اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

صنعت زیست فناوری ۱.۸ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی را رقم زد

رئیس پژوهشگاه ملی زیست فناوری و مهندسی ژنتیک گفت: تولید محصولات زیست فناوری باعث ۱.۸ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شده است.

صنعت زیست فناوری ۱.۸ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی را رقم زد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، جواد محمدی در مراسم افتتاحیه دومین سمپوزیوم بین المللی و چهارمین سمپوزیوم ملی کریسپر (ویرایش ژن) جمهوری اسلامی ایران که پیش از ظهر امروز در پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار شد، بیان کرد:  نقشه جامع علمی کشور ارزش ها و اهدافی در نظر گرفته شده که این اهداف در پژوهشگاه به عنوان سرلوحه برنامه‌ها قرار گرفته است. پاسخگویی به نیازهای کشور از افتخارات ما است به گونه‌ای که در حال حاضر ۳۰ درصد از اعضای هیات علمی ما در ارتباط با صنعت و جامعه هستند و امیدواریم این میزان افزایش یابد. 

وی افزود: ۱.۸ میلیارد دلار سالانه صرفه‌جویی ارزی بیوتکنولوژی داریم که قبلا تولید این محصولات در اختیار آمریکا و کشورهای اروپایی قرار داشت. ایران در حوزه بیوتکنولوژی در آسیا رتبه سوم را دارد و به ۱۷ کشور دنیا صادرات دارد. در منطقه رتبه اول و در دنیا نیر رتبه ۱۲ را دارد. علاوه بر این سهم زیست فناوری از صادرات محصولات دانش بنیان ۶۰ درصد است و در حال حاضر ۸ کارخانه بزرگ در بیوتکنولوژی و بیش از ۶۰۰ شرکت در این حوزه تاسیس شده است.

رئیس پژوهشگاه ملی زیست فناوری ایران با اشاره به این که ایران اولین کشور دارنده شتابدهنده در حوزه زیست فناوری است، گفت: هزار نفر در این شتابدهنده فعالیت می کنند.  ایجاد زیر ساخت‌های لازم در این فناوری موجب شده که مهاجرت در این حوزه نرخ نزولی داشته باشند. پژوهشگاه ما پلی میان مهندسی ژنتیک و مهندسی زیست فناوری کشور و جامعه است که خدمات خود را به محققان این حوزه و نهادها و صنایع مرتبط ارائه می‌دهد و این اقدام آِغاز شده است. 

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه تولید و اشتغال دانش بنیان در پیام نورزیشان، تصریح کرد: در این حوزه سالانه شاهد حجم انبوهی از واردات بوده‌ایم و مطابق با آمارها، در سال ۹۹ تقریبا ۱۳۳  میلیون دلار صرف واردات نهاده های کشاورزی، علفکش‌ها و آفت کش‌ها و بذورات شده که بخش عمده‌ای از آن تراریخته است. از سوی دیگر بر کسی پوشیده نیست که کشورهایی مانند ایران در آینده به دلیل دوره‌های طولانی مدت خشکسالی با تهدید امنیت غذایی مواجه خواهند شد  و در سال جاری تاثیر بحران‌های سیاسی همچون بروز جنگ اوکراین و روسیه نیز بر افزایش قیمت مواد غذایی و بی ثباتی‌های اقتصادی در جهان نیز اهمیت موضوع توجه به بیوتکنولوژی را بیشتر روشن می‌کند.

محمدی ادامه داد: علاوه بر این مصرف بالای آفت‌کش‌ها در کشاورزی افزون بر مشکلات زیست محیطی،  موارد جدیدی از بیماری‌ها و سرطان را در پی داشته است  از این رو توجه به مسئله امنیت غذایی که به مفهوم برنامه ریزی به منظور دسترسی به‌ غذای کافی در حال حاضر و آینده با توجه به نرخ افزایش جمعیت است.
رییس پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری اشاره کرد: روش های به روزتر از کریسپر در دنیا ارائه می شود. نوین ترین روش ویرایش ژن که با نام رترون است، در زمان کمتر و با دقت بیشتر به طور همزمان ویرایش ژنوم را انجام می‌دهد از این رو این فناوری به عنوان راه حلی منطقی برای تولید سریع‌تر گونه‌های گیاهی و دامی مطرح است و این پژوهش پرچمدار این عرصه به شمار می‌رود و آمادگی خود را برای همکاری با سایر مراکز تحقیقاتی برای توسعه این روش اعلام می کنیم.

محمدی به اشاره‌ به تاکیدات معظم رهبری در زمینه توسعه کشاورزی در کشور، افزود: بخش،کشاورزی ما متاسفانه جز وابسته ترین بخش‌های کشور به واردات است و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه اندک است و لازم است که تعداد این شرکت ها افزایش یابد چرا که منجر به امنیت غذایی خواهد شد. ایران در حوزه مهندسی ژنتیک از کشورهایی مانند آرژانتین و ترکیه بالاتر است ولی کشوری مانند آرژانتین ۲۳.۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت محصولات تراریخته دارد و حتی میلیاردها دلار این محصولات را به ایران و سایر کشورها می فروشد. با این حال مشاهده می‌شود که پس از ۳ دهه از عمر زیست فناوری در کشور ما تولیدات ایران در حوزه تراریخته صفر است. 

وی افزود: محصولات تراریخته‌ای که در سایر کشورها تولید نظارت و کنترلی نیست و واردات آنها می‌تواند آثار سویی داشته باشند ولی اگر این محصولات در کشور تولید شود، کنترل و نظارت دقیقی بر روی آن صورت خواهد گرفت و ایم امر می‌تواند روزنه جدیدی در امنیت غذایی کشور ایجاد کند. برخی از دستاوردهای محققان کشور در حوزه کشاورزی و تولید ارقام مقاوم به تنش‌های زیستی و غیر زیستی است. این محصولات تراریخته ما را از وابستگی خارج برهانند در حالی که در کشور در خصوص این فناوری افراط و تفریط شده و کشاورزان و محققان تکلیف خود را نمی‌دانند و در این میان تنها واردکنندگان منتفع شدند. می توان این سو تفاهم ها و اختلافات را با برگزاری جلسات حل کرد.

محمدی اشاره کرد: کشورهای بزرگ صنعتی با توجه به خشکسالی‌ها و افزایش جمعیت برنامه ریزی‌هایی برای توسعه این روش‌ها تدوین کرده‌اند. این کشورها از روش‌های سنتی تامین غذا فاصله می‌گیرند و از بیوتکنولوژی برای افزایش کمیت و کیفت محصولات کشاورزی بهره می‌برد. این فناوری در حوزه‌های پزشکی و درمان بیماری‌ها کاربرد بسیاری دارند. ایران از نظر زیر ساخت‌های تولید داروهای انسانی یکی از کشورهای پیشرو در غرب آسیا به شمار می‌رود به گونه ای که ایران جز ۱۰ کشور اول دنیا و در جایگاه اول منطقه در حوزه تولید داروهای بیوتکنولوژی است و در حال حاضر در کشور ۲۸ نوع داروی بیوتکنولوژی تولید می‌شود.

رئیس پژوهشگاه ملی زیست فناوری بیان کرد: تقویت حوزه بیوتکنولوژی منجر به صرفه جویی ارزی و کاهش خروج نخبگان می شود. امروزه در جهان فراوره‌های بیولوژیک دارویی به دلیل جایگاهی که دارد ارزش افزوده زیادی بر آن متصور است به طوری که در سال ۲۰۱۳ ارزش بازار جهانی فراورده‌های بیولوژیک مانند واکسن‌ها و فراورده‌های مشتق از پلاسما و فراوره‌های نوترکیب بیش از ۲۲۰ میلیارد دلار بوده و این میزان در سال ۲۰۱۲ به ۳۶۰ میلیارد دلار رسیده است و پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۳۰ ارزش آن بالغ بر ۷۲۰ میلیارد دلار خواهد شد‌. دولتمردان و سیاستگذاران حوزه صنعت بیوتکنولوژی دارویی بایر با تسهیل فرآیندهای اخذ مجوز و صادرات فراورده‌های بیولوژیکی، تامین مواد اولیه کارخانجات دارویی و ترغیب و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در تولید محصول جدبد دارویی موجب می‌شود تا ایران در چند سال آینده قدرت رقابت با شرکت‌های بزرگ دارویی چنان را داشته باشد و در بازارهای جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

محمدی افزود: باید با تسهیل برخی از موارد مانند زمان بر بودن فرآیند ثبت شرکت و بوروکراسی های اداری، تامین منابع مالی در صندوق‌های مالی و جلوگیری از واردات محصولات مشابه و قاچاق، حمایت همه جانبه از شرکت‌های دانش بنیان صورت گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول