اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

کدام اقدامات دولت رئیسی نمره قبولی می‌گیرد؟

عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه اقدامات دولت سیزدهم در چند حوزه‌ نمره قبولی می‌گیرد، گفت:‌ به واسطه عملکرد ناشایست دولت روحانی، توقعات از آیت‌الله رئیسی زیاد بود.

کدام اقدامات دولت رئیسی نمره قبولی می‌گیرد؟

علی شمس‌الدینی استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس در مورد عملکرد یک ساله دولت سیزدهم گفت: تقریبا یک سال از زمانی که آیت‌الله رئیسی سکان‌دار اداره کشور شد می‌گذرد. در شروع کار به دلیل اقدامات دولت آقای روحانی انتظارات از دولت‌ سیزدهم زیاد بود، چرا که دولت قبل کشور را به شایستگی اداره نکرد و وضعیت معیشت مردم خراب شد بنابراین مردم از دولت آیت‌الله رئیسی انتظارات زیادی داشته و دارند.

وی با بیان اینکه باید به اقدامات دولت نگاه واقع‌بینانه داشت، افزود: آرزو داشتیم تحولات زیادی در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در یک‌سال گذشته صورت بگیرد.

شمس‌الدینی با بیان اینکه 8 سال به دولت حسن روحانی فرصت داده شد، تشریح‌کرد: مردم شاهد بودند در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی علاوه بر اینکه اوضاع کشور بهتر نشد، معیشتشان نیز با مشکلات جدی مواجه گردید. 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اقتصاد پدیده‌ای است که در سالیان طولانی پایه و اساسش چیده می‌شود،گفت: نمی‌توان انتظار داشت دولت در یک‌سال معجزه کند یا در این مدت کوتاه وابستگی به نفت از بین برود، اوضاع تولید ملی بهبود یابد و... چنین مسائلی قطعا در این مدت کوتاه امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به تلاش دولت برای کاهش وابستگی به نفت افزود: یکی از راهکارهای کاهش وابستگی به نفت اخذ مالیات از کسانی‌ است که فرار مالیاتی داشتند، هیچ کس راضی نیست عده‌ای درآمدهای میلیاردی داشته باشند ولی به اندازه ثروتشان مالیات نپردازند.

این استاد دانشگاه گفت: دولت آقای رئیسی در جلوگیری از فرارهای مالیاتی عملکرد خوبی داشته است از طرفی با تغییر در قیمت‌ها تا حدودی مانع از قاچاق کالاها شده است؛ اخبار رسیده از خارج مرزها در این مورد نیز نشاندهنده موفقیت نسبی اقدامات دولت در ممانعت از خروج کالای ارزان ایرانی بوده است.

وی افزود:‌ مردمی سازی اقتصاد به گونه‌ای انجام شد که یارانه‌ها به افرادی برسد که واقعا نیازمند هستند، به همین دلیل افزایش یارانه‌ها اتفاق خوبی بود که از جانب دولت رخ داد، هرچند نمره دولت در این زمینه بیست نبوده ولی عملکرد قابل قبولی داشته است.

شمس‌الدینی با اشاره به اقدامات دولت در حوزه مسائل سیاسی، تصریح کرد: دولت در برابر خواسته‌های ناعادلانه کشور‌های غربی خصوصا آمریکا توانسته مقاومت کند، توقع مردم از آیت‌الله رئیسی تکرار نکردن اشتباهات دولت قبل است. قطعا اگر قرار است برجام احیا شود باید بتوانیم در قبال تعهداتی که قبلا داده‌ایم امتیازاتی نیز دریافت‌کنیم که از جمله آن می‌توان به آزادسازی پول‌های بلوکه شده مردم و فروش نفت اشاره کرد.

این استاد دانشگاه افزود:‌ باید تضامین لازم از دولت فعلی آمریکا گرفته شود چرا که از عمر دولت بایدن حدود دو سال مانده است بنابراین باید به این فکر کنیم که اگر رئیس جمهور بعدی آمریکا مثل ترامپ خواست از برجام خارج شود تضامین اخذ شده از دولت فعلی آمریکا مانع از متضرر شدن کشور ما شود.

وی با بیان اینکه  اقدامات دولت در حوزه سیاست‌خارجی نمره قبولی می‌گیرد، گفت:‌ آیت‌الله رئیسی همه مسائل کشور را منوط به برجام نکرده است و با کشورهای منطقه تعامل می‌کند؛ اخیرا شاهد بودیم مقاماتی از کشورهای همسایه ایران برای همکاری‌های اقتصادی وارد ایران شدند که این نشان می‌دهد آیت‌الله رئیسی برخلاف روحانی که همه توان خود را برای برجام گذاشته بود تنها به برجام فکر نمی‌کند و رایزنی‌های سیاسی را با کشورهای مختلف در دستور کار قرار داده است که این مساله نشان‌دهنده مسیر درستی است که برای دیپلماسی اتخاذ شده است.

شمس‌الدینی افزود:‌ باتوجه به اینکه دولت سیزدهم علاوه بر برجام به سایر شئون دیپلماسی هم توجه دارد امیدوارم طی سالهای آینده در عرصه سیاسی شاهد موفقیت‌های چشمگیری باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله این دولت با توجه به اعتقاداتی که مدیران آن دارند با کسب حداکثر امتیاز از طرف مقابل برجام را زنده کنند در غیر این صورت نباید معطل برجام باشیم و باید به سمت جلو حرکت کنیم.

استاد دانشگاه در ادامه گفت: در عرصه فرهنگی از دولت سیزدهم انتظارات زیادی می‌رود و ان‌شاءالله این دولت در عرصه های فرهنگی نیز گام‌های موثری بردارد. هرچند مشکلات فرهنگیِ زیادی به دلیل کم‌کاری دولت گذشته گریبانگیرِ کشور را گرفته است  امیدواریم دولت سیزدهم درعرصه فرهنگی و هنری توجه ویژه‌ای داشته باشد.

شمس‌الدینی با تاکید بر توجه ویژه به شبکه نمایش‌خانگی، گفت: در چندماه اخیر شاهد هستیم که هرج و مرج زیادی در فیلم‌های به نمایش درآمده در این بستر حاکم شده است؛ که خیلی از این آثار با فرهنگ و اعتقادات ما در تضاد است، از وزارت فرهنگ‌‌ و‌‌ ارشاد دولت آیت‌الله رئیسی انتظار می‌رود که ان‌شاءالله بتواند به شبکه نمایش خانگی سر‌ و‌ سامان بدهد.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع اگر پارامترهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را  به طور کل بخواهیم ارزیابی کنیم به اقدامات دولت در سال اول ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی نمره قبولی می‌دهم.

انتهای پیام/ ت 30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول