اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

فرق بین دانشگاه اسلامی و غیراسلامی بر اساس نگاه امام(ره)

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با اشاره به فرق بین دانشگاه اسلامی و غیراسلامی بر اساس نگاه امام(ره) گفت: با حرکت در مسیر معنویت می‌توانیم قدرت‌مندانه مسیر صحیح انقلاب را پیش ببریم.

فرق بین دانشگاه اسلامی و غیراسلامی بر اساس نگاه امام(ره)

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کرمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در همایش ملی «امام خمینی، انقلاب اسلامی و پیوندهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی میان جوامع مسلمان» در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، با اشاره به بحث معنویت در رویکرد و فعالیت‌‌های امام خمینی(ره) گفت: معنویت در رویکرد فعالیت‌های حضرت امام، رمز پیروزی انقلاب اسلامی، پایداری انقلاب و فراهم شدن زمینه‌های بروز بیشتری برای انقلاب بوده است. به گونه‌ای که هرچه از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد بالنده‌تر می‌شود.

وی افزود: رمز پیروزی امام خمینی(ره) در این بود که امام نیاز واقعی بشر این قرن را درست تشخیص داد و درحالیکه خیلی‌ها فکر می‌کردند نیازهای بشر در مسائل اقتصادی و اجتماعی خلاصه می‌شود، ولی امام دانست که قرن ۲۱ قرن فرامدرن و قرن معنویت است و گرایش معنوی بروز و ظهور پیدا می‌کند؛ لذا امام(ره) اساس انقلاب را انقلاب فرهنگی قرار داد و علاوه بر برجسته‌تر بودن موضوعات فرهنگی در فرمایشات ایشان، در میان مباحث فرهنگی هم بحث معنویت برجسته‌تر از همه مباحث فرهنگی دیگر خود را نشان می‌دهد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران افزود: الان هم هر اندازه که موضوع معنویت در عالم برجسته‌تر می‌شود، جایگاه انقلاب اسلامی خود را روشن‌تر و واضح‌تر و آماده‌تر نشان می‌دهد. لذا با انقلاب اسلامی ایران شاهد پایان یافتن گفتمان مدرن هستیم و گفتمان‌های که مشابه گفتمان سوسیالسیم انقلابی بوده است و گفتمان فرامدرن در واقع خود را با رویکرد معنویت دارد نشان می‌دهد.

وی در ادامه سخنان با بیان اهمیت جایگاه معنویت در دنیای امروز و توجهی که در نقاط مختلف جهان نسبت به معنویت صورت می‌گیرد،‌ گفت: همان راهی را که حضرت امام شروع کردند، در کلمات مقام معظم رهبری برجسته‌تر و بومی‌سازی‌شده‌تر برای این زمان و متناسب با این زمان در بیانیه گام دوم انقلاب ارائه می‌شود.

کرمی با بیان اینکه روح بیانیه گام دوم انقلاب مبتنی بر اخلاق و  معنویت است، ‌گفت: اگر تمام بندهای بیانیه را کنار هم قرار دهیم، در نهایت به این جمله مقام معظم رهبری می‌رسیم که لازم است در خصوص بحث معنویت در تحقق تمدن نوین اسلامی تلاش کنیم؛ یعنی باید به دنبال یک تمدن نوین اسلامی باشیم و آنچه که خود را در این تمدن نوین اسلامی خوب نشان می‌دهد بحث معنویت است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود به دیدار استادان دانشگاه تهران در تیر ماه سال ۱۳۵۸ با حضرت امام اشاره کرد و گفت: امام در این دیدار بر توجه نسبت به بحث معنویت در مجامع تاکید داشتند و ایشان فرمودند که اساتید موضوع لزوم بهره‌گیری معنوی و توحیدی از علوم را باید سرلوحه برنامه‌های خودشان قرار دهند.

وی افزود: یعنی اینکه استادان فقط به طبیعت توجه نکنید و این لفظ طبیعت را ایشان به کار بردند و فرمودند که دانشگاه‌های غیر اسلامی در منتهی درجه کار خودشان طبیعت را درک می‌کنند ولی طبیعت را برای معنویت مهار نمی‌کنند؛ یعنی ما یک هدف جدی داریم و آن بحث معنویت است و طبیعت را باید برای آن مهار و استفاده کنیم، یعنی تمام علوم طبیعی را برای این جهت به کار بگیریم.

کرمی افزود: بر اساس دیدگاه حضرت امام، اسلام به علوم طبیعی نظر استقلالی ندارد بلکه اسلام طبیعت را برای رسیدن به واقعیت مهار می‌کند و رو به وحدت و توحید می‌برد.

وی در پایان، انسان‌سازی را جوهر تمدن اسلامی از منظر حضرت امام عنوان کرد و گفت: در تمدن اسلامی مدنظر حضرت امام، آزادی و معنویت نقش اصلی را دارا هستند. امام از مقام معنوی خود در مواقع بسیاری استفاده کردند و آن قدرت‌های معنوی است که می‌تواند بسیاری از امور را پیش ببرد. لذا اگر انقلاب را مبتنی بر معنویت انجام دادند به جهت قدرتی است که معنویت ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول