اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

دولت سیزدهم چگونه مطالبات معوقه ایران را نقد می‌کند؟/ وصول مطالبات بدون برجام!

چند روز پیش اعلام شد با دیپلماسی دولت رئیسی ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در عراق آزاد شده و دقیقا در روزی که قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران صادر شد، شاهد آزادسازی این دارایی‌ها بودیم.

دولت سیزدهم چگونه مطالبات معوقه ایران را نقد می‌کند؟/ وصول مطالبات بدون برجام!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه جام جم نوشت: هیچ چیز، شرط چیزی نیست؛ این شاید کوتاه‌ترین تعبیری باشد که بتوان درباره رویکرد جهادی دولت برای بازسازی امید به‌کار برد اما این‌که در میدان عمل هم این شعار را اجرا کنید، مهم است؛ از همان روز اول، دولت تکلیفش را روشن کرد و گفت که چشم امید ما به شرق و غرب کشور خودمان است، ما حالا دیگر حدود ۹ ماه است چند کلیدواژه تکراری و کسل‌کننده را از دولتی‌ها نمی‌شنویم؛ FATF، برجام، مذاکره، توافق، کدخدا و... چون رئیس‌جمهوری که می‌گفت «ریشه مشکلات واشنگتن دی‌سی است» حالا رفته است. چند روز پیش اعلام شد با دیپلماسی دولت سید ابراهیم رئیسی ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در عراق آزاد شده و دقیقا در روزی که قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران صادر شد، شاهد آزادسازی این دارایی‌ها بودیم.

با این‌که تا ۲۰اسفند سال گذشته مذاکرات فشرده‌ای میان ایران و نمایندگان کشورهای ۱+۴ برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها در جریان بود اما به دلیل بی‌عملی آمریکا در اخذ تصمیم سیاسی، مذاکرات وین متوقف شد. البته روند آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران با دیپلماسی فعال دولت سیزدهم تاکنون دنبال شده است.

بدهی عراق از طریق بانک TBI وصول شد

ماجرای بدهی عراق مربوط به فروش گاز ایران به عراق بود که به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده در سیستم بانکی علیه ایران و البته دیپلماسی ضعیف دولت قبل، همچنان در توقیف بود. حالا با آزادسازی این ۱.۶میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، تقریبا دارایی‌های توقیف‌شده ایران در عراق به صفر رسیده و قطعا بر کاهش قیمت ارز در داخل کشور هم تاثیر مستقیم خواهد داشت. 

دیروز سخنگوی وزارت خارجه درباره بدهی عراق و پول‌های بلوکه‌شده ایران در این کشور، نکات جدیدی را مطرح کرده و گفته بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیروی ایران از طریق بانک تی.بی.آی وصول شده که کم و کیف آن را بانک مرکزی توضیح می‌‎دهد اما این مورد تایید است و از دولت عراق در این زمینه تشکر می‌کنم.

خطیب‌زاده البته نقدی را هم وارده کرده و گفته  یک مدل تکراری وجود دارد که برخی هر خبر خوبی را دوست دارند به امر استثنایی تبدیل کرده و در آن تلخی اضافه و تشکیک ایجاد کنند، ولی ما به‌رغم تمام فشارها، تلاش کردیم بدهی‌های خود را از منابع مختلف نقد و وصول کنیم.

فعلا به دولت جدید کره‌جنوبی وقت می‌دهیم 

بخشی دیگر از مناقشه اقتصادی ما بر سر بدهی کره به ایران است؛ بدهی کره‌جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعا به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌‌های آمریکا پرداخت نشده است. دیروز خطیب‌زاده درباره این معوقه جمهوری اسلامی هم گفته که دولت جدیدی در این کشور بر سر کار آمده و حرف‌ها و وعده‌هایی داده‌اند، ولی هیچ حرکتی را همچنان ندیدیم و منتظریم ببینیم تفاوت دولت جدید و دولت عهدشکن چیست. به دولت جدید کره‌جنوبی وقت می‌دهیم به صورت عملی نشان دهد که چه اقدامی را در بازپرداخت بدهی‌ها انجام می‌دهد.

مکانیسم بازپس‌گیری اموال ایران 

کمتر از سه ماه بعد از شروع به کار دولت سیزدهم، خبر در دسترس قرار گرفتن بیش از ۳.۵میلیارد دلار از منابع مسدودشده ایران در یکی از کشورها منتشر شد و در اواخر سال قبل هم بخشی از دارایی‌ها و اموال بلوکه‌شده ایران توسط انگلیس وصول شد که شامل بدهی ۳۹۰میلیون پوندی بود. درواقع بیش از ۳۰سال بود که ایران، ۵۳۰میلیون دلار از انگلستان طلب داشت. این طلب جمهوری اسلامی ایران بابت لغو قراردادهای خرید ‌تانک چیفتن در زمان رژیم پهلوی توسط انگلیس بوده اما لندن از پرداخت آن طفره می‌رفت. بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم تلاش‌های زیادی برای برگرداندن این پول‌های بلوکه‌شده انجام شد و درنهایت با تماس تلفنی امیرعبداللهیان و لیز تراس، وزیرخارجه انگلستان این بدهی در بهمن ۱۴۰۰ وصول شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول