اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

مخاطب راهبردی عفاف و حجاب دختران نوجوان هستند/ زندگی نوجوانان در فضای مجازی خلاصه شده

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات با تأکید بر این‌که مدارس، ظرفیت رقم‌زدن اتفاقات مهم در زمینه عفاف و حجاب دارند، گفت: مخاطب راهبردی عفاف و حجاب، دختر نوجوان است که در این راستا باید از ظرفیت‌های مردمی در حوزه‌های علمیه و مدارس بهره‌مند شویم.

مخاطب راهبردی عفاف و حجاب دختران نوجوان هستند/ زندگی نوجوانان در فضای مجازی خلاصه شده

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نشست کارگروه عفاف و حجاب اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با حضور بیش از ۵۰ نفر از مدیران مدارس استان تهران به عنوان مدیران پیشرو در حوزه عفاف و حجاب و عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این نشست عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اهداف این اداره کل در حوزه عفاف و حجاب گفت: مهمترین هدف اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی که قریب به سه سال از پیدایش آن می‌گذرد، ایجاد نقشه راه مهم و مبتنی بر پژوهش به ویژه برای نسل جوان است و مهمترین طرحی که در دستور کار این مرکز قرار دارد، طرح «نهضت پیشرفت بانوان» است که ذیل آن طرح‌های مختلف در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: در راستای برگزاری نشست‌های مختلف با حضور مدیران حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در نظر است با امکان‌سنجی و نیازسنجی در حوزه‌های مختلف بر مبنای واقعیت‌ها برای قشر نوجوان تصمیم‌گیری شود.

سعیدی‌نژاد خطاب به مدیران مدارس که به‌صورت مستقیم با دختران سروکار دارند، عنوان کرد: در دین مبین اسلام، تربیت دختر هفت برابر سخت‌تر از تربیت پسر عنوان شده است و دختر جایگاه والایی در اسلام دارد، بنابراین تربیت او به یک محیط غنی و پر از مؤلفه برای رشد نیاز دارد.

وی افزود: چله دوم انقلاب اسلامی، فرصت به اثبات رساندن حرف‌هاست و باید شرایطش ایجاد شود. امروز با جامعه‌ای از دختران مواجه هستیم که با دختران چند سال گذشته متفاوت هستند، دخترانی که هیچ درکی از جنگ و جبهه ندارند و اصل زندگی دختر در فضای مجازی خلاصه شده است.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه متأسفانه امروزه فضای فرهنگی و عفاف و حجاب را امر حاشیه‌ای زندگی دختران در نظر گرفته‌ایم، گفت: شاهد این ادعا، همایش‌ها و نمایشگاه‌هایی است که ویژه مخاطب عام برگزار می‌شود، اما در اصل مخاطب خاص را مورد هدف قرار داده است و همین امر باعث شده نه تنها این اقدامات تأثیرگذار نباشد، بلکه آسیب محسوب شود. در واقع بسیاری از فعالیت‌ها که در حوزه عفاف و حجاب انجام می‌شود، نه‌تنها اثرگذاری لازم را ندارد، بلکه آسیب‌زاست، چون مخاطب خاص را نیز به انفعال می‌کشاند.

وی با تأکید بر اینکه امروز قشر وسیع انقلابی و دغدغه‌مند در نظام جمهوری اسلامی حضور دارند که باید به‌دنبال انجام فعالیت‌های اثرگذار باشند، افزود: دینداری، رفتار با پدر و مادر و رفتار با جنس مخالف در دختر امروز متفاوت است و ما به‌عنوان متولی فرهنگی باید واقعیات زندگی دختران را درک کنیم.

سعیدی‌نژاد با اشاره به دو مصوبه ۴۲۷ و ۸۲۰ که در حوزه عفاف و حجاب وجود دارد و به نهادهای مختلف ابلاغ شده است، عنوان کرد: امروز که دولت و مجلس در مسیر پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی هم‌پیمان هستند، مهمترین کار، جهاد تبیین است و مدارس، ظرفیت کافی برای رقم‌زدن اتفاقات مهم و اثرگذار را در این زمینه دارند.

وی با بیان اینکه در زمینه عفاف و حجاب باید رویکردهای مختلف داشته باشیم، عنوان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان مسئول کارگروه تبلیغ و ترویج در حوزه عفاف و حجاب در نظر دارد، سند مسئله‌شناسی عفاف و حجاب را تدوین کند و در اختیار نهادهایی مثل آموزش و پرورش که فرصت تربیت را در اختیار دارند، قرار دهد.

 مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: اگر حرکت رو به جلو نداشته باشیم از امروز باز می‌مانیم، بنابراین با توجه به محدودیت‌های موجود باید مخاطب راهبردی خود را انتخاب کنیم. در این زمینه با بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که مخاطب راهبردی، دختر نوجوان است که در این راستا باید از ظرفیت‌های مردمی در حوزه‌های علمیه و مدارس در بخش نوجوان بهره‌مند شویم.

وی اظهار کرد: امروز در طیف فرهنگیان، بانوان دغدغه‌مند حضور دارند که حاضر هستند در ایامی مانند تابستان که با مناسبت‌های محرم و صفر نیز همزمان شده وقت و انرژی بگذارند و کار بر زمین‌مانده را به‌دست گیرند و کنشگری جدی در مدارس داشته باشند.

سعیدی‌نژاد با بیان این‌که پارک‌های بانوان امروز در حداقل کارآمدی است، گفت: رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و حتی ورزشی باید متناسب با بوم منطقه ویژه نوجوانان تعریف شود و طلاب حوزه علمیه باید به‌عنوان مربی تئاتر، سرود، قصه‌نویسی و غیره در مدارس حضور یابند و جریان تربیتی را شکل دهند، درواقع همین موضوع، زمینه شکل‌گیری جریان مؤثر را ایجاد می‌کند و ما در سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان نخ تسبیح، تلاش می‌کنیم بین حوزه علمیه با مدارس ارتباط برقرار شود.

وی افزود: در لایه شناخت نیاز واقعی نوجوانان، طرحی با عنوان «رفیقانه» در نظر گرفته شده است، زیرا با توجه به اثرپذیری نوجوانان از همسالان، امروز اثرگذاری بر دختر نوجوان از طریق همسالان در مقایسه با سایر روش‌ها امکان‌پذیرتر به‌نظر می‌رسد و «رفیقانه» به‌دنبال این است که مسیری برای گفتمان همسالان فراهم شود.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: ایجاد زیرساخت تفریحی، مقوله‌ای است که باید در حوزه بانوان جدی گرفته شود. در این زمینه طرح کارت تفریح دختران پیشنهاد می‌شود که در این راستا بحث رویداد پاتوق دخترانه نیز با شهرداری در حال پی‌گیری است.

نظرات مدیران مدارس

در بخش دیگر این مراسم، هر کدام از مدیران مدارس به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود در مورد مباحث مطرح شده پرداختند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

با توجه به دغدغه خانواده‌های مذهبی، پیشنهاد افزوده‌شدن رشته معارفی ارائه شد که با پیگیری مدیران برخی مدارس مجوز آن از شورای عالی آموزش و پرورش دریافت شده است. رشته معارفی در برخی مدارس تدریس می‌شود و دانش‌آموزان در این رشته، درس‌هایی مثل احکام و اخلاق را می‌آموزند که در سیره و روش دانش‌آموز تأثیر دارد، بنابراین می‌طلبد تمام مناطق آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه در کنار آموزش‌های تخصصی، آموزش معارفی را در نظر بگیرند.

اکثر مدارس متأسفانه مربی پرورشی ندارند و نیروی تربیتی در اختیار آن‌ها قرار داده نمی‌شود و این کمبود معاون پرورشی در مدارس آسیب‌زاست.

برخی مدارس به‌عنوان مدارس قرآنی معرفی شده‌اند که هنوز با هدف اصلی که ایجاد شده‌اند فاصله دارند و انتظار می‌رود که بتوانند جایگاه خود را پیدا کنند.

فعالیت‌هایی مانند جشنواره «جلوه‌های بالندگی» در راستای مخاطب‌شناسی و راه‌اندازی کانون ادبی و پژوهشی با موضوع لحن‌خوانی و مشاعره تا حدودی پیش رفته‌اند، اما در قضیه بودجه همواره با مشکل مواجه بوده‌اند.

در قالب اردوهای دانش‌آموزی که با همکاری کمیته امداد برگزار می‌شود، برپایی کارگاه‌های عفاف و حجاب در نظر گرفته شود.

باید کلاس‌های آموزش سواد رسانه‌ای با بهره‌مندی از نیروهای نخبه در دستور کار قرار گیرد.

جای مدرس خانواده در مدارس خالی است.

باید به صورت غیر مستقیم و با رفاقت‌مداری، عفاف و حجاب را در بین نوجوانان ترویج کنیم.

نوجوانان نیاز به دیده‌شدن و شنیده‌شدن دارند.

باید جشن‌ها را در کنار مراسم عزاداری جدی بگیریم.

برای نوجوانان که به پایه هفتم وارد می‌شوند، اردوی آغازین در نظر بگیریم زیرا در اردو، آداب زیادی از جمله تعاملات و نظم و انضباط را می‌توان آموزش داد.

اردوی راهیان نور از فعالیت‌های بسیار تأثیرگذار است.

لزوم برگزاری جلسات مؤثر در حوزه مشاوره و کارگاه‌های تعامل مادر و فرزند به منظور آشنایی فرزندان با سلایق مادران و همچنین آشنایی مادران با علایق فرزندانشان.

در صورت امکان محیطی در مدرسه به‌عنوان کافی‌شاپ در نظر گرفته شود که دختران بتوانند جشن‌های خود را در این مکان امن برگزار کنند.

برگزاری یادواره شهدا از جمله برنامه‌های تأثیرگذار است که باید حداقل در سال دو بار برگزار شود.

باید روی کنشگری دانش‌آموز بیشتر تمرکز کنیم.

برنامه شبی در مدرسه از جمله برنامه‌های پیشنهادی است که شامل آشپزی، جشن و مراسم مذهبی از جمله اعتکاف است.

از فضای مجازی می‌توانیم برای معرفی کتاب‌های مختلف استفاده کنیم و حداقل هر روز دو صفحه از کتاب را برای مطالعه دانش‌آموزان در این فضا بارگذاری کنیم.

لزوم آموزش سواد رسانه‌ای به مدرسانی که دغدغه حجاب و عفاف را دارند.

طرح‌های مشترک با همکاری دانشگاه‌ها ویژه نوجوانان برگزار شود. مانند طرح «احسان دانش» که با همکاری دانشگاه صنعتی شیراز برای دانش‌آموزان یکی از مدارس در منطقه ۱۸ تهران اجرا می‌شود و در این طرح، دانش‌آموزان می‌توانند به صورت زنده با اساتید گفتمان داشته باشند.

در حوزه سواد رسانه‌ای از دانش‌آموزان بخواهیم کلیپ‌هایی با موضوع عفاف و حجاب آماده کنند.

دانش‌آموزان محجبه را تشویق کنیم.

در کتاب‌های درسی باید وجوه حجاب آموزش داده شود.

مدارس آمادگی پذیرش حوزویان با بیان خوب را دارند، باید افراد متخصص و نخبگان در حوزه وارد عمل شوند.

باید مخاطب خود را بشناسیم. به‌عنوان‌ مثال بدانیم دختر ۱۸ ساله چه نیازها و علایقی دارد و متناسب با آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

در سن نوجوانی، احساسات بر تعقل غلبه دارد، بنابراین باید سعی کنیم عزت نفس را در دانش‌آموز بالا ببریم.

در برنامه‌های پرورشی بهتر است فقط چارچوب را مشخص کنیم و برگزاری برنامه را بر عهده دانش‌آموز بگذاریم، زیرا دانش‌آموز بهتر می‌داند در چارچوب مدرسه چه کاری باید انجام دهد که از سوی هم‌سالانش مورد استقبال قرار گیرد.

مدارس در اجرای برنامه‌ها باید با ارگان‌ها و نهادهای مختلف ارتباط و همکاری داشته باشند.

در پایان این مراسم از مدیران مدارس دخترانه پیشرو در حوزه عفاف و حجاب از سوی اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با اهدای لوح تقدیر و هدایا تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول