه در طول چند ماه گذشته با ایفای نقش‌های متناسب ایجابی و سلبی درباره پدیده‌ها و تحولاتی که توأمان دربرگیرنده جنبه‌های تهدیدی و فرصتی برای کشور هستند، هوشمندی راهبردی، جسارت تصمیم‌گیری و قدرت اقدام جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به نمایش گذاشت و عملاً دیپلماسی ایرانی را به الگویی موفق برای گذر کم‌هزینه از باتلاق تهدیدها و بهره‌برداری حداکثری و به‌هنگام از فرصت‌ها تبدیل کرد.

باقری با اشاره به سفرهای دیپلماتیک مقامات خارجی به کشورمان در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: تبادل بیش از ١٠٠ هیات‌ سیاسی و اقتصادی از جمله در سطح رئیس جمهور و وزیر خارجه میان ایران و کشورهای مختلف در ۵ قاره طی چند هفته گذشته و حصول بیش از ۵٠ سند برای تدوین نقشه راه توسعه و تحکیم مناسبات دوجانبه، حاکی از اراده جمهوری اسلامی ایران برای تامین منافع ملی، تسهیل رفاه ملی و تثبیت امنیت ملی از بستر روابط خارجی است.

وی افزود: این واقعیت که دولت همه تخم‌مرغ‌های سیاست خارجی را در سبد مذاکرات نگذاشته است و هیچ خدشه‌ای به اراده جدی، اهتمام مستمر و تلاش جدی دستگاه دیپلماسی برای به نتیجه رساندن مذاکرات وارد نکرده و نمی‌کند.

معاون سیاسی وزیر خارجه با اشاره به شکست فشار حداکثری خطاب به دشمنان کشورمان تاکید کرد: دشمنان ملت ایران بدانند ایرانی که توانست کارزار فشار حداکثری آمریکا را به شکست کشانده و سردمداران کاخ سفید را وادار به اعتراف به این شکست مفتضحانه کند، اجازه نخواهد داد تا صهیونیست‌ها با بازی شانتاژ حداکثری ایران‌هراسی را ترویج کرده و ایران ستیزی خود را مشروعیت بخشند.

وی افزود: ما سربازان میدان دیپلماسی به تبعیت از رئیس جمهور محترم، هیچ حریمی برای خود قائل نیستیم و لذا گوش شنوای ما پذیرای همه انتقادهای سازنده و سینه فراخ ما میزبان همه انتقادهای گزنده است.

رئیس هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران در مذاکرات برجام در پایان تأکید کرد:
 هیچگاه کوچکترین خدشه به حریم ارزش‌های انقلابی و کمترین صدمه به منافع ملی را در هیچ شرایطی برنمی تابیم.

* رییس کل بانک مرکزی: با تصمیمات اتخاذ شده آرامش در بازار ارز حاکم شده است

علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی در این مراسم با اشاره به برنامه های اصلاحی بانک مرکزی در دولت سیزدهم اظهار داشت: بسیاری اوقات ما از اصلاح نظام بانکی صحبت می‌کنیم، کلیات آن همواره مطرح بوده و صاحب نظران نیز نکاتی هم در این زمینه از نگاه خود بیان کردند.

وی افزود: در دولت سیزدهم برنامه اصلاح بانک مرکزی تدوین و به ریاست محترم جمهور ارائه شده و ایشان نیز آن را تایید کردند. این مبنای اصلاح نظام بانکی در دولت است، اما ما در بانک مرکزی اصلاح نظام بانکی را در سه محور 
دنبال می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به محورهای سه‌گانه اصلاح نظام بانکی گفت: اولین محور، اصلاح اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی و نظام بانکی است. محور دوم، اصلاح رابطه بانک مرکزی با بانک‌ها و سومین محور نیز اصلاح رابطه بانک‌ها با مردم است. بنابراین هرگاه از اصلاح سخن می‌گوییم هر کدام از این محورها مطرح می‌شود که به تنهایی اهمیت ویژه‌ای دارند.

 

 

وی ادامه داد: اگر محور اول اصلاح شود می‌تواند باعث تورم را کاهش بدهد، تورم یکی از عوامل تورم در اقتصاد کشور است که به نوع رابطه دولت و بانک مرکزی باز می‌گردد. این که در سنوات مختلف و گذشته دولت ها با کسری بودجه مواجه بودند و این کسری بودجه را از بانک مرکزی تامین می کردند یکی از عوامل رشد پایه پولی و رشد نقدینگی بوده است که باعث تورم می‌شود.

صالح آبادی بیان داشت: یکی از محورهایی که بسیار بر آن تاکید کرده بودیم این بود که باید رابطه دولت با بانک مرکزی اصلاح شود. 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برنامه‌های دولت سیزدهم برای اصلاح نظام بانکی اظهار داشت: با سیاست و تصمیماتی که بانک مرکزی اتخاذ کرده در این مدت کوتاه بازار ارز با آرامش در حال حرکت است.

* شبکه‌های مجازی با دیکتاتوری نظام استکبار مدیریت می‌شوند

 حجت‌الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هم در این مراسم اظهار داشت: از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون مشکلات بسیاری را شاهد بودیم و همه آن ها را با لطف خدا پشت سر گذاشته‌ایم. در حالی که یکی از مشکلات متعددی که برای کشورمان و انقلاب اسلامی ایجاد کردند به تنهایی برای ریشه‌کن کردن یک نظام و کشور کافی بود، اما این کشور با سربلندی از این مشکلات عبور کرد.

وی افزود: دفاع مقدس نمونه ای پرافتخار برای تاریخ کشورمان است و می توانیم به افتخار بگوییم بعد از سال های سال ملت ایران مورد حمله دشمن خارجی قرار گرفت، اما حتی یک وجب از زمین یا بخشی از کشورمان جدا نشد. بلکه دفاع مقدس به کارخانه‌ای برای کادرسازی نظام انقلاب اسلامی و محیطی برای حرکت بهتر و بالاتر تبدیل شد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با اشاره به نبرد همه‌جانبه دشمنان علیه انقلاب اسلامی، تصریح کرد: آنچه بر اساس نظام محاسباتی که دشمنان درباره نظام انقلاب اسلامی در نظر گرفته‌اند، جنگ اراده‌ها، روایت‌ها و‌تصویرهاست آن هم برای پشیمان کردن ملت از راهی که انتخاب کرده است.

 

 

رستمی گفت: تمام ابزاری که ممکن است در اختیار یک مجموعه قرار بگیرد در اختیار دشمنان نظام اسلامی قرار دارد از فضاهای سخت، میدان های فشار سیاسی و دیپلماسی گرفته تا قضایایی همچون ترور، ایجاد ناامنی، تقویت گروه های تجزیه طلب و معارض. همچنین دادن مدال به قاتلان و متجاوزان به ایران تا محیط فضای مجازی که به جبهه جنگ نرم و انقلاب اسلامی تبدیل شده است.

وی با اشاره به فضای مجازی و آمارهای حضور مردم در این فضا افزود: حدود ۹۵ درصد جوان‌های ۱۸ تا ۲۵ ساله در یکی از شبکه‌های اجتماعی خارجی هستند در حالی که شبکه‌های اجتماعی داخلی ما نیز به طور میانگین ۱ تا ٢ درصد و حداکثر ۴ درصد عضو دارند. به طور مجموع در جامعه ما حدود ۸۵ درصد از مردم عضو شبکه‌های اجتماعی هستند، یعنی اگر خردسالان و سالمندان را از عضویت در شبکه های اجتماعی مستثنا کنید همه در این شبکه‌ها عضو هستند.

 رستمی با بیان اینکه شبکه‌های مجازی با دیکتاتوری و توسط نظام استکبار مدیریت می‌شوند، تصریح کرد: نوعی رفتار آن‌ها با مخالفانشان نیز کاملاً مشهود است. نه اینکه تصاویر مدافعان انقلاب و سربازان دفاع مقدس همچون شهید حاج قاسم سلیمانی را ترور می‌کنند حتی اگر ترامپ نیز بخواهد خلاف جریان سیاسی حاکم در آمریکا سخن بگوید آن‌ها درب را در فضای مجازی بر روی او می بندند. در واقع آنها با طاغوت گری و دیکتاتوری این فضا را مدیریت می‌کنند.

وی ادامه داد: پس از مشاهده چنین فضایی سوال پیش می‌آید که چه باید کرد و جریان مومن انقلابی چه تکلیفی دارد، همانگونه که در ابتدای دفاع مقدس رزمندگان دفاع مقدس در میدان حاضر شدند و نگفتند رئیس جمهور وقت یعنی بنی‌صدر انقلابی و همراه نیست نگفتند مجلس دچار اختلاف است نگفتند ارتش وقت مشکلاتی دارد همه این بهانه ها صحیح بود، اما هیچکدام بهانه‌ای برای ترک میدان نبود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به جهاد تبیین تصریح کرد: رهبر انقلاب فرمودند که در گام دوم انقلاب چه کاری باید برای آن انجام دهیم. در دوره ای که بعد از یک دوران طولانی، دولتی همراه با گفتمان انقلاب و رهبر انقلاب اسلامی بر سر کار حضور دارد و تلاشگران و مجاهدان علی‌رغم همه مشکلات کار خود را انجام می دهد، جهاد تبیین اهمیت بسیاری دارد.

* معاون اقتصادی رئیس جمهور: در دولت سیزدهم مصمم به ایجاد تحول هستیم

محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور در هفتمین اجلاسیه سراسری کانون دانشگاهیان کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه این دولت توجه جدی به دانشگاهیان دارد و  تلاش دارد از این ظرفیت و دانش استفاده کند، گفت: انقلاب اسلامی سرآغاز یک عبرت تاریخی است که ما می توانیم روی پای خود بایستیم، امروز جهاد شما مسأله کم قیمتی نیست. ما نیاز به تحول و خیزش جدید داریم.

رضایی با بیان اینکه ما از دل ایستادگی فرصت سازی و از فرصت ها با نوآوری ها و ابتکارات خلاق سازی می کنیم، گفت: ما در دوران دفاع مقدس این کار را کردیم. ما در این دولت به طور جدی مصمم به ایجاد تحول هستیم که این فکر و برنامه می خواهد ما به نقطه ای برسیم که این تحولات در اقتصاد شروع شود و شما دانشگاهیان باید کمک کنید.

رضایی با بیان اینکه ما از دل ایستادگی فرصت سازی و از فرصت ها با نوآوری ها و ابتکارات خلاق سازی می کنیم، گفت: ما در دوران دفاع مقدس این کار را کردیم. ما در این دولت به طور جدی مصمم به ایجاد تحول هستیم که این فکر و برنامه می خواهد ما به نقطه ای برسیم که این تحولات در اقتصاد شروع شود و شما دانشگاهیان باید کمک کنید.

 

 

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه اگر قرار بود ما با وصل شدن مذبوحانه به غرب به جایی برسیم، باید در دوران قاجار و پهلوی می‌رسیدم، تصریح کرد: انقلاب اسلامی سرآغاز یک عبرت تاریخی است که می‌تواند روی پای خود بایستد و این تفکر پس از دو سه قرن توانست بر تفکر قبلی غلبه کند.

وی ادامه داد: حرکت و راه جدیدی در ایران آغاز شده و از ابتدای انقلاب تاکنون دشمنان در مقابل این راه ایستادند و باید هم بایستند؛ چراکه در حال از دست دادن موقعیت مهم ژیوپلیتیک ایران و همچنین ثروت عظیم ایران هستند.

رضایی تصریح کرد: موضوع عجیبی نیست که امروز آمریکا و رژیم صهیونیستی و همه دور ما جمع شدند و می‌خواهند ما را به وضع گذشته بازگردانند؛ اگر مذاکره کنندگان طرف مقابل دلسوزی دارند چرا حرف مردم را قبول نمی‌کنند؟ ما که می‌گوییم در مسأله برجام جدی هستیم حتی  ایران در این زمینه طرح و پیشنهاد و ابتکاراتی ارائه کرده، چرا این‌ها را قبول نمی‌کنند و نمی‌خواهند راه جدید ملت ایران که دارای دیپلماسی، منطقی و ایده و فکر و آرمان و هویت خاص خود است، تحقق پیدا کند؟

رضایی با بیان اینکه در این شرایط تلاش ومجاهدت شما تنها برای کمک به دولت و جمهوری اسلامی نیست بلکه برای کل اسلام، انقلاب و ایران است، تاکید کرد: امروز مجاهدت‌های شما دانشگاهیان موضوع کم قیمتی نیست؛ بنابراین باید مسیر انقلاب را  ادامه داد، اما این ادامه با رها کردن تحولات و عادی سازی  ممکن نیست؛ تحولات باید ادامه پیدا کند چراکه انقلاب اسلامی سرآغاز تحولات بوده است.

وی افزود: امروز در اقتصاد نیازمند تحول هستیم و از صنعت، کشاورزی، خدمات، تجارت و ترانزیت همه باید متحول شوند، بیان داشت: امروز بهترین فضا و راه‌های زمینی را برای تجارت داریم، اما تحول مورد نظر ما با روحیه کارمندی محقق نمی‌شود بلکه اقتصاد باید مانند دفاع و سیاست جهش پیدا کند.

رضایی تاکید کرد: تحول اقتصادی نیز بدون مبارزه امکان پذیر نیست، سرآغاز این تحول علم و دانشگاه است. امروز زنجیره تولید ثروت در کشور ناقص است؛ دانش ایجاد می‌شود، اما راهش برای تبدیل به صنعت بسته است و فناوری ما به خارج می‌رود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نیاز به یک تحول بزرگ در اقتصاد ایران  داریم، خاطرنشان کرد:  این تحول و خیزش باید در چارچوب و مدل و الگوی تحولات انقلاب اسلامی باشد. گاهی، چون نسخه‌هایی که برای پیشرفت کشور نوشته می‌شود، در چارچوب انقلاب نیست، با وجود دلسوزانه بودن به نتیجه نمی‌رسد. جوهره این تحولات باید مانند اقدامی که دانشمندان هسته‌ای انجام دادند، شهادت طلبانه و مبارزانه باشد.

وی با بیان اینکه یکی از چارچوب‌های انقلاب اسلامی را فناوری انقلاب نامیده‌ام، ادامه داد: مرحله اول فناوری انقلاب، ایستادگی و زیر بار نرفتن و مقاومت کردن است؛ مرحله دوم فرصت سازی است و باید از دل ایستادگی تولید فرصت کرد و مرحله سوم نیز بهره برداری از فرصت‌ها با استفاده از نوآوری و ابتکار و در نهایت رسیدن به یک محصول دارای قدرت رقابت با خارج است؛ این فناوری در دفاع مقدس کاملا انجام شد، اما هنوز فناوری انقلاب را وارد اقتصاد نکردیم.

رضایی در ادامه سخنانش با اشاره به لزوم مقاومت در برابر دشمن در همه زمینه‌ها تصریح کرد: در ایستادگی در برابر تحریم‌ها و مقاومت در برابر محاصره اقتصادی دشمن موفق بودیم و دشمن شکست خورد، اما اینکه باید بررسی کنیم که چه میزان در فرصت سازی از ایستادگی مردم موفق بودیم. باید نگاه کنیم که چه میزان توانسته‌ایم از این فرصت بهره برداری کرده و چقدر آن‌ها را به نتایج و پیامد‌هایی تبدیل کنیم که بر سایر دشمنان و رقبای ما غلبه کرده است.

وی افزود: ما در حوزه دفاعی این کار را کردیم، لذا بالای سر اسراییل رفته و ۷۰۰ الی ۸۰۰ کیلومتر عکس گرفته و اطلاعات دقیق به دست می‌آوریم و سیستم‌های ما نیز، چون ضد رادار هستند به داخل کشور باز می‌گردند. الان اطلاعات ما از برخی مسئولان اسرائیل اطلاعات از درون برخی تشکیلات صهیونیست‌ها بیشتر است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور پیاده سازی فناوری انقلاب را در تخصص‌های دیگری همانند اقتصاد یا در حوزه‌های غیر دفاعی و غیر سیاسی را بدون دانشگاه و دانش و بسیج علمی و جهاد علمی امکان پذیر دانست و تاکید کرد: این دانشگاهیان هستند که باید به دولت وملت کمک کنند تا این فناوری را در حوزه‌ی سومی به اسم اقتصاد پیاده سازی کنیم.

وی گفت: در دولت بطور جدی مصمم به ایجاد تحول هستیم و این شجاعت، منطق و فکر و برنامه اجرایی دقیق می‌خواهد و همه این‌ها را باید داشته باشیم. اکنون به نقطه‌ای رسیدیم که باید تحولات در اقتصاد به صورت گسترده شروع شود؛ در این مسیر همراه شدن مردم با دولت بسیار مهم است و دانشگاه است که باید در این خصوص کمک کند. امروز عملیات‌هایی برای عدم همراهی مردم با دولت درحال وقوع است.

وی ادامه داد: دولت با مردم است و مردم هم باید همراه دولت در اقتصاد وارد شوند ومشارکت کنند و این دو، دو روی یک سکه هستند، اظهار کرد: در دوران جنگ مردم و دولت با یکدیگر بودند،  اکنون هم چون تحول بزرگ است، باید مردم وارد صنعت کشاورزی و اقتصاد شوند. امروز مردم از نظر سیاسی همراه دولت هستند و از نظر اقتصادی نیز مشارکت کنند. برای افزایش همراهی و مشارکت مردم  با دولت دانشگاهیان و نخبگان باید به کمک دولت بیایند چراکه مردم حرف آن‌ها را قبول دارند.

رضایی تاکید کرد: مردم باید وارد اقتصاد شوند همانطور که وارد انقلاب و جنگ شدند، اما دشمنان ‌رقبای ایران نمی‌خواهند بگذارند مردم وارد اقتصاد شوند. این حاشیه سازی‌هایی که انجام می شود، آثار مستقیم و غیر مستقیمی دارد که آثار غیرمستقیم، ولی هدف اصلی آن‌ها عدم همراهی مردم با تحولات اقتصاد کشور است. نگذاریم چنین اتفاقی رخ بدهد. آن‌ها می‌گویند که اگر مردم با دولت و نظام همراه شوند همانطور که در جنگ همراه شدند، بزرگترین اقتصاد منطقه در ایران شکل می‌گیرد؛ به همین علت می‌خواهند جلوی کار را بگیرند و این کار را نیز از طریق ایجاد شکاف بین دولت و مردم انجام می‌دهند.

وی در ادامه کلید پیشرفت اقتصادی ایران را ورود مردم به حوزه اقتصادی و کمک‌های آنان دانست و تصریح کرد: ورود مردم به اقتصاد کلید پیشرفت ایران است و در چند نقطه از بیانیه گام دوم انقلاب نیز رهبر انقلاب به آن اشاره کردند، اما علیه این سیاست دولت عملیات‌هایی در حال انجام است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور در پایان با اشاره به سیاست‌های ایالات متحده آمریکا در قبال ایران خاطر نشان کرد: علت آنکه آن‌ها درباره برجام و سیاست خارجی اینطور با ما عمل می‌کنند و رفتار غیر از  ترامپ را درپیش گرفتند این است که با خود گفتند که مردم ایران دارند روی کانال انقلاب ‌جهاد یعنی همان که در دفاع مقدس به آن کانال انقلابی می‌گفتیم تغییر مسیر می‌دهند و اگر ملت ایران در مسیر انقلابی رفت دیگر نتایج آن قابل پیش‌بینی نیست.

وی افزود: همچنین  حالا دیدند که یک دولت انقلابی آمده و نیرو‌های انقلاب روی صحنه آمدند گفتند که حواستان را جمع کنید و سعی کنید برجام را به نتیجه برسانید، اما تا جایی که این‌ها احساس پیروزی بزرگ نکنند. اگر این‌ها احساس پیروزی بزرگ کنند از همین استفاده کرده و مردم را به صحنه می‌آورند. تمام رفتار‌های دشمنان آگاه ما این است که دوباره مسیر انقلاب که مردمی است در اقتصاد ایجاد نشود و این مسیر به جلو حرکت نکند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول