اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

کار زیبای صیادان بوشهری در دل دریا/ نواهایی که صید را 2 برابر می‌کند!

نواهای دلنواز و پرشور دریایی که از دل صیادان برمی‌خاست و در نای دریا دمیده می‌شد صلابت، صبوری، شجاعت، سخاوت، صداقت و تلاش را همنوا با خروش امواج دریا به ساحل می‌رساند.

کار زیبای صیادان بوشهری در دل دریا/ نواهایی که صید را 2 برابر می‌کند!

خبرگزاری فارس - بوشهر، سینا ناجی: جاشوها در هر سفر دریایی با زحمت و مشقت فراوانی روبه‌رو هستند؛ همواره بر پهنهٔ دریا زندگی می‌کنند و سخاوتمندی از دریا می‌آموزند. آن‌ها از هر سفر دریایی خاطرات تلخ‌وشیرین دارند و به عظمت دریا و بزرگی و بخشندگی خداوند رب‌العالمین بیشتر پی می‌برند.

آن‌ها در آغاز هر سفر دریایی با شور و شیدایی وصف‌ناپذیری نیمه قدرت سر می‌دهند.

نیمه یا نهمه نغمه و آواز دریایی جاشوها در لنج‌ها و هنگام صید و کار بر روی دریا در سواحل خلیج‌فارس و به‌خصوص بندر بوشهر است. موسیقی و دریا باهم گره‌خورده‌اند ازاین‌رو به‌درستی نمی‌توان تاریخ و قدمت نیمه در جنوب ایران و بوشهر را حدس زد.

می‌توان تصور کرد که این نغمه‌های دریایی از قرن‌ها قبل و حتی از دوران باستان و قبل از اسلام میان جاشوها و دریانوردان مرسوم بوده است.

اشعار نیمه‌ها

بعضی از آواها و نواهای دریایی همان اشعار مذهبی و دوبیتی‌هایی است که در مجالس و شب‌نشینی‌های قومی و خویشاوندی سروده می‌شود و در صندوق‌خانهٔ دل نهفته می‌گردید و سینه‌به‌سینه می‌چرخید تا در اوقات تنهایی و وحشت از غوغای طوفان بر لب دریانوردان آواز شود.

جاشوها و ماهیگیران در غربت دریا از آن آواها و ملودی‌های دلنواز برای قدرت گرفتن و کسب نیروی مضاعف در صید و تور کشیدن گرگور، بالا آوردن از آب دریا لنگر کشیدن بالابردن شراع بردگل و نیداف (پارو) بهره می‌گرفته و فریاد نیمه‌خوانی سر می‌دادند.

 

اکثر این آواها و نیمه‌ها با اعتقادات مذهبی مردم دریادل همخوانی داشته و دارد؛ نیمه‌ها به نام ائمه اطهار و به نام امام علی (ع) و امام حسین (ع) و نام خوش محمد مصطفی (ص) مزین می‌شده تا آن بزرگان دین به یاری و مدد دریانوردان آیند و کار سخت و پرمشقت دریانوردی را بر آنان سهل و آسان نمایند.

نواهای دلنواز و پرشور دریایی که از دل صیادان برمی‌خاست و در نای دریا دمیده می‌شد صلابت، صبوری، شجاعت، سخاوت، صداقت و تلاش را هم نوا با خروش امواج دریا به ساحل می‌رساند و در خاطره‌ها متبلور می‌ساخت همچنین تأثیر این‌همه خصلت خداپسندانه در رفتار و کردار همهٔ دریانوردان نمایان بود.

اشعار نیمه‌های بوشهری

هله ها و یالله / هله مال / هله یا محمد/ هله مال / محمد رسول الله / هله مال / ها و یا الله / هله مال / هله یا علی جان / هله مال / والله جانم فدایش / هله مال / قربون نامش / هله مال و ...

ترنم نیمه از سوی اهل دریا هر لحظه شنیده می‌شد و بر گستره دریا می‌نشست تا کار و تلاش بر روی دریا آغاز شود.

دریادلی و دل به دریا سپردن جرئت می‌خواهد

دریانوردی کار هر انسانی نیست؛ زندگی در دریا و کار و تلاش برای به‌دست‌آوردن رزق‌وروزی دل دریایی می‌خواهد، دریانوردان و ماهیگیران همواره دل به دریا می‌سپارند و از میان امواج خروشان می‌گذرند و با سفر به‌دور دست‌های دریا روز و شب را با هزاران مرارت و مشقتی سپری می‌کنند تا خیروبرکت دریا را نصیب خود کنند.

ماهیگیران با امیدواری و صبوری دل در گرو فضل الهی دارند و به روش‌های مختلف انواع ماهی را صید می‌کنند؛ آن‌ها در پی رزق‌وروزی خود گسترهٔ دریا را می‌پیمایند تا در صیدگاهی مناسب ماهی صید کنند. ماهیگیران دریادل همواره با خضوع و دلی سرشار از صفا و صداقت دست به‌سوی آسمان بلند می‌کنند و از خداوند بخشنده روزی‌رسان طلب رزق‌وروزی حلال دریا می‌کنند.

در آیینهٔ دریا

هنگامی که زورق کوچک ماهیگیری همراه با دوتا چهار سرنشین به سمت دریا در حرکت بود و باد از دریا آرام می‌وزید ماهیگیران بی‌امان پارو می‌زدند و هم‌زمان هم‌ نفسی نیمه می‌خواندند؛ در این لحظه بر اثر شدت گرما و تکاپوی زیادی تشنگی بر آن‌ها غلبه می‌کرد، در این وضعیت سخت‌کاری یکی از آن‌ها ظرفی پرازآب و لیوانی در دست به سمت دوستان خود می‌رفت و به آن‌ها آب می‌داد تا رفع تشنگی کنند و بتوانند همچنان به پاروزدن ادامه دهند.

متأسفانه امروزه این آواهای دسته‌جمعی که در بین جاشوان و صیادان متداول بود شنیده نمی‌شود؛ دلیل این خاموشی و فراموشی وجود ابزار و ادوات مدرن و پیشرفته دریانوردی و صیادی است که برای صید مناسب و همچنین رفع مشکلات کاربر روی دریا از آن استفاده می‌شود.

اما در سال‌های دورتر و در زمان‌های گذشته کار بر روی دریا به‌خصوص ماهیگیری همواره به قدرت و هوش و ذکاوت و همچنین شجاعت دریانورد بستگی داشت زیرا کار تورریزی و گرگورکشی و کارهای دیگر نه با ابزار که با قدرت دست و بازوهای جاشوان انجام می‌گرفت.

انتهای پیام/ ت 1035

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول