اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چرخش محتمل ترکیه از «اف-16» به «یورو فایتر تایفون»

ترکیه نگران از برهم خوردن توازن هوایی در منطقه ممکن است به جای خرید «اف-16 بلاک»، جنگنده اروپایی «یورو فایتر تایفون» خریداری کند.

چرخش محتمل ترکیه از «اف-16» به «یورو فایتر تایفون»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه نزدیک به دولت ترکیه  روز شنبه  در مطلبی توصیه کرد که ترکیه به جای منتظر ماندن برای خرید جنگنده‌های «اف-۱۶ بلاک»  ساخت آمریکا  باید جنگنده «یوروفایتر تایفون» محصول مشترک چند کشور اروپایی را خریداری کند.

روزنامه «دیلی صباح» در بخشی از این مطلب نوشت، آنکارا قرار بود به تدریج ناوگان اف-۱۶ خود را با جنگنده نسل پنجم «اف-۳۵» ساخت شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» جایگزین کند.

ترکیه در سال ۲۰۰۷ به شریک برنامه تولید این جت رادارگریز تبدیل شد و قصد داشت در ابتدا ۱۰۰ فروند اف-۳۵ خریداری کند. با این حال، پس از دستیابی ترکیه به سامانه پدافند هوایی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه، ایالات متحده آنکارا را در ژوئیه ۲۰۱۹ به دلیل نگرانی احتمال به خطر افتادن قابلیت‌های رادارگریز اف-۳۵ از این برنامه حذف کرد.

نگرانی‌های امنیتی ترکیه

این روزنامه با اشاره به کش و قوس‌های موجود در خرید جنگنده‌های اف-۱۶ بلاک نوشت، در حالی که آنکارا منتظر پاسخ واشنگتن است، نگرانی‌های امنیت ملی همچنان در همسایگی ترکیه شعله ور می‌شود. درگیری اوکراین که وارد چهارمین ماه خود شده است، جنگ را مجدداً به قاره اروپا باز گردانده و این پتانسیل را دارد که منطقه را بی‌ثبات کند. روسیه حضور خود را در سراسر دریای سیاه افزایش داده و  اجازه دادن به حضور گروه تروریستی یگان‌های مدافع خلق وابسته به (پ‌ک‌ک) در شمال شرق ترکیه به ایجاد نگرانی های امنیتی دامن می‌زند.

 به نوشته این روزونامه در مدیترانه شرقی، توازن قوای هوایی همواره عنصر مهمی در حفظ صلح در میان همسایگان ساحلی بوده است. خرید اخیر جنگنده «رافال» ساخت فرانسه از سوی یونان و درخواست برای دستیابی به جنگنده اف-۳۵، توازن را به نفع آتن تغییر خواهد داد. این تحولات احساس فزاینده‌ای را ایجاد می‌کند که ترکیه به سرعت به خرید جت‌های جنگنده خود نیاز دارد و ممکن است زمان آن رسیده باشد که به دنبال گزینه‌های جایگزین باشد.

ترس از دست رفتن توازن هوایی و چرخش به سمت یوروفایتر

برای اینکه یک راه حل جایگزین قابل اجرا در نظر گرفته شود، ترکیه به هواپیمایی با قابلیت‌های مهم نیاز دارد که بتواند با طیف وسیعی از تهدیدات مقابله کند و و جنگنده «یورو فایتر تایفون» گزینه‌ای است که همه این ویژگی‌ها را دارد.

 

در انتهای این مطلب امده است، برنامه ساخت این جنگنده که توسط انگلیس، آلمان، اسپانیا و ایتالیا توسعه و  تولید و می‌شود  ستون فقرات دفاع هوایی ناتو است. تایفون از اولین پرواز خود در سال ۱۹۹۴، نوین سازی و ارتقا یافته است تا پیشرفته‌ترین جت جنگنده در بازار باشد. بدنه این هواپیما برای کاهش سطح مقطع راداری طراحی شده است و ویژگی‌های  این جنگنده را افزایش می‌دهد. ادغام حسگرها، تجهیزات الکترونیکی و اویونیک پیشرفته مزیت رقابتی را برای نیروی هوایی ترکیه فراهم می‌کند. تایفون می‌تواند با تهدیدها یا چالش‌هایی که ممکن است تا دهه ۲۰۶۰ به وجود بیاید، مقابله کند.

*یونان و دستیابی  به اف-۳۵

اخیرا مشاور رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه موازنه قوا بین ترکیه و یونان پس از کمک نظامی غرب به آتن تغییر کرده، گفت که کار ارتش ترکیه دشوارتر شده است. «مسعود حکی کاشین» مشاور رئیس جمهور ترکیه در امور امنیتی و سیاست خارجی که خود افسر سابق نیروی هوایی ترکیه نیز بوده گفت که برتری هوایی پس از خرید هواپیماهای جنگنده جدید به یونان رسیده است.

نخست وزیر یونان نیز اخیرا  تایید کرد که این کشور به دنبال خرید جنگنده‌های پیشرفته «اف-۳۵» ساخت آمریکاست، اقدامی که نیروی هوایی یونان به برتری قابل توجهی نسبت به ترکیه دست می‌یابد.

«کیریاکوس میتسوتاکیس» رئیس جمهور یونان تایید کرد که یونان به خرید جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ ساخت ایالات متحده چشم دوخته و یک پیمانکار دفاعی برجسته آمریکایی به دنبال سرمایه‌گذاری در صنعت هوافضای یونان است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول