اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

خواندنی‌های تاریخ| طرح شهید ستاری برای ساخت نخستین خودرو ایرانی

شهید ستاری نخستین کسی بود که به ایرانی‌ها گفت ما می‌توانیم خودرو ایرانی بسازیم. فقط هم نگفت بلکه کار ساخت خودرو را شروع کرد و آن را به نمایش هم گذاشت؛ هر چند خیلی‌ها ندیده‌اند و اصلا نشنیده‌اند ماجرای اولین خودرو ایرانی را.

خواندنی‌های تاریخ| طرح شهید ستاری برای ساخت نخستین خودرو ایرانی

گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: «منصور ستاری» این‌جور آدمی بود که خودش گفته بود: «اگر فردی در جمهوری اسلامی ایران بخواهد مسئولیت داشته باشد، نباید نازپرورده باشد... در برابر دنیایی که روبه‌روی ما قد علم کرده، باید قوی بود؛ اراده باید قوی باشد». ستاری فرمانده نیروی هوایی ارتش بود و مبتکر بومی‌سازی سیستم‌های راداری و دفاع هوایی ایران در زمان جنگ تحمیلی و پس از آن بود و به وی لقب «معمار آینده‌نگر سیستم پدافندی هوایی ایران» داده‌اند. کار جالبی هم که انجام داد و درس داد به ایرانی‌ها، اینکه خودروی ایرانی ساخت و البته در سال ۱۳۷۳ شهادت نصیبش شد و نتوانست این خودرو را به مرحله تولید انبوه برساند؛ اما کار خودش را کرد و سدهای نتوانستن و باورنداشتن‌ را شکست.

ماجرای طراحی و ساخت نخستین خودروی ایرانی را یکی از یاران شهید ستاری چنین روایت کرده است:

«تیمسار [ستاری] در اندیشه ساخت یک خودرو سواری در نیروی هوایی بودند. به‌نظر می‌رسید ایشان می‌خواستند با این عمل به کارخانجات خودروسازی کشور... ثابت کنند که در این کشور می‌شود خودرو تولید کرد و هر سال هم مدل آن را عوض کرد... تیمسار، مقداری [با سرباز ارائه‌دهنده ایده ساخت خودرو] صحبت کردند و همان‌جا با گچ روی زمین طرحی را کشیدند و نظرات خود را درباره ساخت خودرو به او اطلاع دادند.

همان‌روز پروفیل لازم خریداری شد و کار ساخت شاسی آغاز گردید. فردا صبح که تیمسار به کارگاه آمدند، شاسی آماده شده بود. بسیار خوشحال شدند... با راهنمایی تیمسار، تغییرات انجام گرفت و چند روز بعد موتوری که برای شاسی در نظر گرفته شده بود روی آن نصب و به‌تدریج اکسل‌های جلو و عقب و چرخ‌ها آماده شد. صندلی هم به آن افزوده شد. در این زمان که مصادف با برگزاری نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوایی در دانشگاه هوایی بود تیمسار دستور دادند خودرو با همان وضعیت در نمایشگاه شرکت داده شود».

شهید ستاری نمونه اولیه خودرو ابداعی‌اش را پیش از تکمیل در دانشگاه علوم و فنون هوایی به نمایش گذاشت 

 

انتهای پیام/ ت 969

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول