اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

فارس من| تصویب قانون برای ضابطه‌مند کردن پوشش و رفتار هنرمندان

تصاویر مربوط به بازیگران مشهور سینما و تئاتر در جشنواره کن ۲۰۲۲ با آن پوشش زشت و زننده نمی‌تواند نشان دهنده شرافت و حیای فرهنگ ایرانی در جلوی دوربین‌های خارجی باشد.

فارس من| تصویب قانون برای ضابطه‌مند کردن پوشش و رفتار هنرمندان

خبرگزاری فارس ـ گروه سینما: تا چندی پیش تنها معضلی با عنوان «تهاجم فرهنگی غرب» وجود داشت و تمام تلاش‌ها معطوف به مبارزه با این معاندت استعمارگران بود اما متاسفانه بخصوص طی سال‌های اخیر و با گسترش فضای مجازی، بخشی قابل توجه از بدنه خودی جامعه نیز در مقیاسی قابل توجه به این سمت و سو سوق داده شده‌اند که البته همین نیز ماحصل همان تهاجم فرهنگی است که حالا در خدمت تهاجم قرار گرفته است. بحث این بار مربوط به هنرمندان و سلبریتی‌هایی است که امروزه دیگر بی‌نیاز از رسانه‌های داخلی که پیش‌تر مقید به رعایت بسیاری از مسائل اخلاقی و ظاهری وباطنی بودند، خود به شدت به الگوهای نامناسبی برای جامعه بخصوص برای نسل جوان و نوجوان تبدیل شده‌اند.

هر روزه سلبریتی‌هایی را در فضای مجازی و در رویدادها می‌بینیم که با ظاهرهای آنچنانی که هیچ‌گونه سنخیتی نه با فرهنگ، نه با سنت‌ها و نه با خلقیات و حرمت‌ها و هنجارهای روز جامعه ایرانی دارند خودنمایی کرده و خواسته و ناخواسته خیلی از قشر کم‌تجربه‌تر را به خود مجذوب می‌کنند.

نمود خیره‌کننده و شرم‌آور این به اصطلاح «لایف استایل»(سبک زندگی) امسال در سیاه‌ترین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن مشاهده شد. از زوج هنرپیشه‌ای که روی فرش قرمز، حتی حرمت خود و خانواده ایرانی و فارسی‌زبان خود با آنهمه پیشینه شرم و حیا و آبروداری را زیر پا گذاشته و خصوصی‌ترین مساله ناموسی خانوادگی خود را به شیوه‌ای چندش‌آور بر روی فرش قرمز به نمایش گذاشتند تا لباس‌های آنچنانی و غیراخلاقی همین‌ها و تمام دیگر سلبریتی‌هایی که به این دوره از جشنواره کن رفته بودند، همه و همه زنگ خطری جدی را به صدا درآوردند برای آن‌ها که نگران آینده نسلی هستند که تا دیروز هنرمند با حجب و حیا را الگو قرار می‌دادند و امروز این‌ها را در ویترین نمود بیرونی کشور خود می‌بینند.

ازاینرو این هشدار به غایت جدی است. برای مسولین، نهادها، ارگان‌ها و حتی قوای سه‌گانه که باید این هشدار را جدی بگیرند. چراکه همه می‌دانیم آنقدر که یک سلبریتی حتی می‌تواند با بی‌قیدی و بی‌بندوباری و پوشش نامناسب جوان و نوجوان معصوم و کم تجربه مارا تحت تاثیر قرار دهد شاید هیچ گونه موعظه و سخن و نصیحتی کارساز نباشد چراکه ظاهر فریبنده و اغواگر همیشه برای یک جوان که در سن آسیب‌پذیری است، به مراتب می‌تواند وسوسه‌انگیز و پذیرنده باشد.

اینجا ما مسولیم تا از این نوگلان در حال شکفتن محافظت کنیم و قطعا یکی از راه‌های محافظت و مراقبت از جوانان و نوجوانان، جلوگیری شدید از رفتار، پوشش و نمانماهای غیراخلاقی این قشر سلبریتی است که کمر به تخریب جوانان بسته اند. نهادها و سازمان‌های مربوطه باید رفتار نامناسب سلبریتی‌ها را ضابطه‌مند کنند و مراجع قضایی می‌باید با هرگونه رفتار و کردار و پوشش خلاف عرف جامعه به صورت اشدّ برخورد کنند.

این معضل از سوی بخش قابل توجهی از اقشار جامعه احساس شده و بخشی از این نگرانی‌ها به سمت پویشی در سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس هدایت شده که خواهان برخورد قاطع و جلوگیری از این سبک لباس پوشیدن سلبریتی‌ها هستند. این پویش با عنوان «تصویب قانون برای ضابطه‌مند کردن پوشش و رفتار هنرمندان» به ثبت رسیده و هر روز بر تعداد امضاء کنندگانش افزوده می‌شود. متن پویش مذکور به شرح زیر است:

«نظام ایران، عنوان جمهوری اسلامی را با خود همراه کرده و تمدن چندین هزار ساله‌اش را با روح دین اسلام غنی بخشیده است. هر ایرانی باید آینه تمام نمای این هویت ناب باشد؛ هویتی که با نجابت، ادب و فرهیختگی همراه است و تحسین و توجه هر مخاطبی را به خود جلب می کند.

بدن نمایی با لباس و چهره‌ای آلوده به هزار رنگ نه با هویت ایرانی سازگاری دارد که شاه دخت‌های ایرانی مستور در پوشیه بودند و دور از نگاه هرزه مردان و نه با هویت اسلامی سازگار است که نهی به تبرج و آشکار کردن زینت زنان، نص صریح کتاب آسمانی است.

تصاویر مربوط به بازیگران مشهور سینما و تئاتر در جشنواره کن ۲۰۲۲ با آن پوشش زشت و زننده نمی‌تواند نشان دهنده شرافت و حیای فرهنگ ایرانی در جلوی دوربین‌های خارجی باشد.

بازیگران زن و مردی که که از خاک ایران سر برآوردن و در آن بالیدند و هوای آن را نفس کشیدند امروز وقتی پا را فراتر از مرزها می‌گذارند هویت خود را در بی‌هویت شدن ایرانی خود جست و جو می‌کنند و رفتار و گفتاری برمی‌گزینند که حاصل آن افزودن غم و اندوه بر قلب ایرانیان اصیل و مسلمان واقعی و شادی سرمستی برای دشمنان آنان.

اکنون که مشخص شده است آزاد گذاشتن فضا منجر به فهم و درک برخی از انسانها از هویت انسانی خود نمی‌شود و از این جهت صدمات و لطمات فرهنگی و انسانی فراوانی به ملت ایران وارد شده است، مسلم است که باید قوانین نظارتی جدی و سرسختانه ای بر رفتار تمام هنرمندان که داخل ایران زندگی می کنند و تاثیرگذار بر افراد جامعه هستند، وضع شود.

ما به عنوان جزئی از افراد جامعه ایرانی خواستار نظارت هدفمند و سرسختانه و جدی در این مسیر هستیم.»

انتهای پیام/ ت 1132

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول