اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

5انتخابات در کمتر از 4سال؛ روایتی از عمق شکاف‌های ایدئولوژیک در تل‌آویو

کابینه «نفتالی بنت» که حتی یک‌سال هم طول نکشید، مانند سایر کابینه‌های رژیم صهیونیستی، عمق شکاف‌های ایدئولوژیک جدی در فضای سیاسی این رژیم را نشان داد.

5انتخابات در کمتر از 4سال؛ روایتی از عمق شکاف‌های ایدئولوژیک در تل‌آویو

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر و «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی، روز گذشته (دوشنبه) تصمیم خود برای انحلال کنست و موافقت بر سر انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی را اعلام کردند؛ تصمیمی که باعث خواهد شد تا روندهای سیاسی تل‌آویو در کمتر از ۴سال، ۵دوره انتخابات را شاهد باشد.

خبرگزاری «آناتولی» در گزارشی به وضعیت فعلی سیاست داخلی رژیم صهیونیستی پرداخته و می‌نویسد که لاپید ریاست موقت کابینه را تا زمان اجرای انتخابات برعهده خواهد گرفت. قرار است در این دوره انتقالی، بنت سمت نخست‌وزیر جایگزین و مسئول پرونده ایران در کابینه بر عهده داشته باشد.

این گزارش خاطرنشان می‌کند: «این تصمیم از وضعیت ائتلاف دولتی متشکل از ۸ حزب که اصلاً با هم هماهنگ نبودند و فقط یک سال توانستند دوام بیاورند، پرده برداشت. حالا انتخابات بعدی که انتظار می‌رود در ماه اکتبر برگزار شود، پنجمین انتخابات اسرائیل در سه سال و نیم اخیر خواهد بود».

آناتولی در ادامه گزارش خود به برخی جزئیات دوره‌های انتخاباتی قبل اشاره می‌کند و می‌نویسد:

  • ۹ آوریل ۲۰۱۹

حزب «لیکود» به رهبری بنیامین نتانیاهو با 35کرسی از مجموع کل 120کرسی‌های آن‌ها پارلمان هستند. رقیب اصلی او در آن دوره، ائتلاف «آبی و سفید» به رهبری بنی گانتز و شریک او یائیر لاپید نیز 35 کرسی به دست آورد. در سال ۲۰۱۹ این حزب و ائتلاف نتوانستند دولت تشکیل دهند؛ بنابراین کنست منحل و انتخابات زودهنگام برگزار شد.

  • ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۹

ائتلاف «آبی و سفید» به رهبری گانتز و لاپید ۳۳ کرسی کنست را به دست آوردند در حالی که تنها ۳۲ کرسی به حزب لیکود رسید. مجدداً دو طرف در تشکیل کابینه در زمان مقرر شکست خوردند و کنست منحل شد؛ بنابراین به سراغ انتخابات زودهنگام رفتند.

  • ۲ مارس ۲۰۲۰​

حزب لیکود با 36 کرسی به عنوان حزبی که بیشترین تعداد از کرسی‌های کنست را در آن دوره به دست آورده بود، پیروز شد؛ در حالی که «آبی و سفید»، ائتلاف رقیبش 33 کرسی به دست آورد. در ابتدا باز هم هر دو طرف نتوانستند کابینه تشکیل دهند، اما نتانیاهو و گانتز بعداً بر سر تشکیل کابینه‌ای چرخشی برای تل‌آویو توافق کردند. آن کابینه به دلیل ناتوانی در تصویب بودجه و اختلافات بین نتانیاهو و شریکش گانتز دوام چندانی نداشت و سرانجام کنست در ماه دسامبر منحل و شرایط برای انتخابات زودهنگام مهیا شد.

  • ۲۳ مارس ۲۰۲۱​

حزب لیکود باری دیگر با کسب ۳۰کرسی بیشترین آرا کنست را به دست آورد و ائتلاف «آبی و سفید» بین لاپید و گانتز از هم پاشید؛ اما باز هم نتانیاهو در تشکیل دولت ناموفق بود. در مقابل، توافق ۸ حزب [روی عدم تداوم دوره نخست‌وزیری نتانیاهو] منجر به اعلام آخرین ائتلاف دولتی در ۱۳ ژوئن ۲۰۲۱، پس از تصویب کنست با اکثریت آرا شد.

در توافقنامه ائتلافی تصریح شده بود که نخست‌وزیری بین یائیر لاپید، رهبر حزب میانه‌روی «آینده‌ای وجود دارد» و نفتالی بنت، رهبر حزب راست‌گرای «یمینا» به صورت چرخشی خواهد بود؛ بر این اساس قرار بود تا ابتدا نخست‌وزیری بنت آغاز و تا سپتامبر ۲۰۲۳ ادامه پیدا کند.

این ائتلاف متشکل از احزاب ناهماهنگی بود که به گفته ناظران، تمایل به برکناری نتانیاهو از قدرت آن‌ها را گرد هم آورده بود؛ احزابی از جمله «یمینا»ی راست‌گرا به رهبری بنت، «آینده‌ای وجود دارد» به رهبری لاپید، حزب راست‌گرای «امید جدید» به رهبری گیدئون سار و حزب راست‌گرای ملی دشمن با یهودیان به نام «اسرائیل خانه ماست» که آویگدور لیبرمن آن را رهبری می‌کرد.

این ائتلاف شامل احزابی همچون «آبی و سفید» به رهبری بنی گانتز، «کارگر» به رهبری مراو میکائیلی، حزب چپ‌گرای «مرتس» به رهبری نیسان هوروویتز بود؛ علاوه بر این احزاب، «فهرست متحد عربی» نیز به رهبری منصور عباس، از دولت حمایت می‌کرد.

اگرچه ائتلاف با مشکلات زیادی روبه‌رو بود، اما ناتوانی در تمدید قانون مقررات اضطراری در ۷ ژوئن ۲۰۲۲، که رفتاری یکسان در قبال ساکنان کرانه باختری و شهرک نشینان صهیونیست‌ را ملزم می‌کرد، منجر به سرنگونی دولت و درخواست برای برگزاری انتخابات جدید شد.

  • ۲۵ اکتبر ۲۰۲۲ (دور پنجم پیش‌رو)

روز گذشته (دوشنبه) ۲۰ ژوئن بنت، نخست وزیر و لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی موافقت خود را با انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام در ۲۵ اکتبر اعلام کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول