اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بحران‌ عمیق تل‌آویو؛ کابینه بِنت قبل از سفر بایدن سقوط می‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی «العربی الجدید» در گزارشی درباره بحران‌های عمیق سیاسی تل‌آویو نوشته که احتمال سقوط کابینه «نفتالی بنت»، قبل و یا بعد از سفر رئیس‌جمهور آمریکا وجود دارد.

بحران‌ عمیق تل‌آویو؛ کابینه بِنت قبل از سفر بایدن سقوط می‌کند؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری «العربی الجدید» در گزارشی تحلیلی به بحران‌های کابینه تل‌آویو پرداخته و در مقدمه آن نوشت که بحران‌های داخلی کابینه رژیم صهیونیستی در حال نزدیک شدن به بالاترین حد خود هستند و در نهایت دولت «نفتالی بنت» نخست‌وزیر کنونی تل‌آویو را سرنگون خواهند کرد.

العربی الجدید می‌نویسد: «گزارش‌های اسرائیلی‌ها تایید می‌کنند که نیر اورباخ عضو کنست از حزب راست‌گرا به رهبری نفتالی بنت، نخست‌وزیر فعلی، به او تا دوشنبه آینده فرصت داده است تا ائتلاف دولتی را مدیریت کرده و دوباره کنترل آن را به دست گیرد. در غیر این صورت، او هفته آینده به قانونی که برای انحلال کنست پیشنهاد شده و مخالفان کابینه به رهبری بنیامین نتانیاهو، به عنوان یک تهدید آن را در دست گرفته‌اند رای خواهد داد؛ بدین ترتیب او مانع جهت‌گیری‌ها و تلاش‌ها برای تشکیل دولت جایگزین کابینه فعلی بنت نخواهد شد».

این گزارش در ادامه اذعان کرد: «این وضعیت در حالی است که جنگ تبلیغاتی و روانی بین مخالفان و طرفداران کابینه تداوم، و حتی در داخل ائتلاف آن نیز وجود دارند؛ چنین شرایطی با توجه به آنچه در مورد پایان دولت وی گفته می‌شود و از آن‌جایی که موضوعی زمان‌بر است، ادامه دارد. پایگاه اینترنتی اسرائیلی "واللا" در این خصوص خاطرنشان می‌کند که نفتالی بنت از نیر اورباخ، عضو کنست خواسته است تا جدایی نهایی و رسمی خود از ائتلاف دولت را به تعویق بیاندازد و آن را تا پس از سفر موردانتظار جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که قرار است در ماه آینده انجام شود، کنار بگذارد».

العربی الجدید در ادامه گزارش خود افزود: «در همین راستا تنش‌هایی نیز از سوی نتانیاهو علیه نمایندگان راست‌گرای ائتلاف حزب بنت تشدید و تاکنون منجر به خروج دو تن از اعضای آن به نام‌های عمیحای شیکلی و عیدیت سلیمان شده‌اند؛ این امر باعث شد تا  ائتلاف کابینه بنت اکثریت خود را در کنست از دست بدهد. البته بنت مشکل دیگری نیز دارد و آن مربوط به هویت فردی می‌شود که قرار است کابینه کنونی را ساقط کند. چنانچه اسقاط دولت با رای نمایندگان عضو حزب راست‌گرا به ریاست خود نفتالی بنت انجام شود، به معنای آن خواهد بود که یائیر لاپید، وزیر امور خارجه فعلی رژیم صهیونیستی ریاست دولت انتقالی را برعهده خواهد گرفت؛ او طی مبارزات انتخاباتی پیش‌رو و در حالی که اسرائیل منتظر انتخابات جدید خواهد بود، پیشبرد امور تل‌آویو را بر عهده خواهد گرفت».

این گزارش در ادامه مشکلات نفتالی بنت نوشت: «اگر مشکلاتی که نفتالی بنت با آن روبه‌رو خواهد شد، از جانب نمایندگان حزب خودش باشد، که شخصاً به خاطر نامزدی در لیست انتخاباتی حزبش مدیون او هستند. گزارش‌های دیگری از وضعیت این روزها، حاکی از آن است که بنت با فشارهایی از سوی متحد اصلی خود در دولت و حزبش، آیلت شاکد، وزیر کشور (ویزر امور داخلی رژیم صهیونیستی) مواجه است؛ حتی اگر این مسئله تکذیب شود. گزارش‌هایی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه شاکد به بنت فشار می‌آورد تا او روند تشکیل دولت جایگزین را بدون رفتن به مرحله انتخابات از طریق توسعه ائتلاف کنونی و رفتن به سوی ائتلاف مشترکی با بنیامین نتانیاهو، رهبر مخالفان پیش ببرد. از یک سو این گزارش‌ها بیشتر از سوی حزب لیکود [متعلق به نتانیاهو] بازنشر داده می‌شود تا نشان دهد که چالش‌های درون حزبی بنت تا چه حد عمیق هستند. از سوی دیگر، این‌ها می‌توانند تلاشی برای تسریع تصمیم نیر اوباخ مبنی بر خروج از ائتلاف کابینه باشند تا در نهایت او از انتخابات جدید حمایت کند».

العربی الجدید در پایان گزارش تحلیلی خود خاطرنشان کرد: «به هر حال هفته آینده موضوع عمر کابینه بنت مشخص خواهد شد.کابینه نفتالی بنت یا قبل از سفر بایدن سقوط خواهد کرد یا برای چند روز هم که شده سر پا خواهد ماند تا سفر رئیس‌جمهور آمریکا به پایان برسد؛ قبل از آن‌که ریاست انتقالی آن برای پیشبرد امور به یائیر لاپید منتقل شود. چه بسا که نیر اورباخ، صاحب همان رای سرنوشت‌سازی باشد که سقوط کابینه را رقم خواهد زد؛ او همچنین سِمت رئیس کمیته‌ای از کنست را بر عهده دارد که کار تهیه قوانین را  پس از رای به آن‌ها و قرائت مقدماتی انجام می‌دهد. بنابراین اورباخ می‌تواند حتی پس از قرائت رای مقدماتی، تصمیم کمیته را به تاخیر بیاندازد. تا به این ترتیب آماده‌سازی قانون برای سه قرائت لازم، تداوم پیدا کند و نتیجه (راه‌حل کنست) اثرگذار واقع شود. راه‌حل‌هایی از جمله تعیین تاریخ توافق شده بین ائتلاف دولتی و مخالفان در مورد تاریخ انتخابات بعدی، که باید تا قبل از آنکه تعطیلات تابستانی کنست شروع شود، تعیین گردد».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول