اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

ثبت هزار سقط جنین در خراسان‌شمالی در سال ۱۴۰۰

کارشناس باروری سالم دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: یک هزار و ۲۱۸ سقط جنین در خراسان شمالی طی سال ۱۴۰۰ ثبت شده است و از سقط های غیرمجاز هیچ آماری موجود نیست.

ثبت هزار سقط جنین در خراسان‌شمالی در سال ۱۴۰۰

فرزانه سرایی، کارشناس باروری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهارکرد: براساس آمار ثبت شده در سامانه سیب استان در سال ۱۴۰۰ تعداد سقط جنین ها، یک هزار و ۲۱۸ مورد بوده است و از سقط های غیرمجاز هیچ آماری موجود نیست.

وی گفت: این سقط ها به علل مختلفی شامل ۲۱۸ به علت ناهنجاری، ۱۵۵ خود به خودی، حاملگی خارج رحم ۲۹ مورد، ۱۳ مورد بیماری مادر و ناهنجاری سه مورد بوده است.

کارشناس باروری سالم دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با تاکید بر اینکه آمار ثبت شده در سامانه سیب کشور آمار دقیق تمام سقط جنین ها نیست، افزود: این تعداد، آمار ثبت شده در بیمارستان است و متاسفانه از سقط ها که در مراکز غیرمجاز، مطب و منازل انجام می شود هیچ آماری موجود نیست.

سرایی گفت: براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، سقط غیرایمن، به‌عملی که در آن نابودی جنین توسط فردی فاقد مهارت های لازم یا استفاده از محیطی با حداقل استانداردهای لازم به منظور پایان دادن به بارداری فرد اطلاق می شود.

وی ادامه داد: همچنین سقط های خود به خودی که به دنبال آن عفونت و عوارض دیگر ایجاد می شود در گروه سقط های غیرایمن طبقه بندی می شود که معمولا افرادی که از این سقط ها استفاده می کنند در گروه های پایین تر اجتماعی قرار دارند.

سرایی با اشاره به اینکه سقط، عوارض زیادی برای مادر به همراه دارد، گفت: یکی از آنها بستری در بیمارستان است که برآورد شده سالانه ۵ هزار زن در سراسر دنیا به دلیل عوارض ناشی از سقط های القایی در بیمارستان ها بستری می شوند که تعداد قابل توجهی از این ها زنانی هستند که به دنبال عوارض ناشی از سقط های غیرایمن به بیمارستان مراجعه می کنند.

کارشناس باروری سالم دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در این زنان بعد از سقط جنین نارسایی های کلیوی، خونریزی های شدید، خونریزی های متوسط یا غیرمشخص، عفونت های شدید یا نامشخص، ضربه شدید، ضربه غیرشدید یا نامشخص و کم خونی و مرگ مشاهده شده است.

وی عارضه بعدی ناشی از سقط جنین را مرگ مادر عنوان کرد و افزود: استفاده از ترکیبات دارویی برای انجام سقط در طی سال های گذشته در سراسر جهان افزایش پیدا کرده، که به همین دلیل باعث کاهش مرگ های ناشی از سقط شود، اما علی رغم این موضوع باید توجه داشت براساس آمار موجود سقط های غیرایمن ۱۳ درصد مرگ و میر و یک مورد از هر هشت مورد مرگ مادر بوده است.

این کارشناس مسئول با اشاره به اینکه سالانه ۷۰۰ مرگ در دنیا به دنبال سقط جنین رقم می خورد، گفت: به نظر می‌رسد تمام مرگ های در حال سقط در کشورهای در حال توسعه، رخ می دهد که بیشترین موارد آن در کشورهای آفریقایی است.

سرایی بیان داشت: همچنین باید به خاطر داشت که به دنبال هر مرگ بعد از هر سقط جنین، ۱۰ تا ۱۵ مادر دچار مشکلات درد مزمن و نازایی می شوند.

وی عفونت را یکی دیگر از عارضه های سقط غیرایمن خواند و اضافه کرد: این مشکل معمولا به دلیل باقی ماندن بقایای بارداری براثر استفاده از ضربه و روش های غیراستریل رخ می دهد و در صورتی که عفونت درمان نشود یا به صورت ناقص درمان شود، می تواند باعث عفونت بدن، شوک عفونی، نارسایی در عملکرد ارگان های حیاتی و عقیمی در آینده شود.

کارشناس باروری سالم دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: دردهای شکمی و یا لگن، ترشحات بدبو، خونریزی، حساسیت، لکه بینی، از عواملی است که برای افرادی که باردار بودند و حاملگی آنها ادامه پیدا نکرده است، باید هشداری باشد برای عفونت.

سرایی یکی دیگر از عوارض سقط غیرایمن را سوراخ شدن و آسیب به ارگان های درون شکم عنوان کرد و ادامه داد: وارد کردن جسم خارجی به دستگاه تناسلی یکی از علل شایع آسیب های مرتبط با سقط است، وارد کردن جسم نه تنها باعث آسیبب به دستگاه تناسلی می شود، بلکه می تواند سبب آسیب به لوله های رحمی، تخمدان ها، روده ها و مثانه شود.

کارشناس باروری سالم دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: عوارض سقط می تواند باعث کاهش توان باروری زنان و ناباروری نیز شود.

انتهای‌پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول