اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رقابت تنگاتنگ تهران با ابرقدرت‌ها؛ پیام‌های تولید پهپاد ایرانی در تاجیکستان چیست؟

یک پایگاه خبری لبنانی به بررسی پیامها و اهمیت افتتاح کارخانه پهپاد ایرانی در تاجیکستان پرداخت و تأکید کرد که تهران در این زمینه، رقابت تنگاتنگی با ابرقدرت‌ها دارد.

رقابت تنگاتنگ تهران با ابرقدرت‌ها؛ پیام‌های تولید پهپاد ایرانی در تاجیکستان چیست؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، با وجود تحریمهای شدید آمریکا و غرب علیه جمهوری اسلامی ایران از چهل سال پیش تا کنون، تهران نه تنها موفق شد خود را در زمینه ساخت پهپاد در رتبه‌های نخست بین کشورهای جهان قرار دهد، بلکه امروز به رقیبی مهم برای کشورهای بزرگ در زمینه تولید و صادرات پهپاد بدل شده است.

پایگاه خبری العهد لبنان با مقدمه فوق، به بررسی تولید پهپاد ایران در کشور تاجیسکتان پرداخت و نوشت، در اوج درگیریهای روسیه و اوکراین، «محمد باقری» رئیس ستاد مشترک جمهوری اسلامی ایران پس از سفر به تاجیکستان، با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور این کشور و مسئولان ارشد نظامی آن دیدار کرد.

 به گزارش العهد، خبری که در این سفر منتشر گردید و باعث شد که آمریکا و رژیم صهیونیستی به شدت بترسند و آن را یک رخداد فاجعه‌بار توصیف کنند، این بود که سرلشکر باقری، کارخانه تولید پهپادهای «ابابیل-2» در دوشنبه پایتخت تاجیکستان را افتتاح کرد.

ابابیل-2 یک پهپاد تاکتیکی کم هزینه است که برای ماموریت های شناسایی، مراقبت و حمله طراحی شده است. برد آن  به۲۰۰ کیلومتر می‌رسد و قادر است به مدت یک و نیم ساعت در هوا بماند و به ارتفاع ۱۱۰۰۰ پایی برسد. این پهپاد دارای قابلیت رصد مساحت ۷۷۰ کیلومتر مربع در عملیات های تجسسی و شناسایی است و می‌تواند از قایقهای معمولی و تندرو و همچنین کامیون های بزرگ نظامی به هوا برخیزد.

 

اما اهمیت و پیام این اقدام راهبردی ایران چیست؟

سفر سرلشکر باقری، توجه کشورهای غربی و رژیم موقت صهیونیستی را به خود جلب کرد و باعث شد که سؤالات بسیاری در اذهان آنان به وجود آید. اما این اقدام ایران پیامدهایی به همراه دارد که عبارتند از:

نخست؛ با وجود اینکه تاریخ ساخت پهپاد در ایران به سه دهه قبل باز می‌گردد، این برای نخستین بار است که ایران به صورت رسمی و علنی، خط تولید پهپاد در یک کشور دیگر راه‌اندازی می‌کند. ساخت این کارخانه، برآیند اجرای توافقات دوجانبه بین کمیته نظامی و دفاعی مشترک بین دو کشور است.

دوم؛ همکاری نظامی بین ایران و تاجیکستان از جمله در افتتاح کارخانه پهپاد ابابیل-۲ در دوشنبه از مهمترین و بارزترین نتایج رفع تحریم تسلیحاتی ایران است؛ چرا که بنا بر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تمامی محدودیتهای واردارات و صادرات سلاح به ایران از اکتبر ۲۰۲۰ لغو شده است. لذا تهران به صورت قانونی می‌تواند سلاح سبک، موشک، بالگرد و تانک خرید و فروش کند، اما نگرانی اصلی صهیونیستها و غرب این است که ایران در بلند مدت به رقیب جدی در زمینه صادرات تجهیزات نظامی به آسیای مرکزی تبدیل شود.

سوم؛ گسترش همکاری نظامی و دفاعی ایران و تاجیسکتان، دلیل محکمی بر بهبود روابط تهران-دوشنبه است. سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران به تاجیکستان، نقش مهمی در حل اختلافات و تقویت روابط دو کشور داشت.  رئیس جمهور تاجیکستان نیز پس از 9 سال، به تهران سفر و با آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد. آیت الله خامنه‌ای هم در این دیدار گفتند که پهپادها، عامل مهمی در امنیت کشورها هستند.

چهارم؛  این همکاری امنیتی را نمی‌توان از موضوع گسترده‌تر تبدیل ایران از ناظر به عضو دائمی سازمان همکاری شانگهای جدا کرد. در واقع، تهران در سپتامبر ۲۰۲۱ به سازمان شانگهای پیوسته بود و بر این اساس، توافقات نظامی اخیر با تاجیکستان، موقعیت نظامی و دفاعی ایران را در این سازمان، تقویت کرد و زمینه را برای قراردادهای مشابه با دیگر کشورهای آسیای مرکزی هموارتر خواهد کرد.

پنجم؛ احتمالا این همکاری نظامی بین تهران و دوشنبه، باعث تقویت توانمندیهای امنیتی تاجیکستان خواهد شد تا بتواند با تهدیدهای تروریستی مانند داعش مقابله کند؛ به ویژه اینکه تاجیکستان هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع مرز مشترک با افغانستان دارد.

ششم؛ این اقدام باعث توازن نظامی بین تاجیکستان و قرقیزستان خواهد شد. این دو کشور سال گذشته تنشهای مرزی زیادی با هم داشتند. قرقیزستان هم اولین کشور آسیای مرکزی بود که پهپاد جنگی بیرقدار ساخت ترکیه را خریداری کرده بود.

این در حالی است که در راستای تقویت و توسعه همکاری‌های مشترک دفاعی و نظامی بین تهران و دوشنبه، با همت و تلاش متخصصان صنایع دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران ، اردیبهشت ماه گذشته، کارخانه تولید پهپاد ابابیل ۲ با حضور سرلشکر باقری و شیرعلی میرزا وزیر دفاع و جمعی از فرماندهان عالی‌رتبه کشور تاجیکستان در دوشنبه پایتخت این کشور افتتاح شد.

سرلشکر باقری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با تلاش متخصصان و دانشمندان متعهد خود و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی توانسته در تمام ابعاد نظامی و دفاعی به ویژه هواپیما‌های بدون سرنشین رشد قابل توجهی داشته باشد؛ گفت: امروز در جایگاهی هستیم که می‌توانیم علاوه بر رفع نیاز‌های داخلی به کشور‌های هم‌پیمان و دوست در جهت افزایش امنیت و صلح پایدار، تجهیزات نظامی صادر کنیم.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح افتتاح تولید کارخانه ابابیل ۲ در تاجیکستان را نقطه عطفی در همکاری‌های نظامی بین دو کشور عنوان کرد و خاطر نشان کرد: انشالله در آینده شاهد افزایش همکاری‌ها و تعاملات بیشتر از تمام سطوح دفاعی نظامی بین دو کشور ایران و تاجیکستان خواهیم بود. در پایان کلید نمادین افتتاح کارخانه و گواهینامه پایان دوره آموزشی به فرمانده و کارکنان نیروی هوایی تاجیکستان اهداء گردید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول