اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مقابله با خشکسالی و بیابان‌ زایی در دستور کار آسیای مرکزی

هماهنگ کننده پروژه منطقه‌ای کشورهای آسیای مرکزی برای مدیریت پایدار زمین گفت: تخریب خاک و خشکسالی تهدیدهای رایجی هستند که نیاز به اقدام و همکاری مشترک دارند.

مقابله با خشکسالی و بیابان‌ زایی در دستور کار آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در روز جهانی مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی شعار «بیایید با هم بر خشکسالی غلبه کنیم» تعیین شد.

«محمود شوماروف» هماهنگ کننده پروژه منطقه‌ای کشورهای آسیای مرکزی برای مدیریت پایدار زمین، گفت: خشکسالی و بیابان زایی از ویرانگرترین بلایای طبیعی هستند. این پدیده منجر به کمبود محصول، آتش‌سوزی جنگل‌ها، کمبود شدید آب و در نتیجه مرگ دام‌ها و ناامنی غذایی مردم می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که تخریب خاک و خشکسالی تهدیدهای رایجی هستند که نیاز به اقدام و همکاری مشترک دارند، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در سال 2003 توافق کردند که در مبارزه با بیابان زایی با یکدیگر متحد شوند.

شوماروف افزود: تنها با تلاش مشترک می‌توان با بیابان زایی و خشکسالی در مقیاس جهانی مبارزه کرد.

شایان ذکر است، در این راستا یک برنامه اقدام خشکسالی و یک برنامه 10 ساله برای گذار به مدیریت پایدار آب و زمین تدوین شد.

در سال 2018، یک پروژه منطقه‌ای سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد و تسهیلات جهانی محیط  با عنوان «مدیریت یکپارچه منابع طبیعی در کشاورزی  خشکسالی و شوری آسیای مرکزی و ترکیه» در آسیای مرکزی راه اندازی شد.

این پروژه با تخریب خاک مقابله می‌کند، استفاده از فناوری‌های کشاورزی منطقی و صرفه جویی در منابع را ترویج و دانش و تجربه رویکردهای قدیمی و مدرن برای استفاده کارآمد از آب، خاک و مراتع طبیعی را منتشر می‌کند.

همچنین در چارچوب پروژه ابتکار کشورهای آسیای مرکزی در مورد مدیریت پایدار زمین و سایر ابتکارات با هدف استفاده متوازن از منابع طبیعی، فناوری‌های نوین کشاورزی، نقشه‌های کاربری اراضی معرفی می‌شود.

محصولات مقاوم به خشکی و نمک با همکاری موسسات تحقیقاتی برای اطمینان از امنیت غذایی در مواجهه با تغییرات آب و هوایی آزمایش و در همین راستا نهالستان‌هایی برای پرورش درختان میوه و انگور در کشورهای منطقه ایجاد می‌شود. در صدها گلخانه سیستم‌های آبیاری قطره‌ای مدرن در حال نصب است. سرداب‌هایی در مناطق بیابانی ساخته و انبارهای قدیمی آب شیرین بازسازی و سنسورهای از راه دور در آبراه‌های مناطق خشک نصب می‌شوند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول