اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

سینمای هنر و تجربه دوباره از سر گرفته می شود؟/ مخاطبان تا کی بلاتکلیف باشند

اسفندماه پارسال بود که موسسه هنر و تجربه به عنوان محور اکران فیلم‌های کوتاه، انیمیشن، مستند و فیلم‌های بلند هنری و تجربی در ایران عملاً از سوی سازمان سینمایی سلب مسؤولیت شد و جعفر صانعی مقدم مدیرعامل این مجموعه استعفای خود را به هیات مدیره ارائه داد.

سینمای هنر و تجربه دوباره از سر گرفته می شود؟/ مخاطبان تا کی بلاتکلیف باشند

خبرگزاری فارس - گروه سینما: اسفندماه پارسال بود که موسسه هنر و تجربه به عنوان محور اکران فیلم‌های کوتاه، انیمیشن، مستند و فیلم‌های بلند هنری و تجربی در ایران عملاً از سوی سازمان سینمایی سلب اختیار مسئولیت شد و جعفر صانعی مقدم مدیرعامل این مجموعه استعفای خود را به هیات مدیره داد.

این سینما که از سال ۹۲ با اکران فیلم‌های هنری و تجربی در موسسه سینمایی هنر و تجربه ایرانیان، آغاز به کار کرد در این مدت ۸ سال توانست با اکران بیش از صدها فیلم سینمایی، مستند، کوتاه و انیمیشن از هزاران سینماگر در این گروه با استقبال بسیار زیاد مخاطبان روبرو شود و شاهد یک تجربه منحصر به فردی از نمایش فیلم‌هایی که هیچگاه تا آن زمان رنگ پرده سینما را به خود ندیده بودند در سینمای کشور باشیم.

هویتی که این گروه به سینمای کشور داد، باعث شد تا فیلم‌های هنری که پشت خط اکران مانده بودند، روی پرده بروند و حتی خیلی از سینماگران کشور که رغبتی به اکران فیلم‌های خود در بدنه سینمای اصلی نداشتند از این طریق فیلم های خود را در این گروه اکران کنند.
در این سال‌ها آن دسته از فیلم‌های باارزشی که در مقابل فیلم‌های غیرتجاری قرار داشتند فرصت اکران‌ و کسب جایگاه شایسته و درخوری را در جامعه سینمایی توانستند کسب کنند و از این طریق خدمات زیادی را به ارتقای دانش سینمایی تماشاگران و همچنین ارتقای کیفیت هنری سینمای کشور کردند.
 سینمای "هنر و تجربه" از یک نقطه و با پتانسیلی شروع به کار کرد که در ابتدا نسبت به آن امیدهای بسیاری وجود داشت اما هر چه از آن روزها فاصله گرفتیم و جلوتر آمدیم اهتمام جدی اولیه مدیران سینمایی دولت روحانی در مقابل این سینما کمرنگ تر شد بطوریکه یکباره از یک سینمای با مسئولیت مستقل به یک سینمای زیر مجموعه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تبدیل شد.
مطرح شدن این موضوع در اسفندماه پارسال توسط خزائی رئیس سازمان سینمایی کشور و سپردن وظیفه این گروه سینمایی به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی؛ در نظر اول بهت و شگفتی فیلمسازان و علاقمندان این حوزه را در پی داشت و با بازخوردهای منفی بسیاری در این خصوص همراه بود.
 با مطرح شدن این موضوع خیلی از فیلمسازان و مخاطبان این سینما منتظر شدند که بببینند ادامه روند فعالیت فیلم های این گروه به کدام سمت می‌رود و چه آینده ای در انتظار این گروه است.
 البته که در این چند ماه هم فقط وعده بوده و عملاً هیچ اتفاق در خوری را از سوی این نهاد در خصوص گروه سینمایی هنر و تجربه شاهد نبودیم.
البته در اظهار نظری مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی گفته که گروه «هنر و تجربه» حفظ و بیشتر حمایت خواهد شد و واژه «هنر و تجربه» سرمایه سازمان سینمایی است و به کشف استعدادهای بسیاری منجر شده، پس مهم است که حفظ و حراست شود. آنچه نباید لطمه بخورد، تداوم نمایش این فیلم‌ها برای مخاطبان است.
به گفته حمید مقدم با قول و حمایت آقای خزاعی هیچ وقفه‌ای در جریان نمایش فیلم‌های «هنر و تجربه» نخواهیم داشت و حتی به سالن‌های نمایش هم اضافه خواهد شد. 
با این اظهار نظر این مقام مسئول اما هنوز تصویر واضحی از شکل و شیوه‌ی حمایت مرکز گسترش از این گروه فیلم ها اعلام نشده و این نگرانی در فیلم‌سازان و علاقه مندان این حوزه وجود دارد که فیلم های هنر و تحربه که نقش مهمی در توجه و معرفی فیلم‌های جریان‌ساز این سال‌های سینما داشت روز به روز کم رنگ و به حذفی دچار شود و تنها از آن اسمی در سینمای کشور باقی بماند.
به واقع باید گفت که هنر و تجربه با همه‌ی اشکالات اجرایی‌اش، این ویژگی را داشت که می توانست فارغ از هر گونه نگاه سیستماتیک و تولیدی و اقتصادی به سینما نگاه کرده و حامی جریانی باشد که اغلب با سرمایه های خصوصی و شخصی نوید تجربه‌های تازه در سینما را می‌دهد.
اما سازمان سینمایی در عمل یکی دیگر از بسته‌های حمایتی دولت از جریان خصوصی را با این تصمیم خود به بخش دولتی واگذار کرد که هیچ نوید روشنی برای سینما در پی نخواهد داشت.

انتهای پیام/ ت 140

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول