اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

خبر بد برای اردوغان؛ بی‌میلی جوانان به رای دادن به اردوغان

تحقیق موسسه‌ای پژوهشی در ترکیه نشان داد بیش از نیمی از رای اولی‌های ترکیه تمایلی به انتخاب مجدد «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی ندارند.

خبر بد برای اردوغان؛ بی‌میلی جوانان به رای دادن به اردوغان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بر اساس تحقیق تازه یک موسسه پژوهشی «یونیلم» در ترکیه  ۵۷.۵ درصد از رای دهندگانی که برای اولین بار در ترکیه رای می‌دهند، می‌گویند که اگر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در انتخابات ۲۰۲۳ نامزد شود، هرگز به او رای نخواهند داد.

به گزارش شماره یکشنبه وبگاه «احوال» به نقل از روزنامه «جمهوریت» بررسی‌های موسسه  یونیلم نشان داد که تنها ۱۹.۳ درصد از رای دهندگان جوان بین ۱۸ تا ۲۲ سال گفته‌اند که به رئیس جمهور کنونی رای می‌دهند.

زمانی که از آنها پرسیده شد که ترجیح می‌دهند به اردوغان یا یک «نامزد مخالف» رای بدهند، ۵۱.۹ درصد گفتند که به رقیب رای خواهند داد.

این مطالعه نشان داد که جوانان این کشور نیز  مخالفان حزب حاکم را ترجیح می دهند، به طوریکه  ۳۶.۹ درصد عنوان کردند که به حزب اصلی اپوزیسیون خلق (CHP) رای خواهند داد، در حالی که حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) اردوغان در پایین‌ترین سطح خود یعنی ۲۱.۲ درصد باقی ماند.

بیش از 54 درصد نیز  نظام پارلمانی سابق ترکیه را ترجیح می‌دهند، در حالی که ۲۴.۸ درصد نظام اجرایی کنونی ریاست جمهوری را انتخاب کردند که از طریق همه پرسی در سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمد.

انتظار می رود ترکیه پس از بیش از دو دهه حکومت حزب عدالت و توسعه تحت رهبری اردوغان، در ژوئن سال آینده انتخابات برگزار کند. اقتصاد بیمار کشور، تاثیرات همه‌گیری کرونا، سیاست‌های مهاجرتی دولت و مسائل مربوط به سیاست خارجی منجر به کاهش قابل توجه حمایت از حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان شده است.

یک موسسه آماری ترکیه نیز  به تازگی اعلام اعلام کرده که نرخ بیکاری ترکیه نسبت به ماه مارس افزایش یافته و در آوریل به ۱۱.۳ درصد رسیده است. بنابر اعلام این موسسه، میزان بیکاری بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله از ۲۰.۸ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است. 

این در حالی است که رئیس جمهور ترکیه چندی قبل در اظهاراتی انتخابات سراسری پیش رو در سال ۲۰۲۳ را برای سرنوشت این کشور حیاتی خواند. اردوغان  در نشستی با سران شاخه‌های احزاب منطقه‌ای در «آنکارا» اولویت‌های حزب حاکم عدالت و توسعه به ریاست خود را اعلام کرد.

اردوغان گفت: «انتخابات ۲۰۲۳ برای اردوغان و حزب عدالت و توسعه مهم نیست، برای ترکیه مهم است. این بستگی به انتخاب رای دهندگان دارد که آیا ترکیه به ۱۰ کشور برتر توسعه یافته جهان وارد شود یا خیر.» (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م/ ت 860

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول