اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

توضیحات معاون غذا و دارو در خصوص وضعیت دارو در اصفهان

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که برای داروها برنامه توزیع به صورت کشوری وجود دارد، گفت: سهم استان میان داروخانه‌های دولتی و منتخب تقسیم می‌شود و ممکن است تا محموله بعدی برسد، یک دارو تمام شود؛ ضمن این که شرکت سازنده داروها نیز قابل جایگزین است.

توضیحات معاون غذا و دارو در خصوص وضعیت دارو در اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس اصفهان، محمود اعتباری، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ظهر امروز در نشست خبری درباره موضوع کمبود دارو در این استان اظهار کرد: از نظر سازمان غذا و دارو این کمبودها دو نوع است که یک‌سری کمبودها وابسته به نوع خارجی یا داخلی دارو و یا مربوط به برند آن است که از نظر سازمان غذا و دارو کمبود واقعی حساب نمی‌شود و ممکن است بر اساس سیاست‌های وزارت بهداشت این‌ داروها بومی‌سازی شده و مورد تایید باشند.

وی افزود: تعداد داروهایی که کمبود واقعی دارند، محدود و نزدیک ۲۰ قلم است که ماهیانه به سازمان اعلام می‌شوند و البته این داروها مربوط به چند بیماری محدود است.

اعتباری تصریح کرد: به طور کلی امسال قیمت دارو به دلیل اختصاص ارز ترجیحی، تغییری نکرده و البته ممکن است قمیت دارویی بر اساس تعهدات بیمه تغییر کند یا بر اساس نظر کمسیون نظارت داروها تغییر داشته باشد که باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد که یک مورد آن داروهای تالاسمی بود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که برای داروها برنامه توزیع به صورت کشوری وجود دارد، عنوان داشت: سهم استان میان داروخانه‌های دولتی و منتخب تقسیم می‌شود و ممکن است تا محموله بعدی برسد، یک دارو تمام شود؛ ضمن این که شرکت سازنده داروها نیز قابل جایگزین است.

در ادامه مرجان هادیان، مدیر نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا  و دارو در خصوص افزودنی به آردها بیان داشت: این که چرا نانوایی‌ها از افزودنی‌هایی مثل جوش شیرین استفاده می‌کنند، در حیطه مسوولیت معاونت بهداشت است، ولی جلسات متعدد با همکاران در این حوزه، به خصوص آموزش نانوایی‌ها داریم تا با آردی که دریافت می‌کنند بهترین پخت را داشته باشند.

وی ادامه داد: شاهد هستیم که نانوایی‌ها به دلیل آموزش‌هایی که ندیدند و بدون طی کردن فرایند تخمیر، نان را سریعاً تولید و از ماده غیر مجاز استفاده می‌کند و این‌ها با نظارت همکاران معاونت بهداشت، نمونه‌برداری می‌شود و در این مسیر با نانوایی‌هایی که سابقه تخلف دارند، برخورد قضایی خواهد شد.

هادیان در خصوص افزودنی به آرد، گفت: هیچ افزودنی به جز غنی‌سازی آهن و اسید فولیک که نظارت آن به عهده همکاران ما است به آرد مجاز نیست و این فرآیند نظارت هر ۲ ماه یک‌بار انجام‌ می‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، در خصوص نظارت بر محصولات مانند سوسیس و کالباس و محصولات گلخانه‌ای نیز گفت: در خصوص بحث سوسیس و کالباس به دلیل حساسیتی که وجود دارد، به غیر از بازرسی‌های متداول، بحث تشدید نظارت را داریم و در این بخش نوع تخلف را با روش pcr  که نوع گوشت به کار رفته را تشخیص مشخص می‌کند، احراز می‌کنیم.

هادیان با اشاره به این که پایش محصولات کشاورزی هر سال انجام می‌شود، بیان کرد: آزمایش‌های تخصصی در زمینه آفت‌کش‌ها و فلزات سنگین و طیف وسیع محصولات انجام‌ می‌شود و نتایج را به سازمان غذا و دارو اعلام می‌کنیم و اگر موارد تخلفی باشد، سریعاً توسط وزارت بهداشت به سازمان جهاد‌ کشاورزی اعلام‌ می‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، با بیان این که وجود سم در‌ محصولات کشاورزی تخلف نیست، ادامه‌ داد: میزان باقی مانده این سموم در مواد غذایی و زمان استفاده از این سم مهم است و اگر به درستی استفاده شده باشد، زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد باقی مانده آن به حد مجاز رسیده که برای هر سم متفاوت است و نیاز است آموزش استفاده از سموم به کشاورزان داده شود.

انتهای پیام/۶۳۱۲۶/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول