اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

استیضاح نخست‌وزیر عراق در صورت حضور در نشست عادی‌سازی روابط در ریاض

نماینده ائتلاف دوله القانون عراق تصریح کرد که نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور این کشور، در صورت شرکت در نشست ریاض برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، به اتهام خیانت در پارلمان استیضاح خواهد شد.

استیضاح نخست‌وزیر عراق در صورت حضور در نشست عادی‌سازی روابط در ریاض

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد الشمری» نماینده ائتلاف «دوله القانون» در پارلمان عراق، امروز (شنبه، ۱۸ ژوئن)، درباره هرگونه حضور و مشارکت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور در نشستی که در راستای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در ریاض با حضور «جو بایدن» برگزار خواهد شد، هشدار داد.

پیشتر، خبرگزاری رسمی دولت عربستان اعلام کرد بایدن قرار است روزهای ۱۵ و ۱۶ جولای به ریاض سفر کند و در برنامه‌های این سفر اجلاسی در نظر گرفته شده که شاه سعودی با سران عضو شورای همکاری خلیج فارس و حضور رهبران کشورهای عربی شامل مصر، اردن و عراق در آن مشارکت خواهند داشت.

از سوی دیگر رسانه‌های رژیم صهیونیستی و برخی منابع آگاه از تشکیل یک مجمع امنیتی رسمی میان تل‌آویو و ریاض خبر دادند. «گیلی کوهن» خبرنگار و تحلیلگر شبکه «کان» اسرائیلی درباره سفر بایدن به منطقه گفت: «تماس‌ها و هماهنگی‌های موفقی برای تشکیل یک مجمع امنیتی رسمی بین اسرائیل و عربستان سعودی و همچنین تعدادی از کشورهای عربی وجود دارد تا [این مجمع] روی موضوع دفاع منطقه‌ای در خلیج فارس کار کند».

وی افزود: «با توجه به شنیده‌های من از مقامات ارشد اسرائیل به نظر می‌رسد که اعلام تشکیل این مجمع امنیتی در سفر بایدن رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل صورت گیرد».

در همین راستا، محمد الشمری در گفت‌وگو با وبگاه «المعلومه»، تصریح کرد که در صورت شرکت الکاظمی در نشستی ریاض که زمینه‌ساز عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است، وی در پارلمان استیضاح خواهد شد.

وی افزود: نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور در حال حاضر هیچ اختیاری برای انعقاد توافق با کشورها بر اساس قانون اساسی ندارد، زیرا دولت پیشبرد امور، صرفا دارای اختیارات نظارت بر امور اداری را دارد، تا زمانی که با یک دولت قانونی که توسط نمایندگان مردم در پارلمان انتخاب می‌شود، جایگزین شود».

این نماینده عراقی توضیح داد: کنفرانس ریاض که قرار است در عربستان سعودی برگزار شود، به بحث عادی سازی با رژیم صهیونیستی مربوط است و دعوت از نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور برای حضور در آن، خلاف قانون است.

وی تاکید کرد که در صورت پاسخ مثبت الکاظمی به این دعوت و حضور در این کنفرانس، در داخل پارلمان به اتهام خیانت طبق قانون جرم‌انگار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی که اخیرا تصویب شده، استیضاح خواهد شد.

پیشتر، «سعد السعدی» عضو دفتر سیاسی در جنبش عصائب اهل الحق عراق، از نخست‌وزیر پیشبرد امور خواسته بود که موضع رسمی خود را در قبال شرکت در این کنفرانس اعلام کند. زیرا در صورت حضور در این نشست، وی تحت بند قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی قرار خواهد گرفت.

پارلمان عراق، ۲۶ می گذشته، پیش‌نویس قانون «ممنوعیت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی» را به رأی گذاشت و نمایندگان حاضر در این نشست به اتفاق آراء به این قانون تحت عنوان «قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی» رای دادند. قانونی که مهم‌ترین بندهای آن، جرم انگاری هرگونه همکاری سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فنی، فرهنگی، ورزشی و علمی با رژیم صهیونیستی تحت هر عنوانی است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این قانون در بیانیه‌ای گفت: آمریکا نگرانی عمیق خود را از تصویب قانون جرم‌انگاری عاد‌ی‌سازی روابط با اسرائیل توسط پارلمان عراق ابراز می‌کند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول