اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

معاون وزیر جهاد: برای نخستین بار مرکز تربیت کاردان پیله ابریشم در لنگرود ایجاد شود

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه لنگرود به عنوان قطب پرورش کرم ابریشم کشور محسوب می‌شود، گفت: در رده های دانشگاهی دوره ای برای پرورش کرم ابریشم وجود ندارد و نیاز است شرایطی را در رده‌های دانشگاهی برای آموزش این حرفه مهم به عنوان کاردان پرورش نوغان ایجاد شود و کاراموزان، این شغل کهن را آموزش ببینند و این مرکز برای نخستین بار در کشور در لنگرود به عنوان قطب تولید پیله ابریشم ایجاد شود.

معاون وزیر جهاد: برای نخستین بار مرکز تربیت کاردان پیله ابریشم در لنگرود ایجاد شود

به گزارش خبرگزاری فارس از لنگرود، حسین دماوندی نژاد عصر امروز در در حاشیه رویداد کار - آیین کج چینی در مجتمع پاسارگاد چمخاله با بیان اینکه برگزاری آیین کج چینی یکی از رویدادهای خوب بود که انجام شد، اظهار کرد: سنت دیرینه پیله ابریشم از نیاکان به ما به ارث رسیده و این شغل را پاس داشتند تا امروز به نسل ما رسیده است. 

وی با بیان اینکه باعث تاسف است که وضع امروز نوغان و پیله ابریشم به وضع کنونی تبدیل شده و باعث عقب ماندگی شده است، گفت: داستان پرورش پیله ابریشم داستان جدیدی نیست و این بخش مهمی از تاریخ کشور ما است و ریشه در کهن ایران دارد ولی در شرایط فعلی شاهد نزول پرورش این سنت کهن هستیم. 

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه از هشت ماه پیش در این سمت مشغول به کار هستم و از روز اول یکی از مشاغلی که در نظر داشتم مربوط به پرورش کرم ابریشم است، افزود: امروز آمار درستی از کسانی که در زمینه پرورش پیله ابریشم فعالیت می‌کنند نداریم و این یکی ضعف‌ها است و نیاز است در این خصوص جامعه آماری در نظر گرفته شود. 

دماوندی نژاد با بیان اینکه پیله ابریشم کالای واسطی است که توسط کشاورزان تولید می‌شود، تصریح کرد: این کالای واسط می‌تواند در زمینه‌های مختلفی مانند لوازم بهداشتی، رئغن‌های درمانی و گیاهی، البسه و صنعت هواپیمایی و غیره استفاده می‌شود که نشان دهنده ظرفیت و اهمیت این کالای مهم و استراتژیک و استفاده از این صنایع تبدیلی است. 

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه لنگرود به عنوان قطب پرورش کرم ابریشم کشور محسوب می‌شود، گفت: در رده‌های دانشگاهی دوره‌ای برای پرورش کرم ابریشم وجود ندارد و نیاز است شرایطی را در رده‌های دانشگاهی برای آموزش این حرفه مهم به عنوان کاردان پرورش نوغان ایجاد شود و کاراموزان، این شغل کهن را آموزش ببینند و این مرکز برای نخستین بار در کشور در لنگرود به عنوان قطب تولید پیله ابریشم ایجاد شود تا فضایی جدید برای اشتغالزایی و تربیت نیروی متخصص در این زمینه در استان گیلان و سطح کشور فراهم شود. 

وی با بیان اینکه شغل پرورش کرم ابریشم در حال حاضر به عنوان شغلی معیشتی محسوب می‌شود، تصریح کرد: این شغل نشان داده که ظرفیت آن را دارد که به عنوان شغلی اقتصادی تبدیل شود و در این زمینه می‌توان با کار کارشناسی و تربیت نیروی متخصص در این زمینه فعالیت بیشتری کرد. 

دماوندی نژاد با بیان اینکه سالانه صدهزار تن نخ ابریشم در جهان تولید می‌شود، افزود: ایران با دویست و پنجاه تن در رتبه هشتم دنیا قرار دارد و چین و هند و ازبکستان نیز در رده‌های اول تا سوم قرار دارد. 

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه زنجیره تعریف شغل در پرورش کرم ابریشم تعریف نشده است، گفت: نیاز است مشاغل تکمیلی در کنار پرورش کرم ابریشم به عنوان حلقه تکمیلی ایجاد شود که مشاغل تکمیلی و تبدیلی آن نظیر تولید نخ، روغن‌های گیاهی و درمانی، البسه و غیره از پرورش کرم ابریشم است. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول