اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بورل: ممانعت روسیه از صادرات غلات اوکراین، جنایت جنگی است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با متهم کردن روسیه به جلوگیری از صادرات غلات اوکراینی، مسکو را عامل ایجاد بحران غذایی در جهان دانست.

بورل: ممانعت روسیه از صادرات غلات اوکراین، جنایت جنگی است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، علی‌رغم تاکید روسیه مبنی بر مقصر بودن اوکراین در ماجرای عدم صادرات غلات از این کشور و اعلام آمادگی مسکو برای کمک به فعالیت مجدد بنادر اوکراینی، مقام‌های اروپایی بار دیگر سعی کردند روسیه را متهم اصلی این بحران نشان دهند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) روسیه را به جلوگیری از صادرات غلات اوکراینی و عامل ایجاد بحران غذایی در جهان متهم کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بورل در مصاحبه کوتاهی با خبرنگاران پیش از ورود به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، ادعا کرد که محاصره صادرات میلیون‌ها تن غلات اوکراینی توسط روسیه یک جنایت جنگی است.

وی با اتهام‌زنی بی‌اساس به روسیه مدعی شد: ««ما از روسیه می‌خواهیم که محاصره بنادر (اوکراین) را پایان دهد. غیرقابل تصور است، نمی‌توان تصور کرد که میلیون‌ها تن گندم در اوکراین مسدود شود در حالی که در بقیه جهان مردم از گرسنگی رنج می‌برند».

بر اساس این گزارش، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: «این یک جنایت جنگی واقعی است، بنابراین نمی‌توانم تصور کنم که این جنایت بیشتر طول بکشد».

این اتهام‌زنی در حالی است که پیشتر وزارت خارجه ترکیه خبر داده بود که از نظر رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه، طرح سازمان ملل برای صادرات غلات اوکراینی قابل قبول است اما باید نگرانی‌های مسکو رفع شود. (جزئیات بیشتر)

 روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. روسیه و بلاروس نیز بیش از ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس مواد مغذی محصول را تشکیل می‌دهند. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تأمین می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به لبنان، سوریه، یمن، سومالی و کنگو اشاره کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول